//
کدخبر: ۲۷۳۷۰۳ //

کنکوری ها برای کاهش اضطراب چه بخورند و چه نخورند؟

اصولا قهوه در شرایط استرس زای روزهای نزدیک به کنکور، استرس بچه ها را بالاتر می برد، بنابراین خوردن چای پر رنگ، قهوه و شکلات در این دوران باید محدود شود.

کنکوری ها برای کاهش اضطراب چه بخورند و چه نخورند؟

هر ساله در کشور ما در قالب آزمونی به نام کنکور، سطح علمی عده ای از افراد در مقاطع مختلف خصوصا مقطع کارشناسی سنجیده می شود. اما امسال با شیوع کرونا، زمان و نحوه ی برگزاری این اتفاق مهم برای مسئولین کشور کمی چالش برانگیز و پر سؤال شده است و در شرایطی این آزمون برگزار می شود که عده زیادی مخالف برگزاری آن در این شرایط سخت کرونایی هستند.

به گزارش فرتاک نیوز،از طرفی در کنار همه ی عوامل موثر و کمک کننده، تغذیه می تواند مسأله ی مهمی برای کاهش اضطراب، بهبود کیفیت خواب و افزایش سطح یادگیری کنکوری ها در این ایام خاص باشد.

خبرنگار ما طی گفتگویی که با دکتر فریبا کوهدانی، متخصص تغذیه و استاد تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام داده، باید و نبایدهای غذایی بچه های کنکوری را به شرح زیر مورد بررسی و بررسی قرار دادند؛

بچه های کنکوری برای رفع خستگی چه کنند؟

کوهدانی در ابتدا گفت: یکی از مشکلات بچه های کنکوری، استرس و اضطرابشان است و امسال تلاقی کنکور با بحث کرونا و حواشی برگزاری کنکور، زمینه های استرس بیشتر را برایشان ایجاد است.

وی افزود: در این راستا برای اینکه در این روزهای نزدیک به کنکور بچه ها بتوانند بهره ی بیشتری از خواندن داشته باشند، از زمانشان بهتر استفاده کنند و کمتر خسته بشوند، کنترل قند خون و آبرسانی به بدن بسیار مهم است.

کنکوری ها برای کنترل قند خون چه بخورند و چه نخورند؟

او خاطرنشان کرد: برای اینکه کنکوری ها قند خون ثابتی داشته باشند پیشنهاد می دهیم از مصرف غذاهایی که قندهای ساده دارند مانند شیرینی ها، شکلات و شربت ها کمتر استفاده کنند. زیرا وقتی بچه ها این قندهای ساده را مصرف می کنند، خیلی زود قند خونشان بالا می رود و با توجه به مکانیزم های بدن قند خون سریع کاهش یافته و با فاصله زمانی کوتاه، بچه ها دچار افت قند می شوند.

همچنین این متخصص تغذیه گفت:جایگزین این قندهای ساده می تواند قندهایی باشد که به تدریج در بدن آزاد می شود و برای مدت طولانی قند خون را تأمین می کند و در نتیجه همین قضیه در یادگیری و عدم احساس خستگی بچه ها تأثیر خوبی می گذارد.

او در اینباره اضافه کرد: مثلا استفاده از میوه کافی، سبزیجات فراوان، نان های سبوس دار به جای قندهای مضر مانند شکلات و شیرینی و شربت به ثابت نگه داشتن قند برای مدت طولانی کمک می کنند.

برای اینکه کنکوری ها قند خون ثابتی داشته باشند پیشنهاد می دهیم به جای مصرف شیرینی ها، شکلات و شربت ها ، از میوه و سبزی و نان سبوس دار استفاده کنند.

چرا قهوه برای بچه های کنکوری مناسب نیست؟

کوهدانی کم آبی را عامل خستگی در کنکوری ها دانست و عنوان داشت: خوردن آب کافی برای کنکوری ها بسیار مهم است. من پیشنهاد می دهم بچه ها منتظر نشوند که حتما تشنه بشوند بلکه به طور مرتب حتی قبل از احساس تشنگی، آب مصرف کنند.

وی ادامه داد: یکی از نوشیدنی هایی که در روزهای نزدیک به کنکور بچه ها به منظور کاهش خواب، بالا رفتن سطح هوشیاری و افزایش ساعات درسی  امکان دارد زیاد مصرف کنند، نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه است. اصولا قهوه در شرایط استرس زای روزهای نزدیک به کنکور، استرس بچه ها را بالاتر می برد، بنابراین خوردن چای پر رنگ، قهوه و شکلات در این دوران باید محدود شود.

یک نوشیدنی فوق العاده برای کاهش اضطراب کنکوری ها!

این استاد تغذیه و رژیم درمانی به بهداشت نیوز گفت: بچه های کنکوری به جای قهوه، از چای سبز البته به اندازه محدود یعنی یک لیوان بزرگ در روز استفاده کنند. این چای سبز ترکیباتی دارد که هم ضد اضطراب است هم جلوی خستگی را گرفته و حالت نشاط ایجاد می کند. در واقع مصرف متعادل چای سبز حالت بی قراری و بی تابی قهوه را هم ندارد.

او در خصوص مصرف شکلات هم گفت: به کنکوری ها توصیه می کنیم از خشکباری مانند انجیر، کشمش و توت خشک به همراه مغزها  استفاده کنند و این ها میان وعده های مناسبتری به جای شکلات هستند.

کنکوری ها برای داشتن خواب کافی از مصرف این غذاها پرهیز کنند

وی اضافه کرد: میان وعده های سالم چون خشکبار و مغزها اثر مثبتی روی اضطراب دانش آموزان دارند اما مصرف این مواد غذایی هم باید متعادل باشد زیرا برخی از بچه ها در این ایام بیشتر نشسته و درس می خوانند و خوردن زیاد این مواد باعث مشکلات دیگری چون افزایش وزن و غیره خواهد شد.

 بچه های کنکوری به جای قهوه، از چای سبز البته به اندازه محدود یعنی یک لیوان بزرگ در روز استفاده کنند زیرا  مصرف متعادل چای سبز، حالت بی قراری و بی تابی قهوه را هم ندارد.

این متخصص تغذیه در رابطه با بهبود خواب کنکوری ها هم تأکید کرد: این افراد برای داشتن خواب کافی و خوب در این ایام، از مصرف نوشیدنی های کافئین دار، گازدار، غذاهای حاوی افزودنی مانند  غذاهای کنسروی، غذاهای شور، چرب، سرخ کردنی و رنگ دار و فست فودها خودداری کنند. حتما از غذاهای خانگی و تازه به همراه سالاد فراوان استفاده کنند. همچنین با وجود اینکه مصرف مواد پروتئینی کافی برای تغذیه کنکوری ها توصیه می شود اما مصرف گوشت قرمز زیاد هم در این روزها مناسب نیست.

پیشنهاد غذایی برای وعده صبحانه بچه های کنکوری

استاد تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در آخر به بهداشت نیوز گفت: به بچه های کنکوری توصیه می کنم وعده ی صبحانه را به هیچ عنوان حذف نکنند، در وعده صبحانه مواد پروتئینی مانند  پنیر و تخم مرغ در کنار شیر، نان سبوس دار، گردو، گوجه و خیار می تواند به تأمین قند خون ساعت های درسی در صبح کمک و سوخت خوبی را برای درس خواندن در طی روز تأمین کند.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۳۷۰۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان