//
کدخبر: ۲۱۷۰۸۱ //

نکات سلامتی برای آقایان

طبق بررسی‌های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، میزان مرگ و میر مردان از بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، دیابت، آنفلوانزا/ ذات‌الریه، بیماری‌های کلیوی، حوادث و خودکشی‌ها در مقایسه با زنان بیشتر است. تشخیص زودرس و درمان می‌تواند شانس زنده ماندن در بیماری‌ها را بهبود بخشد. بسیاری از این مشکلات با یک شیوه زندگی سالم و کمی تغییرات ساده قابل پیشگیری هستند.

نکات سلامتی برای آقایان
به گزارش فرتاک نیوز،

«سلامتی» موضوعی نیست که معمولاً آقایان در مورد آن زیاد با هم گفتگو کنند؛ اما خوشبختانه این روزها تعداد مردهایی که برای بدون اینکه دچار مشکل خاصی شوند، برای بررسی وضعیت سلامتی خود به پزشک مراجعه می‌کنند بیشتر از گذشته است. امروزه تقریباً همه‌ی افراد، علائم خود را جدی می‌گیرند و سعی دارند سبک زندگی خود را اصلاح کنند؛ اما باز هم نکاتی وجود دارد که به عنوان یک آقا باید بیشتر به آن‌ها اهمیت بدهید تا زندگی سالم‌تری داشته باشید.

یک پزشک خوب برای خود پیدا کنید

خیلی از آقایان به دلیل ترس از قضاوت یا خجالت، مشکلات خود را که بر سلامت جسم و روحشان اثر می‌گذارد به پزشکشان اعلام نمی‌کنند. هر چه سنتان بیشتر می‌شود طبیعتاً با علائم بیشتری ممکن است روبرو شوید بنابراین لازم است یک پزشک خوب و قابل اطمینان انتخاب کنید که با او راحت باشید و بتوانید در مورد تمام جنبه‌های سلامتی‌تان با او حرف بزنید، از وضعیت روحی و روانی‌تان گرفته تا تمام عملکردهای جسمی و وضعیت تندرستی‌تان.

به طور منظم چکاپ شوید

اینکه فقط احساس می‌کنید حالتان خوب است دلیل نمی‌شود هیچ مشکلی در بدنتان نداشته باشید. مراجعه به پزشک و انجام چکاپ‌های منظم می‌تواند زندگی‌تان را نجات بدهد. سطح کلسترول و فشارخونتان را به طور مرتب چک کنید و اگر در طیف نرمال نبود، به توصیه‌ی پزشکتان عمل کنید. ضمناً چیزهایی مانند تیرگی مدفوع، ضعف بینایی، مشکل در ادرار کردن یا درد در قفسه سینه را جدی بگیرید.

مراقب سلامت قلبتان باشید

متأسفانه بیماری قلبی یکی از اصلی‌ترین علت‌های مرگ در میان مردان است اما خوشبختانه یکی از چیزهایی است که می‌دانیم چگونه از طریق تغذیه آن را کنترل کنیم. اول از هر چیز، هر روز از طیف متنوعی از میوه‌ها و سبزی‌های تازه استفاده کنید. دوم اینکه غذاهای بدون ارزش غذایی را از رژیم غذایی خود حذف کنید. کاهش کربوهیدرات‌های سفید مانند پاستا و برنج برای شروع بسیار خوب است. به جای این مواد غذایی از غلات کامل و محصولات سبوس‌دار استفاده کنید. چربی‌های ترانس را از رژیم غذایی‌تان کنار گذاشته و بیشتر چربی‌های سالمی مانند آووکادو، مغزها و سالمون مصرف کنید که حاوی ترکیباتی هستند که لیپیدهای خون را افزایش داده و خاصیت ضدالتهابی دارند.

وزنتان را کنترل کنید

جدال با چاقی و اضافه وزن چالشی جدی است. داشتن وزن سالم یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای سلامتی‌تان انجام دهید. با داشتن وزن سالم، اندامی متناسب‌تر خواهید داشت و احساس بهتری نیز پیدا خواهید کرد. ضمناً خطر بیماری‌های قلبی، دیابت، فشارخون بالا و سایر ریسک فاکتورها را نیز به حداقل خواهید رسانید. هرچند در عمل کمی سخت است اما ممکن و شدنی است.

وضعیت پروستاتتان را بررسی کنید

با افزایش سن، غده‌ی پروستات بزرگ می‌شود و این اتفاق می‌تواند علائمی مانند تکرر ادرار ایجاد کند. علت بزرگ شدن پروستات می‌تواند هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات باشد و راهکارهای درمانی گوناگونی دارد؛ اما خیلی مهم است که با افزایش سن، وضعیت پروستات خود را کنترل کنید. هر علامتی مانند بی‌اختیاری ادرار باید به پزشک اطلاع داده شود.

وضعیت بیضه‌ها را نیز کنترل کنید

بزرگ شدن پروستات مشکلی برای سنین بالا در مردان است اما وضعیت بیضه‌ها نیز چیزی است که مردان جوان باید به آن اهمیت بدهند. بیشتر موارد سرطان بیضه در مردان جوان بین ۲۰ تا ۳۹ سال روی می‌دهد. چک کردن وضعیت بیضه‌ها به طور منظم کمکتان می‌کند هرگونه گره یا برآمدگی غیرعادی را متوجه شوید و به پزشک مراجعه کنید. هرگونه بثورات پوستی غیرمعمول، قرمزی یا برآمدگی و درد هنگام ادرار یا ترشحات از سر آلت تناسلی را جدی بگیرید.

تحرک داشته باشید

تحقیقات نشان می‌دهد تنها ۳۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط در روز می‌تواند کمک بزرگی به سلامتی‌تان بکند. پیاده‌روی تند، دوی آهسته، شنا و دوچرخه‌سواری از فعالیت‌های ورزشی بسیار مفید هستند.

عملکرد جنسی‌تان را کنترل کنید

بیشتر موارد اختلال نعوظ، علت فیزیکی خاصی دارند. علت اصلی اختلال نعوظ، کمبود جریان خون به سمت ناحیه‌ی مورد نظر است که می‌تواند ریشه در بیماری جسمی داشته باشد؛ مانند دیابت یا بیماری قلبی. به همین دلیل باید خجالت را کنار بگذارید و در مورد مشکلتان با پزشک حرف بزنید. پزشک می‌تواند علت اصلی اختلال در عملکرد جنسی‌تان را پیدا کند.

به سلامت روح و روانتان اهمیت بدهید

آیا می‌دانستید مردها چهار برابر زن‌ها ممکن است اقدام به خودکُشی کنند که گفته می‌شود ناشی از افسردگیِ تشخیص داده نشده است؟ اختلالات خلقی مانند افسردگی و اضطراب در میان مردان کم نیستند که اگر نادیده گرفته شوند، پیامدهای گسترده‌ای برای کیفیت زندگی خواهند داشت. گاهی مردهایی که احساس می‌کنند کسی را برای درددل کردن ندارند سراغ الکل و مواد مخدر و پرخوری می‌روند یا دست به رفتارهای پُرخطر می‌زنند که مشکلاتشان را بیشتر می‌کند. اگر به هر دلیلی احساس بی‌انرژی بودن و اندوه می‌کنید، مشاوران حرفه‌ای زیادی هستند که بدون قضاوت کردن می‌توانند به شما کمک کنند.

به خوابتان اهمیت بدهید

کمبود خواب در جوامع امروزی به شدت شایع است؛ اما یکی از ساده‌ترین راه‌های تقویت سلامتی محسوب می‌شود. سعی کنید دست‌کم هفت ساعت در شب بخوابید. خواب کافی چیزی است که نباید آن را با هیچ چیز دیگری معامله کنید. اثرات کمبود خواب بسیار زیاد است و بر توانایی دقت و تمرکز، خلق و خو و سلامت فیزیکی‌تان اثر می‌گذارد.

روابط صمیمی‌تان را حفظ کنید

روابط مثبت را پرورش دهید. در کنار عزیزانتان حضور داشته باشید. در منزل تا حد ممکن از کار با گوشی همراهتان بپرهیزید و لحظات خوبی را با خانواده‌تان سپری کنید. به دیگران کمک کنید. مهربان باشید. بیشتر بخندید و کمتر شکایت کنید! انسان بدون ارتباط اجتماعی زنده نمی‌ماند. ارتباط سالم و صمیمی با دیگران برای سلامت روح و روان لازم است. به دعوت دوستانتان پاسخ دهید، با آن‌ها تماس بگیرید و گپ بزنید و از دوستی‌های جدید نترسید.

استرستان را کنترل کنید

خیلی از مردها خودشان را در مشغله‌های کاری غرق می‌کنند، که می‌تواند استرس برانگیز باشد. استرس به مرور زمان می‌تواند تأثیرات مخربی بر هیجانات و جسمتان بگذارد. آسیب‌پذیری، تنش در عضلات و دندان قروچه از ساده‌ترین عوارض استرس‌اند؛ اما با ورزش و مدیتیشن و ماساژ می‌توانید استرستان را کاهش بدهید. در پایان روز، درباره چیزهایی که آموخته‌اید و چگونگی استفاده از آن‌ها برای بهبود فردایتان فکر کنید.

سیگار و قلیان را ترک کنید

ترک سیگار و قلیان سلامتی شما را بهبود می‌بخشد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان، بیماری ریه و سایر بیماری‌های مرتبط با استعمال دخانیات را کاهش می‌دهد. از دود دست‌دوم آن‌ها نیز خودداری کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۷۰۸۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان