//
کدخبر: ۲۰۱۶۳۱ //

اگر در تابستان با ورزش کردن جوش می‌زنید، بخوانید

ورزش کردن همیشه هم به نفع پوست نیست. این درست است که ورزش کردن از راه‌های زیادی به سلامت و زیبایی پوستتان کمک می‌کند؛ اما تمرین کردن و عرق ریختن می‌تواند سبب آکنه هم بشود؛ مخصوصاً در فصل تابستان که هوا گرم‌تر است.

اگر در تابستان با ورزش کردن جوش می‌زنید، بخوانید
به گزارش فرتاک نیوز،

ورزش کردن، استرس را کاهش می‌دهد و وقتی استرس کم می‌شود، کمتر ممکن است دچار چین و چروک‌های مرتبط با استرس شوید. ورزش به جریان بهتر خون در بدن کمک می‌کند و باعث می‌شود عرق بریزید و سموم بدن را دفع کنید و آلودگی‌ها را از حفره‌ها و منافذ پوستتان خارج کنید. همه‌ی این‌ها باید پوست را شفاف‌تر و سرحال‌تر کنند؛ اما متأسفانه ورزش از راه‌های دیگری می‌تواند به پوستتان آسیب بزند.

ورزش کردن می‌تواند به طور همزمان در برخی از شرایط خاص هم به رفع آکنه کمک کند و هم آن را تشدید کند. بنابراین باید هنگام ورزش کردن به نکات مهم مربوط به سلامت پوستتان اهمیت بدهید.

در ادامه به ۷ موردی که باعث می‌شوند اثرات مفید ورزش برای پوستتان دچار اختلال شود و دچار برخی مشکلات پوستی شوید، اشاره کرده‌ایم، با ما همراه باشید.

۱- زیراندازتان کثیف است

همه‌ی قسمت‌های بدن می‌توانند با هر قسمتی از زیرانداز (مت) پیلاتس یا یوگا تماس پیدا کنند. یعنی ممکن است هر میکروب و آلودگی که روی پاهایتان است در نهایتاً سر از صورتتان درآورد. تازه این زمانی است که شما زیرانداز مخصوص خودتان را داشته باشید. اگر از زیراندازهای موجود در باشگاه استفاده کنید که معلوم نیست چه چیزهایی را ممکن است به بدنتان منتقل کنید. پس بهتر است زیراندازی مخصوص خودتان داشته باشید و بعد از هر بار استفاده آن را بشویید. ضمناً اگر پوستتان مستعد جوش است، بعد از هر جلسه تمرین دوش بگیرید تا هیچ آلودگی روی پوستتان باقی نماند.

۲- تجهیزات باشگاه آلوده‌اند

سایر وسایل و تجهیزات باشگاه نیز مانند تشک پیلاتس یا یوگا معدن باکتری‌ها و آلودگی‌ها هستند. برای اینکه پوستتان به این میکروب‌ها آلوده نشود و جوش نزند، همیشه پیش از استفاده از هر وسیله‌ای اول آن را با یک دستمال مرطوب ضدعفونی کننده تمیز و سپس خشک کنید و ضمناً هنگام تمرین صورتتان را لمس نکنید.

۳- زیاد می‌دوید

زیاد و مکرراً دویدن می‌تواند به خاصیت کشسانی پوستتان آسیب بزند. برخی از کارشناسان عقیده دارند علت این آسیب این است که آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد طی ورزش‌های شدید هوازی بیشتر می‌توانند روی دهند. این آسیب می‌تواند منجر به لطمه به الاستین و کلاژن پوست شده یا آن‌ها را تخریب کند. از طرفی، ورزش برای پوست و بدن خوب است. خون، اکسیژن و مواد مغذی را به پوست می‌رساند و کمک می‌کند رادیکال‌های آزاد دفع شوند.

۴- اجازه می‌دهید عرق مدتی طولانی روی پوستتان بماند

عرق به خودی خود خوب است زیرا به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند؛ اما اگر مدتی روی پوست بماند ممکن است با چربی‌های طبیعی پوست ترکیب شود و این آلودگی‌هایی که همین الآن از پوست خارج شده‌اند دوباره به منافذ پوست برگردند و سبب بروز جوش شوند. مخصوصاً اگر ترجیح می‌دهید لباس‌های ورزشی چسبان بپوشید، این اتفاق شدیدتر هم خواهد شد. از لباس‌های کمی آزادتر استفاده کنید که عرق را جذب می‌کنند و ضمناً بعد از پایان تمرین هر چه سریع‌تر دوش بگیرید و اگر امکانش نبود حداقل صورتتان را بشویید.

۵- دمای بدنتان را خیلی بالا می‌برید

میلیاریا یا عرق‌سوز شدن واقعاً ناراحت‌کننده است و می‌تواند زمانی روی دهد که خیلی تمرین می‌کنید و دمای بدنتان بسیار بالا می‌رود. عرق سوز در واقع کهیرهای ریز و خارش‌داری هستند که با بالا رفتن دمای بدن و انسداد غدد تعریق ظاهر می‌شوند. این کهیرها معمولاً در زیر لباس‌های تنگ ورزشی و در قسمت‌هایی از بدن که تحرک و سابیدگی زیاد دارند بروز می‌کنند.

اگر پوستتان حساس شده می‌توانید قبل از شروع فعالیت از مرطوب‌کننده استفاده کنید تا از تحریک‌پذیری پوستتان کم شود. افرادی که دچار رُزاسه هستند نیز ممکن است دمای بدنشان بالا برود و دچار قرمزی و التهاب پوست شوند، بنابراین شنا، فعالیت مناسبی برای آن‌هاست. ضمناً یادتان نرود بعد از ورزش فوراً بدتان را خنک کنید.

اگر حین تمرین، کهیرها خارش زیادی دارند و اذیتتان می‌کنند سعی کنید با پایین نگه داشتن دمای بدن از بروزشان جلوگیری کنید. می‌توانید با کمک یک اسپری خنک کننده این کار را انجام دهید یا اینکه قبل از تمرین، آنتی‌هیستامین مصرف کنید.

۶- پوستتان زیاد ساییده می‌شود

چیزی که اغلب ما زمانی تجربه‌اش کرده‌ایم، اصطکاک زیاد بین پوست و لباس یا قسمت‌هایی از پوست است که می‌تواند سبب تحریک و حتی درد شود. با پوشیدن لباس‌های نازک‌تر و فیت‌تر در قسمت‌هایی که پوست‌ها به هم ساییده می‌شوند، از لایه‌ی بیرونی پوستتان محافظت کنید. همچنین می‌توانید از یک روان کننده‌ی بدن روی پوستتان استفاده کنید.

۷- در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید

ورزش کردن در فضای باز می‌تواند تنوع خوبی باشد و یکنواختی محیط باشگاه را خنثی کند؛ اما استفاده از ضد آفتاب شاید اولین چیزی نباشد که برای آماده شدن جهت ورزش کردن در محیط بیرون به ذهنتان می‌رسد. آفتاب‌سوختگی نه تنها پوستتان را زود پیر می‌کند و چین و چروک می‌اندازد و برای سلامت پوستتان مضر است بلکه می‌تواند منجر به سرطان پوست شود. پیش از اینکه برای ورزش و تمرین بیرون بروید، یا اینکه ساعت‌های طولانی زیر نور خورشید قرار بگیرید، حتماً به اندازه کافی به پوستتان ضد آفتاب بزنید و هر وقت لازم شد دوباره تکرارش کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۱۶۳۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان