//
کدخبر: ۱۴۳۳۷۴ //

آیا هوای سرد باعث سرما خوردن می شود؟

قرن های متمادی، این افسانه باعث شده است که مادربزرگ ها با اصرار کودکان را از هوای سرد بیرون دور نگه دارند، در هوای سرد روی سرشان کلاه بگذارند و اجازه ندهند با موی خیس بیرون بروند.

آیا هوای سرد باعث سرما خوردن می شود؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 اما اگر این یک افسانه است پس چرا بیشترین آمار سرماخوردگی و آنفولانزا در زمستان است؟ جواب این سوال پیچیده و شگفت انگیز است.

مقصران اصلی

در بیماری های عفونی، این میکروب ها هستند که ایجاد بیماری می کنند، نه هوای سرد. شما باید برای سرما خوردن در معرض رینوویروس ها و برای ابتلا به آنفولانزا در معرض ویروس های آنفولانزا قرار بگیرید.

اوج فعالیت رینوویروس ها در بهار و پاییز است و اوج فعالیت ویروس های آنفولانزا زمستان.

وقتی بین احساس سرما و سرماخوردگی رابطه ای وجود ندارد، پس احتمالا هوای سرد به شکل دیگری باعث بروز بیماری می گردد.

گرمایش مرکزی

هوای سرد شما را وادار به ماندن در خانه می کند، جایی که هوا گرم و مطبوع است. هوای خشکی که توسط سیستم گرمایش مرکزی در خانه ایجاد می شود، شرایط مناسبی برای ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا فراهم می کند تا وارد مسیر خشک تنفسی شما شوند.

اما نقطه نظرات مختلفی وجود دارد که آیا این تئوری صحت دارد یا خیر.

رطوبت و تهویه داخل منزل

هوای خشک داخل خانه، باعث ایجاد بیماری نمی شود، اما نقش موثری در زنده ماندن قطرات آئروسل حاصل از عطسه دارد.

تحقیقاتی در دانشگاه تیانجین چین نشان داده است دانشجویانی که در اتاق هایی با تهویه ضعیف زندگی می کنند بیشتر دچار سرماخوردگی می شوند.

به علاوه پژوهش های ویرجینیا تک، نشان می دهد تهویه مناسب و رطوبت نسبی بالای فضای داخل، ویروس آنفولانزای A را غیر فعال می کند.

فضای باز

هوای خشک بیرون که نسبت به رطوبت مطلق اندازه گیری شده است، ممکن است در شیوع آنفولانزا نقش مهمی ایفا کند.

تحقیقات موسسه ملی سلامت (NIH) نشان می دهد هوای خشک زمستان به ویروس آنفولانزا اجازه زنده ماندن و انتشار می دهد. همچنین پوشش ویروس آنفولانزا در دمای نزدیک به انجماد سخت تر شده و در نتیجه این ویروس فعال تر و مقاوم تر  و انتقال آن راحت تر می شود.

چرا عطسه می کنید

به احتمال زیاد حضور در هوای سرد موجب می شود مخاط و موهای بینی نتوانند خوب عمل کرده و عوامل بیماری زا را به بیرون از بینی هدایت کنند. یعنی همان خدمتی که عطسه کردن به بدن می کند. وقتی به فضای داخل باز می گردید، در شرایطی که پنجره ها بسته است و افراد عطسه می کنند، احتمال اینکه در معرض میکروب ها قرار بگیرید بالا می رود.

به همین دلیل وقتی در پاییز افراد به دانشگاه، مدرسه، محل کار و بیمارستان می روند، حتی قبل از شروع فصل سرد، ویروس شرایط ایده آل خود را برای انتقال از فردی به فرد دیگر پیدا می کند.

خطرات هیپوترمی

هیپوترمی زمانی رخ می دهد که بدن، حرارت زیادی را از دست می دهد. این اتفاق می تواند در اثر قرار گرفتن در معرض هوا یا عناصر سرد بیفتد. این شرایط یک وضعیت اورژانس است و نیاز به امداد رسانی با فوریت های پزشکی دارد.

ممکن است حضور کوهنوردان، بی خانمان ها، کودکان و سالمندان در هوای سرد موجب لرز، گیجی یا حتی از دست دادن هوشیاری شود.

اگر شما در هوای سرد حضور دارید و در معرض هر کدام از این موارد قرار گرفتید، نیاز سریع به امداد رسانی پزشکی دارید:

    قرار گرفتن در معرض باد یا باران زیاد

    خیس عرق شدن

    غوطه ور بودن در آب

اگر بدن شما حرارت زیادی را از دست داده است، خود را گرم کنید و به دنبال کمک باشید.

آسم و هوای سرد

اگر علاقه به دویدن دارید، اما سابقه آسم یا بیماری های دستگاه تنفسی فوقانی دارید، هوای سرد برای شما مشکل ساز است. قبل از ورود کامل به فضای باز، خود را تدریجا گرم نمایید و شال خود را جلوی دهان بیاورید تا هوای وارده به شش ها را گرم تر کنید.

همچنین مسیر خود را مشخص کنید تا از مکان هایی که به عنوان مثال بخارات شیمیایی یا دود حاصل از آتش زدن برگ ها از آن متصاعد است، دوری نمایید.

پیامد های باور غلط

افرادی که باور دارند که هوای سرد موجب بیماری های عفونی می شود ممکن است مکانیسم تاثیر میکروب ها روی بدن را ندانند. تحقیقات دانشگاه جورج واشنگتن نشان می دهد بیشتر بچه ها تصور می کنند که هوای سرد باعث بیماری می شود. این موضوع نشان می دهد که کودکان بهترین روش محافظت خود در برابر ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا را نمی دانند. درحالیکه موثرترین روش پیشگیری از ابتلا به بیماری های عفونی و ویروسی، رعایت بهداشت فردی بخصوص شستن دست هاست، به تصور اینکه عامل سرماخوردگی هوای سرد است، تنها به پوشیدن لباس گرم اکتفا کرده و مانعی در برابر عوامل میکروبی ایجاد نمی کنیم.

عادت های نادرستی که شما را زمستان بیمار می کند

    عدم شستشوی صحیح دست‌ها: همان طور که می دانید 80 درصد میکروب‌ها از طریق دست‌ها منتقل می‌شوند و به همین دلیل شستشوی صحیح و منظم دست‌ها اهمیت بالایی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها دارد. برای حفظ سلامتی توصیه می‌شود دست‌ها را به خوبی با آب و صابون حداقل 40 ثانیه بشویید. این نکته را به خصوص قبل و بعد از صرف غذا، پس از دستشویی و پس از تماس دست با وسایلی مانند نرده‌های اتوبوس و مترو، دستگیره‌های در، رایانه‌های اداری و... که دیگران نیز استفاده کرده‌اند حتما رعایت نمایید.

    تغذیه نادرست: گرچه بسیاری از عادات غذایی نادرست اصولا باعث بیماری نمی‌شوند اما تا حد بالایی زمینه‌ساز خواهند بود. علاوه بر بیماری‌های جدی مانند دیابت، سرطان، ناراحتی‌های قلبی عروقی و... که عارضه طولانی‌مدت تغذیه نادرست هستند، بیماری‌های فصل سرما نیز جزو پیامدهای این عادات هستند. برای پیشگیری از سرماخوردگی، آنفلوآنزا و دیگر بیماری‌های این فصل، برنامه غذایی متنوع و سالم با مصرف کافی میوه‌ها و سبزیجات، مواد پروتئینی، چربی‌های مفید (امگا 3، 6 و 9)، سیر و پیازرا رعایت کنید. نوشیدن آب و مایعات فراوان را نیز به خاطر داشته باشید.

    کم‌خوابی مفرط: بدن ما در طول خواب شبانه قوای تحلیل رفته را جبران می‌کند که خواب مطلوب نقش بسیار مثبتی در این باره دارد. در واقع برای اینکه بتوان با ویروس‌ها و عوامل بیماری زا مقابله کرد باید بدنی قوی و باانرژی داشت. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که کمتر از 7 ساعت در طول شب می‌خوابند سه برابر بیشتر از افرادی که حداقل از 8 ساعت خواب شبانه بهره می‌برند، در معرض ابتلا به سرماخوردگی هستند.

    استرس: کورتیزول هورمونی است که در پاسخ به شرایط استرس زا تولید می‌شود و متاسفانه سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند. در این صورت بدن زمینه بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های خفیف و حاد و انواع سرطان پیدا می‌کند. همچنین ثابت شده افرادی که استرس زیادی را تحمل می‌کنند عموما مبتلا به سرماخوردگی هستند. پس برای حفظ سلامتی خود روش‌های کسب آرامش را انجام دهید و شرایط استرس زا را به خوبی مدیریت کنید.

    بیرون نرفتن از منزل: بیشتر افراد عادت دارند در فصل زمستان دائم در منزل بمانند تا از سرما در امان باشند در حالی که اصلا عادت خوبی نیست. حتی در روزهای سرد نیز لازم است دو بار پنجره‌ها را به مدت حداقل 10 دقیقه باز کرد تا هوای منزل عوض شده و آلودگی‌ها و میکروب‌ها از بین بروند. همچنین با پوشیدن لباس‌های گرم از هوای تازه بیرون نیز بهره ببرید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۳۳۷۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان