//
کدخبر: ۲۱۹۷۰۱ //

با علائم دیابت آشنا شوید

پیش دیابت که به عنوان عارضه عدم تحمل گلوکز نیز شناخته می شود، معمولا هیچ علامت خاصی ندارد. این حالت اغلب قبل از ابتلای جدی به دیابت نوع دوم بروز می کند.

با علائم دیابت آشنا شوید
به گزارش فرتاک نیوز،

بیش از 86 میلیون از افراد بالای 20 سال در ایالات متحده امریکا در مرحله پره دیابت یا همان پیش دیابت هستند؛ یعنی قند خون آنها بالاتر از سطح نرمال است ولی در حدی بالا نیست که بتوان آن را دیابت در نظر گرفت.

در اینجا 6 علامت خاموش پیش دیابت که به اندازه دیابت شیرین نیست ولی خود عامل خطر بزرگی به شمار می آید، معرفی شده است:

پوست تیره: محققان کلینیک مایو اعلام کردند که اگرچه پیش دیابت همیشه نشانه های آشکاری ندارد، یک عامل خطر آن، بروز تکه های تیره روی پوست گردن و مفاصل است. این وضعیت به عنوان آکانتوز نیگریکانس شناخته شده است؛ یعنی تیره و ضخیم شدن بخش هایی از پوست. البته این وضعیت می تواند نشانه دهنده یک تومور سرطانی در ارگان های داخلی بدن نیز باشد و به هر حال باید به طور کامل توسط پزشک تحت بررسی قرار گیرد.

عدم ورزش: عدم فعالیت بدنی می تواند به اختلالات روانی از جمله افسردگی پیوند داده شود اما به دلیل شروع مقاومت به انسولین در افراد در مرحله پیش دیابت، میل به فعالیت بدنی کمتر می شود. این در حالی است که ورزش منظم خطر ابتلا به دیابت را تا 70 درصد نسبت به افراد غیر فعال کاهش می دهد. سعی کنید 30 دقیقه فعالیت بدنی روزانه را برای 5 روز در هفته انجام دهید. می توانید این 30 دقیقه فعالیت بدنی را به دوره های زمانی کوتاه تر تقسیم کنید: برای مثال 3 دوره 10 دقیقه ای. فعالیت بدنی ای را انتخاب کنید که از آن لذت می برید.

کمبود خواب: در حالی که گاهی اوقات پیش دیابت علائمی از جمله خستگی را به همراه دارد، کسانی که کمتر از 6 ساعت خواب در شبانه روز دریافت می کنند، در معرض خطر بالاتر ابتلا به پیش دیابت هستند. در یک مطالعه جدید محققان دانشگاه شیکاگو متوجه شدند که چگونه کم خوابی می تواند سبب ابتلا به شرایط پیش دیابت در مردان جوان سالم شود. محققان در این مطالعه متوجه شدند که کم خوابی مداوم موجب افزایش سطح اسید چرب در خون می شود.

افزایش سطح اسید چرب سوخت و ساز چربی را مختل و توانایی انسولین را برای تنظیم مناسب قند خون از بین می برد و در نتیجه منجر به ابتلا به دیابت می شود. قطع کافئین در بعد از ظهر، خاموش کردن وسایل الکترونیکی یک ساعت قبل از خواب، عدم استعمال سیگار و یا خوردن خوراکی های سرپایی در شب برای جلوگیری از بروز بی خوابی موثر است.

تاری دید: تاری دید اگرچه می تواند نشانه ای از مشکلات سلامتی از جمله گلوکوم و حتی مولیتپل اسکلروزیس باشد، اما یکی از نشانه های هشداردهنده ابتلا به پیش دیابت نیز هست. بالا و پایین رفتن ناگهانی قند خون ( که در کسانی که پیش دیابت دارند شایع است ) می تواند قابلیت تمرکز چشم را بهم بزند و باعث تاری دید شود. تاری دید به محض اینکه سطح قند خون به حالت طبیعی بازگردد از بین می رود. هر گونه تغییرات بینایی از جمله تاری دید باید توسط پزشک به طور کامل بررسی شود.

افزایش تشنگی: یکی از شناخته شده ترین علائم پیش دیابت و دیابت است، تشنگی بیش از حد در جواب قند اضافی موجود در خون اتفاق می افتد. بدن میخواهد قند اضافی را به صورت ادرار خارج کند، به همین دلیل مجبورتان می کند بیش از حد معمول آب بنوشید. به همین دلیل دائم احساس تشنگی می کنید.

زخمی که دیر خوب می شود: اگر شما دچار کبودی و یا زخمی شده اید که دیر از بین می رود، باید بدانید که می تواند نشانه هشدار دهنده پیش دیابت باشد. قند خون بالا گردش خون را کند می کند، به همین دلیل طول می کشد تا پوست بتواند خود را ترمیم کند. این وضعیت حتی باعث رشد باکتری ها و قارچ می شود، که به معنای دوباره عفونت کردن است مخصوصا روی پوست.

نکته آخر: همواره پزشکان برای تشخیص به موقع پره دیابت اهمیت بسیار قائلند چرا که معالجه و بهبود شرایط نامساعد در (پره دیابت) ممکن است از بروز مشکلات جدی در سلامت افراد پیشگیری کند. برای مثال تشخیص به موقع و درمان پره دیابت می تواند از بروز دیابت نوع دوم و عوارض مرتبط با آن مانند بیماری قلب و عروق، مشکلات بینایی و بیماری های کلیوی پیشگیری کند. مطالعات اخیر نشان می دهد که عوارض مرتبط با دیابت، اغلب قبل از تشخیص بالینی دیابت ایجاد می گردند و بر این اساس تشخیص دیابت در مراحل اولیه و نیز مراحل قبل از بروز دیابت دارای اهمیت خاص خواهد بود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۹۷۰۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان