//
کدخبر: ۳۲۵۷۵۲ //

چکار کنیم بیماری قلبی نگیریم؟

دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به تشریح اهمیت و راهکارهای پیشگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی پرداخت.

چکار کنیم بیماری قلبی نگیریم؟
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر حسین بیگلری به مناسبت روز جهانی قلب (۷مهر) در گفت و گویی، با بیان اینکه 29 سپتامبر به نام روز جهانی قلب نامگذاری شده، گفت: امسال با توجه به همه گیری بیماری کرونا اهمیت این روز چند برابر شده، چرا که عمده موارد مرگ و میر ناشی از کرونا را بیماران قلبی و عروقی تشکیل می دهند.

وی افزود: علاوه بر این، بیماری های قلبی و عروقی همواره در صدر عوامل مرگ و میر در جهان قرار دارند، بطوری که سالانه 31 درصد فوتی های جهان که حدود 18 میلیون و 600 هزار نفر را شامل می شود مربوط به این بیماران است.

بیگلری گفت: در همین راستا 29 سپتامبر در جهان به نام روز قلب نامگذاری شده تا این روز فرصتی برای اطلاع رسانی در خصوص بیماریهای قلبی و عروقی باشد و اهمیت این بیماری ها و راهکارهای پیشگیری از آن تبیین شود.

این مسئول تصریح کرد: با توجه به خطراتی که بیماری های قلبی و عروقی دارند، نیاز است که افراد در وهله اول پیشگیری را در دستور کار خود قرار دهند.

بیگلری گفت: با چند راهکار ساده می توان تا حد زیادی از بروز بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری کرد و نیاز است که اطلاع رسانی و آگاه سازی بیشتری در این زمینه در سطح جامعه صورت گیرد.

وی افزود: یکی از راهکارهای موثر در پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها، کنترل ریسک فاکتورهای خطر شامل دیابت، فشار خون و کلسترول است.

دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: این سه عامل نقش موثری در بروز بیماری های قلبی و عروقی دارند و با کنترل آنها می توان تا حد زیادی از بروز این بیماری ها پیشگیری کرد.

وی مصرف دخانیات را هم عامل مهم دیگری در بروز بیماری های قلبی و عروقی دانست و افزود: نیاز است افراد مصرف هرگونه دخانیات اعم از سیگار و قلیان را کنار بگذارند.  

بیگلری رژیم غذایی ناسالم از جمله مصرف انواع فست فودها، نمک و نوشابه را هم عامل دیگری در بروز بیماری های قلبی دانست و افزود: افراد باید نسبت به اصلاح رژیم غذایی خود اقدام کنند.

وی افزود: افراد برای داشتن رژیم غذایی سالم می بایست خوراکی های شور و شیرین و پر چرب را با میوه ها و سبزیجات و انواع مغزها جایگزین کرد. همچنین برای تغذیه صحیح نیاز است که مصرف آبمیوه های صنعتی و نوشابه و ...کنار گذاشته شده و از آب و آبمیوه های طبیعی استفاده شود.

وی از چاقی و کم تحرکی هم به عنوان دیگر عوامل موثر در بروز بیماری های قلبی یاد کرد و افزود: در زندگی ماشینی امروز نیاز است افراد حتما ورزش را در برنامه های روزانه خود قرار دهند.

بیگلری گفت: انجام ۳۰ دقیقه ورزش روزانه به مدت پنج روز در هفته می تواند تا حد زیادی از بروز این بیماری ها پیشگیری کند.

بیگلری در ادامه توصیه هایی هم برای بیماران قلبی و عروقی داشت و افزود: متاسفانه برخی از این بیماران به دلیل ترس از کرونا معاینات و آزمایشات دوره ای خود را عقب می اندازند که این امر می تواند بسیار خطرآفرین شده و موجب پیشرفت بیماری آنها شود، بنابراین نیاز است این بیماران روند درمان خود را در دوران شیوع کرونا حتما پیگیری کنند.

وی افزود: همچنین این دسته از بیماران با توجه به خطراتی که کرونا برای آنها دارد نیاز است که در اسرع وقت نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند.

بیگلری گفت: رعایت این نکات می تواند تا حد زیادی در کنترل پیشرفت بیماری های قلبی نقش داشته باشد.

بیگلری سالمندان را گروه در معرض خطر بیماری های قلبی و عروقی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: اهمیت نکات پیشگیری و کنترل بیماری ها در این گروه از اهمیت دوچندان برخوردار است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۵۷۵۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان