//
کدخبر: ۳۲۵۴۶۵ //

۵ راه برای تقویت هورمون های شادی در بدن

هورمون های شادی Happy Hormones محصول ترشحات مواد شیمیایی در مغز است که در بهبود کیفیت زندگی فرد تاثیر زیادی دارد .

5 راه برای تقویت هورمون های شادی در بدن
به گزارش فرتاک نیوز،

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا برخی افراد و تجربیات به ما احساس آرامش ، شادی و شعف می دهند؟ یکی از عناصر کلیدی این امر این است که ارتباطات مثبت و تجربیات ما از ترس و شادی در واقع یک واکنش شیمیایی در مغز ما ایجاد می کنند.

این واکنش از طریق پیام رسان های شیمیایی در مغز ما اتفاق می افتد که بیشتر به عنوان هورمون شناخته می شود. چهار هورمون اصلی در این راستا وجود دارد که مسئول ایجاد این احساسات خوب هستند.

این هورمون ها احساس آرامش ما را تعدیل می کنند . ترشح این هورمون ها تحت تأثیر سطح استرس ، خود مراقبتی و انتخاب سبک زندگی هستند.

در این مقاله با مهمترین هورمون های شادی در بدن آشنا می شوید و روش های افزایش این هورمون ها در بدن بیان می گردد :

اندورفین در درجه اول به فرد در مقابله با استرس و کاهش احساس درد کمک می کند.

تثبیت کننده سروتونین سبب  آرامش  ، شادی است.

دوپامین  هورمون لذت است و نقش انگیزشی در سیستم پاداش مغز دارد .

هورمون اکسی توسین برای  عشق و اعتماد ترشح می گردد.

دوپامین

این هورمون ماده شیمیایی پاداش را در  مغز شما هدایت می کند. وقتی کاری دلپذیر انجام می دهید ترشح می شود. این هورمون می تواند  در هنگام خوردن یک وعده غذایی عالی ، گوش دادن به موسیقی الهام بخش ، ماساژ گرفتن ، یا تکمیل تمرینات بدنی ترشح شود .

فرد در اثر ترشح دوپامین احساس خوشبختی می کند و این انگیزده در او ایجاد می شود تا به دنبال چیزهایی باشد که از آنها لذت می برد و به خوبی  آن را انجام می دهد.

سروتونین

سروتونین خلق و خوی خوب ، احساس خوشبختی و شادی ما را تثبیت می کند. علاوه بر این ، به کاهش نگرانی ها و استرس های ما کمک می کند و با یادگیری و حافظه ارتباط دارد.

سروتونین به طور طبیعی توسط کارهای منظمی که می توانیم هر روز انجام دهیم ، ایجاد می شود-پیاده روی در زیر نور آفتاب ، خواب راحت ، گذراندن وقت در طبیعت یا فعالیت های مراقبت از خود که سطح استرس را کاهش می دهد.

 اندورفین

اندورفین ها توسط سیستم عصبی مرکزی تولید می شوند تا به ما در مقابله با دردهای جسمانی کمک کنند. آنها در پاسخ به درد یا استرس آزاد می شوند ، اما در فعالیت های دیگر مانند غذا خوردن ، ورزش یا رابطه جنسی نیز آزاد می شوند.

اندروفین هورمون سرخوشی کوتاهی را ترشح می کنند که احساس درد را می پوشاند. ورزشکاران اغلب در مورد میزان “اندورفین بالا” صحبت می کنند که وقتی بدن خود را به نقطه ناراحتی یا درد واقعی می رسانند ، دریافت می کنند.

اکسی توسین

اکسی توسین اغلب “هورمون عشق” نامیده می شود. تحقیقات گسترده ترشح اکسی توسین را با میزان رضایت از زندگی مرتبط کرده است.

به نظر می رسد این هورمون نقش بیشتری در فیزیولوژی و شادی زنان نسبت به مردان دارد. اکسی توسین عمدتا با لمس محبت آمیز و روابط نزدیک ارتباط دارد. این هورمون با تحریک سروتونین و دوپامین و کاهش اضطراب  است. اکسی توسین از قوی ترین هورمون های شادی به حساب می آید و اثرات متعددی را به همراه دارد.

 

فعالیت های مغز با تجربه ها در ارتباط است . هر بار که مواد شیمیایی عصبی در بدن افزایش می یابد ، نورون های در ارتباط با این موضوع راه های عصبی ایجاد می کنند.

تجربه به مغز آموزش می دهد که مواد شیمیایی خود را به همان روشی که قبلاً ترشح نموده است ترشح نماید .مغز در جوانی به آسانی راه های عصبی جدید می سازد ، اما ساختن را ه های عصبی جدید با افزایش سن آسان نیست.

ساخت مدارهای جدید به تکرار زیادی نیاز دارد. بنابراین ، یک عادت شاد جدید انتخاب کنید و بارها و بارها آن را تکرار کنید ، تا زمانی که عادت جدید شما مانند عادت های قدیمی شما طبیعی به نظر برسد و از احساس خوشبختی لذت ببرید.

روش تقویت دوپامین

ما می دانیم که دوپامین زمانی تحریک می شود که شما کاری را به خوبی انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که چیزهایی را که از آنها لذت می برید و به خوبی انجام می دهید ، مرتباً در زندگی خود قرار دهید.

دستیابی به هدف یا انجام یک کار مهم همگی باعث ترشح دوپامین  می شود و به مغز شما می گوید که کار خوبی انجام داده اید.

راه دیگر این است که برای کسی کاری مهربانانه انجام دهید. داوطلب شدن به طور منظم همچنین  سبب ترشح دوپامین معمولی می گردد که به شما کمک می کند احساس خوبی داشته باشید.

روش تقویت سروتونین

به چند روش می توانید به طور طبیعی سطح سروتونین خود را افزایش دهید. بیرون آمدن از منزل و راه رفتن زیر نور خورشید یک راه موثر است. همه افراد در یک روز آفتابی احساس بهتری دارند.

روی تقویت باور خود در مورد ارزش های زندگی خود کار کنید. درست است که هر کسی ممکن است در زندگی خود  برد و باخت را تجربه نماید .

اگر بر ضررها و باخت های خود تمرکز کنید ، سروتونین بدن کاهش می یابد . عادت نمایید که با تمرکز بر پیروزی های خود – اعم از کوچک یا بزرگ – همواره ذهن خود را مثبت نگه دارید .

ورزش راه دیگری برای افزایش سطح سروتونین و هورمون های شادی است. یک پیاده روی سریع  10 دقیقه ای برای روحیه شما معجزه می کند ، پس چرا برای مدت بیشتری به پیاده روی ادامه ندهید؟ بیست تا چهل دقیقه نیز مزایای باور نکردنی برای سلامت قلب و سلامتی جسمی برای شما به ارمغان می آورد.

تحقیقات همچنین نشان داده است که مصرف غذای حاوی تریپتوفان باعث افزایش سروتونین می شود. غذاهایی که سرشار از تریپتوفان هستند عبارتند از مرغ ، تخم مرغ ، پنیر ، ماهی ، بادام زمینی ، کدو ، دانه کنجد ، شیر و بوقلمون است .

روش تقویت اندروفین

برای ترشح اندورفین ، ورزش یک راه بسیار موثر است  با این حال ، راه های دیگری نیز برای ترشح اندورفین وجود دارد – یک خنده یا انجام یک حرکت کششی می تواند سبب ترشح اندروفین گردد .

روش تقویت اکسی توسین

اکسی توسین با دادن و دریافت عشق در همه اشکال آن آزاد می شود. با شرکت در یک کلاس جامع یوگا ، ماساژ ، مدیتیشن یا گوش دادن به موسیقی مراقب میزان این هومون در بدن خود باشید.

از دیگر مواردی که سبب تقویت ترشح اکسی توسین می شود داشتن یک گفتگوی معنادار با خانواده یا دوستان یا آشپزی برای کسانی که به آنها اهمیت می دهید است. می توانید  حیوان خانگی خود را در آغوش بگیرید یا با شخص خاصی صمیمی باشید.

کارهای زیادی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید و لذت زندگی خود را افزایش دهید.

شادی درون در بهبود کیفیت زندگی ما از اهمیت زیادی برخوردار است و در شرایطی که میزان احساس شادی در زندگی شما کاهش یافته است می توانید انتخاب هایی را انجام دهید که به شما کمک می کند زندگی روشن تر و شادتری را تجربه کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۵۴۶۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان