//
کدخبر: ۲۱۲۲۱۹ //

ممنوعیت فروش دارو در داروخانه اینترنتی

مدیران معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نحوه صدور مجوز و نظارت بر فعالیت فروشگاه‌های اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی و داروخانه‌های آنلاین را تشریح کردند.

ممنوعیت فروش دارو در داروخانه اینترنتی
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر ندا رونده نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رابطه گسترش فروش لوازم آرایشی و بهداشتی در فروشگاه‌های اینترنتی، با بیان اینکه این فروشگاه‌ها مجوز خود را از مرکز توسعه تجارت الکترونیک دریافت می‌کنند، عنوان کرد: نظارت بر عملکرد و اعتبار محصولات این فروشگاه ها نیز بر عهده همین مرکز توسعه تجارت الکترونیک است.

وی با بیان اینکه وظیفه بازرسان معاونت بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی بازرسی از سطوح عرضه لوازم آرایشی و بهداشتی است،‌ عنوان کرد: با این حال در صورتیکه تخلفی از سوی فروشگاه‌های اینترنتی از قبیل فروش کالای تقلبی، تاریخ گذشته و یا غیرمجاز از سوی شهروندان به کارشناسان ما گزارش شود، با همکاری پلیس فتا و سایر مراجع قضایی شکایت را پیگیری می کنیم.

وی با اشاره به سایر اقدامات معاونت بهداشت برای ارتقای سلامت عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی، افزود: جهت آشنایی بیشتر کارکنان فروشگاه‌های اینترنتی با قوانین فروش، دوره‌های مختلف آموزشی برگزار کرده‌ و در این دوره‌ها کارشناسان، فروشندگان و به ویژه انباردارها را با اصالت کالا آشنا می کنیم، همچنین طی این دوره‌ها بر توجه و دقت به اصالت و تاریخ مصرف کالای موجود در فروشگاه‌ها تاکید می‌شود.

ضرورت توجه به نماد اعتماد الکترونیک فروشگاه‌های اینترنتی

دکتر رونده همچنین خطاب به شهروندان توصیه کرد: هنگام خرید کالای آرایشی و بهداشتی یا هر کالای دیگر از فروشگاه اینترنتی به وجود نماد اعتماد الکترونیک در سایت توجه داشته باشند و اگر کالایی که به دستشان رسید مشکلی از قبیل تقلبی بودن، تاریخ گذشته بودن یا هرگونه اشکال در شکل ظاهری داشت با کارشناسان واحد آرایشی و بهداشتی معاونت‌های غذا ودارو دانشگاه‌های علوم پزشکی تحت پوشش خود در میان بگذارند.

ممنوعیت فروش دارو در داروخانه‌های آنلاین

همچنین دکتر سهیلا عبدلی،‌ سرپرست واحد فنی و نظارت بر امور داروخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اصطلاح «داروخانه اینترنتی» که به تازگی  رواج یافته، ‌اظهار کرد: عبارت دقیق مجوزهایی که ما تحت عنوان داروخانه اینترنی صادر می کنیم "فروش اینترنتی فرآورده‌های سلامت غیردارویی" است و شهروندان باید توجه کنند که نباید هیچ گونه دارویی در داروخانه اینترنتی به فروش برسد.

وی با اشاره به محصولات مجاز برای فروش در داروخانه‌های اینترنتی، ادامه داد: محصولات آرایشی و بهداشتی، مکمل‌های تغذیه ای و ورزشی، شیر خشک، گیاهان دارویی به صورت فرآوری نشده، دمنوش، فرآورده‌های طبیعی و سنتی حاوی گیاهان دارویی و ملزومات مصرفی پزشکی از جمله کالاهای مجاز به فروش در داروخانه اینترنتی هستند.

نحوه تاسیس داروخانه اینترنتی

دکتر عبدلی در رابطه با مراحل تاسیس داروخانه اینترنتی، عنوان کرد: موسس با در دست داشتن پروانه تاسیس و پروانه مسئول فنی داروخانه به معاونت غذا و دارو دانشگاه مراجعه می‌کند و اگر امتیاز ارزشیابی داروخانه بالای750 باشد با رعایت شرایط، مجاز به راه‌اندازی وب سایت با تائید معاونت می‌باشد. همچنین موسس موظف به مراجعه به مرکز توسعه تجارت الکترونیک و دریافت نماد اعتماد الکترونیک می شود و سایر تعهدها از قبیل تعهد نامه موسس، تعهد نامه مسئول فنی و گواهی امضا نیز در معاونت اخذ می‌شود.  

نحوه برخورد با تخلفات داروخانه های آنلاین

سرپرست واحد فنی و نظارت بر امور داروخانه های معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزود: درج تبلیغات گمراه کننده محصولات و تخلف در ارسال از قبیل ایجاد واسطه از تخلفات مهم داروخانه اینترنتی است که به طور مداوم توسط کارشناسان رصد شده و در صوت مشاهده سریعا با متخلف برخورد قانونی صورت می گیرد.  

وی تذکر شفاهی، تذکر کتبی، تعلیق یا لغو مجوز را از جرائم تخلفات دانست و در مرحله آخر با توجه به نوع تخلف ارجاع پرونده به مراجع ذی صلاح را از تبعات قانون گریزی عنوان کرد.  

دکتر عبدلی با تاکید به شهروندان گفت: همواره دقت داشته باشید که سایت داروخانه اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیک بوده و آدرس و شماره تلفن داروخانه، اسم موسس و مسئول فنی نشانی پست الکترونیک و مجوز فروش در سایت درج شده باشد.  

وی در انتها خاطر نشان کرد: اکنون حدود 25 داروخانه اینترنتی تحت نظارت معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مشغول به فعالیت هستند با اینکه فعالیتشان به صورت مداوم رصد می شود اما اگر شهروندان تخلفی مشاهده کردند با شماره 88874508 تماس بگیرند. 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۲۲۱۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان