//
کدخبر: ۲۰۷۸۳۵ //

آیا سیگار کشیدن اضطراب و استرس را کاهش می‌دهد؟

برخی از افراد به محض اینکه دچار احساسات ناخوشایند مانند استرس، ناراحتی، دستپاچگی و اضطراب می‌شوند فوری یک سیگار می‌کشند. اعتقاد این افراد این است که سیگار موجب تسکین ناراحتی و کاهش نشانه های استرس و مشکلات دیگر می‌شود.

آیا سیگار کشیدن اضطراب و استرس را کاهش می‌دهد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 به تدریج سیگار کشیدن در مواقع تنش زا به یک عادت برای افراد سیگاری تبدیل می‌شود. افرادی را سراغ داریم که واقعا سیگاری نیستند و تنها زمانی که دچار استرس و تنش می‌شوند سیگار می‌کشند. ما در این مقاله می‌خواهیم این قضیه را باز کنیم. آیا سیگار کشیدن واقعا باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود؟

برخی از افراد به محض اینکه دچار احساسات ناخوشایند مانند استرس، ناراحتی، دستپاچگی و اضطراب می‌شوند فوری یک سیگار می‌کشند. اعتقاد این افراد این است که سیگار موجب تسکین ناراحتی و کاهش نشانه های استرس و مشکلات دیگر می‌شود. به تدریج سیگار کشیدن در مواقع تنش زا به یک عادت برای افراد سیگاری تبدیل می‌شود. افرادی را سراغ داریم که واقعا سیگاری نیستند و تنها زمانی که دچار استرس و تنش می‌شوند سیگار می‌کشند. ما در این مقاله می‌خواهیم این قضیه را باز کنیم. آیا سیگار کشیدن واقعا باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود؟

نیکوتین و سیگار کشیدن تنها موقتا باعث کاهش اضطراب خواهد شد

نکته قابل توجهی که همه باید درباره آن مطلع باشند، تاثیر موقت و زودگذر سیگار بر روی اضطراب است. در حالی که هیچ شکی در کاهش لحظه ای استرس و اضطراب پس از سیگار کشیدن وجود ندارد، اما سیگار کشیدن در دراز مدت باعث بروز مشکلات جسمی و وابستگی شدید به نیکوتین خواهد شد.

بسیاری از مردم، درست زمانی که با اضطراب و شرایط استرس‌زا و یا حتی ناراحت کننده مواجه می‌شوند، رو به سیگار می‌آورند. سیگار کشیدن به واسطه خواص شیمیایی نیکوتین باعث کاهش درد، ناراحتی و تسکین استرس و اضطراب بیش از حد می‌شود. اما باید به بدانید که، اثرات مواد شیمیایی موجود در نیکوتین و سیگار، برای همیشه در بدن باقی نخواهد ماند. به محض کاهش اثر نیکوتین در بدن، و دفع مواد شیمیایی آن، علایم استرس دوباره باز خواهد گشت.

برخلاف برخی از داروهای دیگر، که به مرور زمان سطح اضطراب، ناراحتی و افسردگی را به میزان قابل توجهی پایین می‌آورند، سیگار هیچگاه قادر نیست که در دراز مدت و بصورت کلی، سطوح موارد ذکر شده را دستکاری کند. این یعنی سیگار در دراز مدت هیچ تاثیری بر روی مشکلات روانی و ناراحتی نخواهد گذاشت. و مصرف آن تنها وابستگی و بروز مشکلت ریوی و انواع سرطان ها را در پی خواهد داشت.

پس برای رهایی از استرس و اضطراب مزمن چه کاری باید انجام دهیم؟

روش‌های درمانی زیادی برای کاهش و بهبود اختلال اضطراب فراگیر و مزمن وجود دارد. این شیوه های درمانی، علمی و ثابت شده هستند. با در پیش گرفتن شیوه های درمانی درست، نه تنها به زودی بهبود پیدا خواهید کرد، بلکه هیچ آسیب فیزیکی نیز متوجه شما نخواهد شد. اگر برای درمان اضطراب مزمن خود نمی دانید از کجا شروع کنید، بهترین گزینه مراجعه به یک پزشک عمومی است. او ممکن است شما را به یک متخصص درمانگر اختلالات اضطرابی ارجاع دهد.

طی جلسات درمانی، روانشناس، روان‌درمانگر یا تراپیست شما، تمام علایم اضطراب را از شما می‌پرسد. شما باید مو به مو همه حالات و نشانه های خود را به او بگویید. برای روانشناس شما، بسیار مهم است که بداند دقیقا چه چیزهایی باعث بروز علایم شما می‌شوند. یعنی وقتی علایم در شما ظاهر می‌شود، در آن لحظه دقیقا چه بر شما می‌گذرد؟ پس از این، روانشناس بر روی تمام مراحل درمانی متمرکز می‌شود. و مناسب ترین شیوه درمان را به شما توصیه خواهد کرد.

از درمان شناختی-رفتاری گرفته تا درمان دیالکشیال، روش های زیادی برای درمان در پیش روی شم خواهد بود. در بسیاری از موارد روانپزشک ممکن است برای کاهش استرس و اضطراب روزانه شما، داروهایی تجویز کند. این داروها عموما ضد اضطراب هستند و تا حد زیادی موجب کاهش علایم می شوند.

برای برخی از مردم طی یک دوره کوتاه دارو تجویز می‌شود. سپس بصورت همزمان کار درمان بیشتر توسط روانپزشک صورت می‌پذیرد. در موارد بسیار شدید نیز، افرادی که دچار اضطراب مزمن هستند، ممکن است برای ماه ها و حتی سال ها تحت درمان با داروهای ضد استرس و اضطراب باشند. نوع درمان شما بستگی به نظر پزشک و حتی در پاره ای از اوقات بستگی به خود شما دارد.

سخن پایانی

پناه بردن به نیکوتین و سایر مواد مضر دیگر مثل الکل و مواد مخدر؛ شاید یک راه ساده برای فرار موقتی از شر استرس و اضطراب باشد. اما هر کدام این مواد به گونه ای بر روی سلامتی فیزیکی و حتی روانی شما تاثیر خواهند گذاشت. گرفتن یک کمک اساسی از دیگران و یا مراجعه به یک روانپزشک خوب و باتجربه، بهترین راه برای خلاص شدن از شر استرس و اضطراب است. چرا که هزینه مشاوره و درمانی که یک روانشناس دریافت می‌کند، بسیار بسیار بسیار کم تر از هزینه ها و پیامدهای مصرف مواد مضری مثل سیگار و الکل خواهد بود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۷۸۳۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان