//
کدخبر: ۲۷۷۹۴۴ //

روش های درمان اختلال وسواس فکری - عملی

در عصر حاضر احتمال ابتلا به اختلال وسواس فکری-عملی با توجه به شرایط استرس زایی که موجود است، بیشتر و بیشتر شده است. هر فردی در گروه سنی مختلف می تواند کاندیدای مناسبی برای گرفتار شدن به این مشکل باشد. هر چه توانید استرس و تنش های بی مورد را در زندگی خود کاهش دهید، کمتر مبتلا خواهید شد.

روش های درمان اختلال وسواس فکری - عملی

اختلال وسواس فکری-عملی چیست؟ چه افرادی در معرض ابتلا به این نوع از اختلال ها هستند؟ برای درمان اختلال یاد شده چه راهکارهایی را می توان در اولویت قرار داد؟ در ادامه در نظر داریم به طور کلی به بررسی این بیماری بپردازیم و اطلاعات مفیدی در مورد آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

به گزارش سرویس سلامت فرتاک نیوز، در عصر حاضر احتمال ابتلا به اختلال وسواس فکری-عملی با توجه به شرایط استرس زایی که موجود است، بیشتر و بیشتر شده است.

هر فردی در گروه سنی مختلف می تواند کاندیدای مناسبی برای گرفتار شدن به این مشکل باشد. هر چه توانید استرس و تنش های بی مورد را در زندگی خود کاهش دهید به مراتب  از ابتلا به این نوع از بیماری های روحی و روانی در امان خواهد بود.

اگر شما نیز هنگام بیرون رفتن از خانه، چندین بار در را قفل و بسته می کنید، اگر مدت زمان حمام رفتن شما بیشتر است، اگر هنگام راه رفتن در خیابان در تلاش هستید که بر روی خطوط سفید قدم نگذارید، به احتمال بسیار زیاد شما گرفتار این اختلال شده اید.

بسیاری از افراد حتی بدون اینکه بدانند به اختلال وسواس فکری-عملی گرفتار شده اند، از این بیماری رنج می برند. اگر راهکارهای درمان برای آن در پیش گرفته شود، می توان به راحتی از تصورات آسیب زا نجات یافت.

وسواس فکری - عملی

 انواع اختلال وسواس فکری-عملی

افرادی که گرفتار اختلال وسواس فکری-عملی هستند، می توانند علائم مختلفی را با توجه به شرایط موجود احساس کنند. دسته بندی افراد معمولا در یکی از موارد زیر می باشد:

* شستشو گرها: از آلودگی به شدت میترسد و البته در تلاش هستند که به طور مازاد دست های خود را بشویند. شستشو برای آنها بسیار مهم است.  

* وارسی کننده ها: به طور مکرر و البته آزار دهنده در تلاش هستند که بتوانند، همه اتفاقاتی که در اطراف آنها رخ می دهد را بارها و بارها بررسی کند. مواردی از قبیل بستن شیر اجاق گاز و قفل کردن مکرر درها و عدم اطمینان می تواند نشانه ی بروز این نوع از اختلال در نظر گرفته شود.

* شکاک ها: افراد شکاک مداوم می ترسند که کارهایی را درست و بی عیب انجام ندهند و حتی ممکن است سر این موضوع، مجازات نیز شوند.

* شمارشگر ها: اگر دائما به نظم و ترتیب اهمیت می دهید، و گرفتار برخی خرافه های جدی در مورد اعداد، رنگ ها هستن به احتمال شما دچار این نوع از مشکلات شده اید.

* ذخیره سازها: ذخیره سازها افرادی هستند که از این می ترسند، اشیا خاصی را دور بیندازند. آنها حتی چیزهایی که نیاز ندارند را ذخیره می کنند.

واسواس فکری

علائم اختلال وسواس فکری-عملی

در ابتدا لازم است بدانید که داشتن هرگونه علائم خاصی مربوط به وسواس به این معنی نیست که شما حتما ً گرفتار  اختلال وسواس فکری-عملی  هستید. زیرا در شرایط مختلف هر یک از  احساسات می تواند بدون پیش زمینه ی یک بیماری در یک لحظه ی آنی و بارز در افراد به وجود آید.

افرادی که به طور حتمی در معرض ابتلا به این اختلال هستند یک زندگی پر از اضطراب را سپری می کنند به  گونه ای که اختلال وسواس فکری-عملی می تواند فعالیت های آنها را تحت کنترل قرار دهد.

شستن دست های یکی از الزامات زندگی است به ویژه در شرایط کرونایی فعلی مجبور هستیم به مقدار مازاد دست های خود را بشویم ولی این به معنای آن نیست که شما به اختلال یاد شده گرفتار شده اید.

اکثر افرادی که دچار اختلال وسواس فکری-عملی هستند هم دارای وسواس فکری بوده اند و هم ممکن است از وسواس علمی رنج می برند. از جمله مهمترین علائم این اختلال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرافات
  • نظم و ترتیب
  • ترس از دست دادن
  • تمرکز بیش از حد
  • افکار و تصورات شدید جنسی
  • ترس از دست دادن کنترل
  • آسیب رساندن به خود و دیگران
  • ترس الوده شدن از میکروب ها
  • ترس گم کردن اشیا

هر یک از موارد زیر اگر به مقدار مازاد در فرد مشاهده شود، می تواند علائمی برای ابتلا به این اختلال در نظر گرفته شده و باید راهکارهای درمان در پیش گرفته شود.

درمان اختلال وسواس فکری-عملی 

برای درمان اختلال وسواس فکری-عملی در صورتی که میزان این اختلال شدید نشده است، می توان روش های درمانی غیر دارویی را در پیش گرفت.

پزشک مربوط معمولا با یک بررسی کلی می تواند مناسب ترین راهکارها را برای بهبودی و کاهش علائم این اختلال به شما معرفی کند. لازم به ذکر است که برای رسیدن به نتیجه موفق در دوره ی درمان، باید پروسه ی مربوط را به طور منظم دنبال کرد. از مهمترین اقدامات برای درمان اختلال وسواس فکری-عملی می توان موارد زیر را نام برد:

  • برای خودیاری وقت کافی صرف کنید
  • به طور منظم ورزش کنید
  • ارتباط خود را با خانواده و البته دوستان حفظ کنید
  • خواب کافی داشته باشید
  • تکنیک‌های آرام‌سازی را به مقدار کافی تمرین کنید
  • در برابر الگوهای مکرر رفتاری مقاومت کنید
  • از ترس‌های‌تان دوری نکنید
  • توجه‌تان را به چیزهای دیگر جلب کنید
  • افکار وسواسگونه را  در بازه های زمانی به چالش بکشید
  • افکار وسواس‌گونه‌ی خود را یادداشت کنید

علاوه بر موارد یاد شده در برخی از مواقع درمان با داروهای ضد افسردگی نیز تجویز می شود. البته رهایی از این اختلال دارو به تنهایی ممکن نیست و حتما باید روش های خانواده درمانی و گروه درمانی نیز در اولویت قرار گیرد.

وسواس فکری 2

سوالات متداول در مورد اختلال وسواس فکری-عملی

ما در برابر یک فرد مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی باید چگونه رفتار کنیم؟

حمایت از سوی اطرافیان در طول دوره ی درمان می تواند تاثیر بسیار مهمی داشته باشد. مهمترین پیشنهادات برای اطرافیان به این صورت است:

  • از انتقاد جدا پرهیز کنید
  • سرزنش نکنید
  • در انجام فعالیت های مکرر با آنها هم گام نشوید
  • جنبه های خنده هدار اختلال وسواس فکری-عملی را پیدا کنید

 اطرافیان به راحتی می توانند انگیزه و روحیه ی کافی را برای سپری شدن بهینه ی دوره ی درمان این اختلال ارائه دهند. فرد بیمار در مرحله ی اول باید قبول کند که از این بیماری ، زندگی او دچار برخی مشکلات است و این امر با گذر زمان می تواند به طور ویژه مشکلات زیادی به همراه داشته باشد. هر چه سریعتر برای درمان اقدام شود به مراتب می تواند موفق تر بود. 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۷۹۴۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان