//
کدخبر: ۳۲۳۶۲۲ //

۱۲ مزیت بالقوه ژل رویال در سلامتی

ژل رویال ماده‌ای ژلاتینی است که توسط زنبور‌های عسل برای تغذیه زنبور ملکه و بچه‌های جوان آن تولید می‌شود. این دارو اغلب به‌عنوان مکمل غذایی برای درمان انواع بیماری‌های جسمی و بیماری‌های مزمن به فروش می‌رسد.

۱۲ مزیت بالقوه ژل رویال در سلامتی
به گزارش فرتاک نیوز،
درحالی‌که ژل رویال مدت‌هاست در طب سنتی مورداستفاده قرار می‌گیرد، اما کاربرد‌های آن در طب غربی همچنان بحث‌برانگیز است. در ادامه این مقاله، ۱۲ مزیت احتمالی ژل رویال بررسی خواهد شد.

 

۱- ژل رویال حاوی انواع مواد مغذی است

ژل رویال از آب، کربوهیدرات، پروتئین و چربی تشکیل شده است. ترکیب شیمیایی کامل ژل رویال همچنان ناشناخته است، اما تصور می‌شود که تأثیرات مثبت آن بر سلامتی از پروتئین‌ها و اسید‌های چرب منحصربه‌فرد آن ناشی می‌شود.

ژل رویال شامل نه گلیکوپروتئین است که در مجموع به‌عنوان پروتئین‌های مهم ژل رویال (MRJP) شناخته می‌شوند و دو اسید چرب، اسید ترانس -۱۰- هیدروکسی -۲- دکنوئیک و ۱۰- هیدروکسی دکانانیک را نیز داراست. ژل رویال همچنین حاوی چندین ویتامین B و مواد معدنی کمیاب نیز هست. بااین‌حال، ترکیب مواد مغذی به طور قابل‌توجهی بین منابع ژل رویال متفاوت است. برخی از ویتامین‌های موجود در ژل رویال عبارتند از:

ژل رویال

• تیامین (B۱)

• ریبوفلاوین (B۲)

• اسید پانتوتنیک (B۵)

• پیریدوکسین (B۶)

• نیاسین (B۳)

• اسیدفولیک (B۹)

• اینوزیتول (B۸)

• بیوتین (B۷)

این مواد مغذی ممکن است برخی از مزایای بالقوه سلامتی ژل رویال را فراهم کنند، اگرچه همچنان تحقیقات بیشتری در مورد این ماده منحصربه‌فرد موردنیاز است.

۲- ژل رویال ممکن است اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی ایجاد کند

ادعا می‌شود که ژل رویال باعث کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو می‌شود. در مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی متعدد، به نظر می‌رسد اسید‌های آمینه خاص، اسید‌های چرب و ترکیبات فنلی موجود در ژل رویال دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی قوی هستند. 

علاوه بر این، چندین مطالعه در لوله‌های آزمایش نشان دادند که سطح مواد شیمیایی پیش التهاب آزاد شده از سلول‌های ایمنی تحت درمان، با ژل رویال کاهش یافته‌اند.

درحالی‌که این نتایج امیدوار‌کننده‌اند، اما مطالعات انسانی فاقد این امید هستند. لازم به ذکر است برای نتیجه‌گیری قطعی در مورد درمان التهاب با ژل رویال، اطلاعات بیشتری لازم است.

۲- ژل رویال ممکن است با تأثیر بر سطح کلسترول، خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد

مطالعات حیوانی و انسانی نشان می‌دهند که ژل رویال ممکن است بر میزان کلسترول تأثیر مثبت بگذارد و در نتیجه خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. اگرچه مکانیسم دقیق آن همچنان نامشخص است، اما پروتئین‌های خاص موجود در ژل رویال ممکن است به کاهش کلسترول کمک کنند.

یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای نشان داد که خرگوش‌هایی که ژل رویال مصرف کرده بودند، میزان کلسترول LDL کل و "بد" آن‌ها به طور قابل‌توجهی به ترتیب ۲۸٪ و ۲۳٪ کاهش‌یافته بود. به همین ترتیب، یک مطالعه یک‌ماهه روی انسان‌ها، نتیجه کاهش کلسترول LDL کل و "بد" در افراد با مصرف حدوداً ۳ گرم ژل رویال را ۱۱٪ و ۴٪ نشان داد.

برعکس، یک مطالعه کوچک انسانی دیگر هیچ تفاوت قابل‌توجهی در سطح کلسترول بین شرکت‌کنندگان تحت درمان با ژل رویال و کسانی که در دارونما قرار داشتند نشان نداد. درحالی‌که این مطالعات امیدوار‌کننده‌اند، اما برای درک بهتر تأثیر ژل رویال بر سلامت قلب، هنوز هم تحقیقات بیشتری لازم است.

ژل رویال

۴- ژل رویال ممکن است به بهبود زخم و ترمیم پوست کمک کند

ژل رویال، هم به‌صورت خوراکی و هم به‌صورت موضعی استفاده می‌شود و احتمال می‌رود که از ترمیم زخم و سایر بیماری‌های التهابی پوستی پشتیبانی کند. اخیراً مشخص شده است که ژل رویال دارای یک اثر ضدباکتریایی است که می‌تواند زخم‌ها را تمیز و عاری از عفونت نگه دارد.

یک مطالعه بر روی حیوانات نشان داد که افزایش تولید کلاژن در موش‌های صحرایی به دلیل بهره‌گیری از عصاره ژل رویال است. کلاژن یک پروتئین ساختاری است که برای ترمیم پوست بسیار حیاتی است.

یک مطالعه آزمایشگاهی دیگر نیز نشان داد که ظرفیت ترمیم بافت در سلول‌های انسانی تحت درمان با ژل رویال، به طور قابل‌توجهی افزایش‌یافته است.

برعکس، یک مطالعه اخیر انجام شده در مورد انسان، هیچ تفاوتی در بهبود زخم بین یک گروه کنترل و شرکت‌کنندگان در درمان موضعی زخم پای دیابتی با ژل رویال را گزارش نداده است. در نهایت، می‌توان نتیجه گرفت که تحقیقات بیشتری در مورد اثرات ژل رویال در بهبود زخم و ترمیم بافت بدن موردنیاز است.

۵- پروتئین‌های خاص موجود در ژل رویال ممکن است فشارخون را کاهش دهند

ژل رویال ممکن است با کاهش فشارخون، از قلب و سیستم گردش خون شما محافظت کند. چندین مطالعه آزمایشگاهی نشان می‌دهند که پروتئین‌های خاص موجود در ژل رویال باعث شل شدن سلول‌های عضلانی صاف و رگ‌های بدن می‌شوند .

در نتیجه فشارخون را کاهش می‌دهند. یک مطالعه حیوانی اخیر نوعی مکمل ترکیبی ساخته شده از ژل رویال با سایر مواد مشتق شده از زنبورعسل را بررسی کرده و کاهش قابل‌توجهی در فشارخون را یافته است. بااین‌حال، نقش دقیق ژل رویال در این مکمل مشخص نیست. در این مورد نیز برای درک رابطه ژل رویال با فشارخون تحقیقات بیشتری لازم است.

۶- ژل رویال قند خون را با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب تنظیم می‌کند

ژل رویال همچنین ممکن است با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب، کنترل قند خون و حساسیت به انسولین را بهبود بخشد. مطالعات بر روی حیوانات متعدد افزایش حساسیت به انسولین و اثر محافظتی آشکار بر لوزالمعده، کبد و بافت تولیدمثل در موش‌های چاق و دیابتی تحت درمان با ژل رویال را نشان داده است.

ژل رویال

یک مطالعه کوچک شش‌ماهه روی انسان‌ها، کاهش ۲۰ درصدی قند خون ناشتا را در افراد سالمی که روزانه مکمل ژل رویال را مصرف می‌کنند نشان داده است. بااین‌حال، تحقیقات بیشتر بر روی این موضوع محدود است.

۷- خواص آنتی‌اکسیدانی ژل رویال ممکن است بر عملکرد بهتر مغز سالم تأثیر بگذارد

ژل رویال ممکن است عملکرد مغز را تقویت کند. یک مطالعه نشان داد که موش‌های تحت‌فشار ناشی از استرس، هنگامی‌که تحت درمان با ژل رویال قرار گرفتند، مقادیر کمتری هورمون استرس ترشح کرده و سیستم عصبی مرکزی قوی‌تری نسبت به گروه کنترل داشتند.

یک مطالعه جداگانه دیگر که بر روی موش‌های صحرایی یائسه شده‌ای که ژل رویال مصرف کرده بودند انجام شد، نشان داد که مصرف این ژل منجر به بهبود حافظه و کاهش علائم افسردگی در آن‌ها شده است.

یک مطالعه حیوانی دیگر نشان داد که موش‌های تحت درمان با ژل رویال، در ازبین‌بردن رسوبات شیمیایی خاص در مغز مرتبط با بیماری آلزایمر بهتر عمل می‌کنند. بیشتر این مطالعات اثر محافظتی بر روی مغز و بافت عصبی را به دلیل آنتی‌اکسیدان موجود در ژل رویال می‌دانند.

اگرچه این داده‌ها دلگرم‌کننده است، اما تحقیقات انسانی بیشتری لازم است.

۸- ژل رویال ممکن است ترشح اشک را افزایش داده و خشکی مزمن چشم را درمان کند

ژل رویال ممکن است از طریق خوردن، خشکی چشم را درمان کند. یک مطالعه روی حیوانات و یک مطالعه کوچک روی انسان‌ها، بهبود خشکی مزمن چشم را برای کسانی که ژل رویال را از طریق خوردن دریافت کردند و درمان شدند، نشان داد.

نتایج نشان می‌دهد که این ماده مشتق شده از زنبورعسل ممکن است ترشح اشک از غدد اشکی داخل چشم را به طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش دهد. هیچ عارضه جانبی از مطالعه انسانی گزارش نشده است؛ بنابراین، استفاده از ژل رویال می‌تواند به‌عنوان یک راه‌حل کم‌خطر برای خشکی مزمن چشم عمل کند.

به‌خاطر داشته باشید که این نمونه، داده بسیار کوچکی است که نشان نمی‌دهد که ژل رویال قادر به درمان خشکی چشم اکثر افراد هست یا خیر. در نهایت، برای این مورد نیز تحقیقات بیشتری لازم است.

۹- ژل رویال ممکن است از طریق روش‌های مختلف اثرات ضد پیری را فراهم کند

ژل رویال به چندین روش ممکن است روند پیری را کندتر کند. چند مطالعه نشان داده‌اند که طول عمر و عملکرد شناختی در موش‌هایی که از طریق خوراکی با ژل رویال درمان می‌شوند افزایش‌یافته است. ژل رویال گاهی اوقات در محصولات موضعی مراقبت از پوست قرار دارد تا به‌سلامت پوست و جوان‌تر شدن آن کمک کند.

تحقیقات حیوانی نشان می‌دهد که ژل رویال ممکن است از افزایش تولید کلاژن و محافظت در برابر آسیب پوستی مرتبط با قرارگرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش حمایت کند. ازآنجاکه تحقیقات انسانی در مورد فواید ضد پیری استفاده از ژل رویال خوراکی یا موضعی کافی نیست، مطالعات بیشتری نیز لازم است.

۱۰- ژل رویال ممکن است از یک سیستم ایمنی سالم پشتیبانی کند

ژل رویال ممکن است پاسخ ایمنی طبیعی بدن شما به باکتری‌ها و ویروس‌های خارجی را افزایش دهد. MRJP و اسید‌های چرب موجود در ژل رویال موادی شناخته شده‌اند که فعالیت ضدباکتریایی را تقویت می‌کنند و می‌توانند بروز عفونت را کاهش داده و از عملکرد ایمنی بدن پشتیبانی کنند.

بااین‌حال، بیشترین اطلاعات قابل‌استفاده به تحقیقات حیوانی و آزمایشگاهی محدود می‌شوند؛ بنابراین، برای تأیید این تأثیرات، مطالعات انسانی بیشتری لازم است.

۱۱- ژل رویال عوارض جانبی درمان سرطان را کاهش می‌دهد

شیمی‌درمانی و سایر درمان‌های سرطان با عوارض جانبی منفی قابل‌توجهی همراه هستند، از جمله نارسایی قلبی، التهاب و مشکلات دستگاه گوارش (GI). ژل رویال ممکن است برخی از عوارض جانبی منفی مرتبط با برخی از درمان‌های سرطان را کاهش دهد.

یک مطالعه نشان داده است که کاهش قابل‌توجهی در آسیب قلبی ناشی از شیمی‌درمانی در موش‌های صحرایی که ژل رویال مصرف کرده‌اند وجود دارد.

یک مطالعه بسیار کوچک انسانی نشان داده است که ژل رویالی که به‌صورت موضعی استفاده می‌شود، ممکن است از ورم مخاط، یک عارضه جانبی درمان سرطان که باعث زخم‌های دردناک در دستگاه گوارش شما می‌شود، جلوگیری کند.

اگرچه دلگرم‌کننده است، اما این مطالعات نتیجه‌گیری قطعی در مورد نقش ژل رویال در درمان سرطان ارائه نمی‌دهند و دراین‌خصوص تحقیقات بیشتری لازم است.

۱۲- ژل رویال ممکن است علائم خاصی از یائسگی را درمان کند

ژل رویال همچنین ممکن است علائم مرتبط با یائسگی را هم درمان کند. یائسگی باعث کاهش هورمون‌ها در گردش خون می‌شود که با عوارض جانبی جسمی و روانی بسیاری همراه است، مانند درد، اختلال در حافظه، افسردگی و اضطراب.

یک مطالعه نشان داده است که ژل رویال در کاهش افسردگی و بهبود حافظه در موش‌های صحرایی یائسه مؤثر بوده است. مطالعه دیگری در ۴۲ زن یائسه مشاهده شده بود، نشان داد که استفاده از مکمل روزانه ۸۰۰ میلی‌گرم ژل رویال به مدت ۱۲ هفته در کاهش کمردرد و اضطراب مؤثر است.

دراین‌خصوص نیز به‌خاطر داشته باشید که تحقیقات بیشتری لازم است.

فرم‌های دوز و مکمل

ازآنجاکه تحقیقات نسبتاً محدود هستند، دوز توصیه شده قطعی برای ژل رویال اختصاص داده نشده است. وقتی ژل رویال به‌عنوان مکمل غذایی مصرف می‌شود به حالت طبیعی خود (ماده‌ای ژل‌مانند) یا به‌صورت پودر یا کپسول در دسترس است. مزایا در طیف گسترده‌ای از دوز‌ها مشاهده شده است.

تحقیقات فعلی از مزایای احتمالی ۳۰۰-۶۰۰۰ میلی‌گرم در روز پشتیبانی می‌کنند. ژل رویال همچنین می‌تواند به‌صورت موضعی بر روی پوست شما قرار گیرد و گاهی اوقات در محصولات مراقبت از پوست موجود در بازار نیز وجود دارد.

اگر قبلاً از ژل رویال استفاده نکرده‌اید، بهتر است با دوز بسیار کمی شروع کنید تا از بروز واکنش‌های آلرژیک جدی و عوارض جانبی احتمالی جلوگیری کنید.

خطرات و عوارض جانبی

ژل رویال اگرچه بی‌خطر به نظر می‌آید است اما خطر‌هایی نیز دارد. ازآنجاکه این یک محصول زنبور است، افرادی که به نیش زنبور، گرده گل و یا سایر مواد حساسیت‌زای محیطی حساسیت دارند باید احتیاط کنند.

برخی از آلاینده‌های محیطی مانند سموم دفع آفات نیز در ژل رویال یافت شده و می‌تواند منجر به واکنش‌های آلرژیک شدید در افراد حساس شوند. درحالی‌که استفاده از ژل رویال برای اکثر افراد بی‌خطر است، اما گاهی اوقات واکنش‌های جانبی جدی هم گزارش شده است.

این واکنش‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

• آسم

• آنافیلاکسی

• درماتیت تماسی

برخی از این واکنش‌های شدید حتی می‌توانند کشنده نیز باشند.

سخن پایانی

درحالی‌که از ژل رویال قرن‌هاست که در شیوه‌های دارویی باستان استفاده می‌شود، اما به دلیل کمبود تحقیقات توسط پزشکان غربی، تا حد زیادی رد شده است.

بااین‌وجود، این محصول زنبورعسل (که متفاوت از عسل است) هنوز هم اغلب به‌عنوان یک روش درمانی جایگزین برای انواع بیماری‌های جسمی و روحی استفاده می‌شود.

تا به امروز، بسیاری از ادعا‌های بهداشتی مرتبط با ژل رویال اثبات نشده باقی‌مانده‌اند. بخش عمده‌ای از تحقیقات موجود به مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی یا آزمایش‌های بسیار کمی روی انسان محدود می‌شود.

خوردن ژل رویال ۱۰۰٪ بدون خطر نیست. برخی اوقات عوارض جانبی جدی مانند آنافیلاکسی گزارش شده است. اگرچه تحقیقات فعلی امیدوار‌کننده‌اند، اما تحقیقات بیشتری برای تعیین چگونگی قرارگرفتن ژل رویال در یک سبک زندگی سالم لازم است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۳۶۲۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان