//
کدخبر: ۲۲۵۲۷۸ //

شایع ترین زخم های گوارشی؛ علل، علائم و روش های پیشگیرانه

زخم های گوارشی، معمولا به علت التهاب ناشی از هلیکوباکترر پیلوری و یا اسید معده بروز می کنند. این زخم ها در پوشش داخلی معده، مری، یا روده کوچک (دئودنوم)، توسعه می یابند و یک مشکل بهداشتی نسبتا شایع هستند.

شایع ترین زخم های گوارشی؛ علل، علائم و روش های پیشگیرانه
به گزارش فرتاک نیوز،

سه نوع زخم گوارشی شناخته شده است:

زخم معده یعنی زخمی که در داخل معده توسعه می یابد، زخم مری، و زخم اثنی عشر که در بخش فوقانی روده کوچک به نام دوازدهه گسترش می یابد.

عوامل مختلف باعث بروز زخم های گوارشی می شوند که همانطور که گفته شد یکی از آنها هلیکوباکتر پیلوری است. یک نوع باکتری که می تواند منجر به عفونت معده و التهاب شود.

استفاده مکرر از آسپیرین، ایبوپروفن، و دیگر داروهای ضدالتهابی بخصوص در زنان بالای 65 سال، سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، پرتودرمانی و سرطان معده از علل دیگر بروز این زخم ها هستند.

علائم

شایع ترین علامت زخم گوارشی سوزش و درد شکمی از ناف تا قفسه سینه است که می تواند طیف خفیف تا شدید داشته باشد. در برخی موارد درد باعث مزاحمت برای خواب شبانه نیز می شود. زخم های گوارشی ممکن است در مراحل اولیه هیچ گونه علامتی نداشته باشند.

با این حال علائم شایع عبارتند از: تغییر در اشتها، حالت تهوع، مدفوع خونی یا تیره، کاهش وزن بدون علت، استفراغ، سوء هاضمه، درد قفسه سینه.

عوارض

زخم درمان نشده گوارشی می تواند به مروز زمان بدتر شود و عوارض جدی تری از جمله موارد زیر را به همراه داشته باشد:

سوراخ در مخاط معده: گسترش یک سوراخ در آستر مخاط معده یا روده باریک و ایجاد عفونت، اصولا همراه با درد شدید شکمی است.

خونریزی داخلی: زخم می تواند منجر به از دست دادن قابل توجه خون شود و بیمار نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد. نشانه هایی از خونریزی معده عبارتند از سبکی سر، سرگیجه، مدفوع سیاه.

درمان

درمان زخم های گوارشی به علل زمینه ای آن ربط دارد. اگر تست های تشخیصی نشان دهنده عفونت هلیکوباکتر پیلوری باشد، پزشک ترکیبی از داروها که باید برای بیش از دو هفته مصرف کنید، را تجویز می کند. داروها شامل آنتی بیوتیک برای کشتن عفونت و کاهش اسید معده است. شما ممکن است با مصرف این داروها دچار عوارض جانبی جزئی مانند اسهال یا ناراحتی معده ناشی از رژیم آنتی بیوتیکی شوید. اگر این عوارض جانبی قابل ملاحظه بود، باید با پزشک تان مشورت کنید.

اگر عفونت هلیکوباکتر پیلوری در کار نبود، پزشک احتمالا برای شما داروهای آنتی اسید برای هشت هفته و برای کاهش اسید معده و کمک به بهبود زخم تجویز می کند.

گام های پیشگیرانه

انتخاب شیوه زندگی سالم و عادات خاص می تواند خطر ابتلا به زخم های گوارشی را کاهش دهد:

حذف نوشیدنی های الکلی

عدم مصرف الکل و دارو به صورت توامان

شستن دستها به منظور جلوگیری از ابتلا به عفونت

محدود کردن استفاده از ایبوپروفن، آسپیرین و ناپروکسن سدیم

حفظ شیوه زندگی سالم از طریق رژیم غذایی متعادل سرشار از میوه و سبزی، غلات سبوس دار

ترک سیگار.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۵۲۷۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان