//
کدخبر: ۲۳۲۶۲۵ //

مهمترین دلایل ابتلا به زخم معده

در شرایطی که شیوع زخم معده در ایران نسبت به کل جمعیت حدود 41 درصد برآورد می‌شود، به نظر می‌رسد هنوز بسیاری اطلاعات کافی درباره این بیماری ندارند.زخم معده از جمله بیماری‌هایی است که هر چند شیوع بالایی در ایران دارد اما سوءتفاهم‌های زیادی درباره آن وجود دارد و افراد شناخت درستی درباره عوامل خطرساز این بیماری ندارند. در این مطلب با ما همراه شوید تا با اطلاعاتی در خصوص این بیماری، عوامل ایجاد آن و دو موردی که علایم آن را تشدید می‌کند، آشنا شوید.

مهمترین دلایل ابتلا به زخم معده
به گزارش فرتاک نیوز،

 زخم معده در واقع آسیب به مخاط داخلی معده است. هر چند بین میزان ترشح اسید معده و آسیب به مخاط ارتباط وجود دارد اما متخصصان بر این باورند که عامل اصلی این بیماری، وجود باکتری به نام هلیوباکترپیلوری است.

 زمانی که این باکتری در معده فرد وجود دارد و درمان نمی شود، باعث آسیب به مخاط داخلی معده می شود و طی گذشت زمان بیماری زخم معده بروز می‌کند اما جدای از وجود این باکتری، عوامل دیگری نیز می‌تواند احتمال بروز این بیماری را تشدید کند.

 سیگار و قلیان

مطالعات نشان می‌دهد سیگار کشیدن و البته استفاده از قلیان می‌تواند احتمال بروز زخم معده را افزایش دهد و علایم آن را تشدید کند. بد نیست بدانید که در ایران شیوع زخم معده در زنان حدود 30 درصد و مردان حدود 60 درصد است. پژوهشگران  عامل اصلی ابتلای دوبرابری مردان به زخم معده در ایران را میزان مصرف بیشتر سیگار بین مردان می‌دانند. اما این‌که با توجه به افزایش مصرف قلیان بین مردان و زنان در سال‌های اخیر، در آینده چه تغییراتی در این آمار رخ می‌دهد، موضوعی است که هنوز از آن اطلاعی نداریم اما پیش‌بینی خوبی از این شرایط نمی‌توان داشت.

 مصرف طولانی مدت برخی مسکن‌ها

مطالعات نشان می‌دهد مصرف طولانی مدت و به ویژه خودسرانه و حساب نشده برخی داروها می‌تواند احتمال بروز زخم معده را افزایش دهد.

 از داروهایی که میزان خطر ابتلا به زخم معده را افزایش می‌دهد می‌توان به آسپرین و مسکن‌های غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن اشاره کرد. متاسفانه این روزها افراد به محض این‌که دردی داشته باشند، بدون توجه به توصیه‌های متخصصان و بنا به توصیه دوست و آشنا شروع به مصرف مسکن می کنند و بر این مبنا این روزها مصرف مسکنی چون ایبوپروفن که به نام ژلوفن شناخته می‌شود، افزایش یافته است. اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که با هر سردرد و دل‌دردی سراغ این گزینه می‌روید، بهتر است در این زمینه احتیاط بیشتری داشته باشید.

 سوءتفاهمی رایج درباره زخم معده

برخی از عوامل هستند که به صورت سنتی جزو دلایل بروز زخم معده در نظر گرفته می‌شوند، در حالی‌که در واقعیت آن‌ها نقشی در بروز بیماری ندارند اما می‌توانند علایم بیماری را که شامل سوزش سر دل و درد در معده هست به شدت افزایش دهند.

 دو مورد شناخته شده و معروف این فهرست عبارت است از؛ غذاهای تند و البته استرس و اضطراب کنترل نشده. مطالعات نشان می‌دهد مصرف غذاهای تند به خودی خود یا داشتن استرس به تنهایی باعث بروز زخم معده نمی‌شود اما اگر کسی به واسطه وجود باکتری هلیوباکترپیلوری زخم معده داشته باشد، این دو عامل می‌تواند بروز علایم را افزایش دهد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۲۶۲۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان