//
کدخبر: ۱۰۳۷۳۴ //

رماتیسم را در خانه و به راحتی درمان کنید

بهترین راهکارهای درمان خانگی درد های رماتیسمی را در این مطلب بخوانید.

 رماتیسم را در خانه و به راحتی درمان کنید
به گزارش فرتاک نیوز،

رماتیسم یکی از درد هایی است که بسیار آزردهنده می باشد اما میتوان با راهکار هایی که در ادامه این مطلب از الودکتر به آن اشاره نموده ایم درد های مفصلی را کاهش دهید و یا درمان نمایید.آیا از روش های درمان خانگی روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید) اطلاع دارید؟ واضح است که شما باید برای درمان روماتیسم مفصلی خود به دریافت مراقبت‌های معمول پزشکی خود ادامه بدهید، اما بعضی از درمان‌های دیگر نیز ممکن است کمک‌کننده باشند.

درمان روماتیسم مفصلی

بسیاری از این درمان‌ها ساده هستند، مانند استفاده از حرارت و کیسه‌ی یخ. برخی دیگر هم مانند طب سوزنی مستلزم حضور یک فرد حرفه‌ای آموزش‌دیده هستند.

از پزشکتان بپرسید که کدام یک برای شما مفیدتر خواهد بود و این‌که آیا محدودیتی برای شما وجود دارد یا خیر.

۱. گرما و سرما

۵ عامل بروز درد در انگشتان پا

بسیاری از پزشکان برای کاهش علائم آرتریت روماتوئید، استفاده از گرما و سرما را توصیه می‌کنند.

سرما باعث کاهش تورم و التهاب مفصل می‌شود. برای مثال، شما می‌توانید در زمان عود روماتیسم، یک کیسه‌ی یخ را روی مفصل آسیب‌دیده قرار دهید.

البته فراموش نکنید که قرار نیست سرما را بیش از اندازه روی مفصل اعمال کنید. کمپرس سرد را به مدت ۱۵ دقیقه روی مفصل قرار بدهید و تا زمان استفاده برای بار دوم، دست کم ۳۰ دقیقه فاصله بدهید.

گرما عضلات شما را شل کرده و جریان خون را افزایش می‌دهد. شما می‌توانید از یک پد مرطوب گرم یا یک حوله‌ی گرم و مرطوب استفاده کنید. بسیاری از آدم‌ها طرفدار استفاده از کیسه‌های گرمایی هستند که قابلیت گرم شدن در مایکروفر را دارند.

بیش از حد آن را گرم نکنید چرا که ممکن است پوست را بسوزاند.

شما همچنین می‌توانید از درمان گرمایی در حمام‌تان استفاده کنید. اجازه بدهید که آب گرم روی ناحیه‌ی دردناک در بدن‌تان جریان داشته باشد.

استفاده از وان حمام راه خوبی برای ریالکس کردن عضلات است. فقط اگر از فشار خون بالا یا بیماری قلبی رنج می‌برید، یا حامله هستید از وان یا اسپا استفاده نکنید.

۲. آهن‌ربادرمانی یا مغناطیس درمانی

آهن‌ربا‌درمانی در فرم‌های مختلف مانند دستبند، گردنبند، پلاک، پد یا دیسک وجود دارد. شما می‌توانید آن‌ها را در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی طبیعی پیدا کنید.

بیش‌تر تحقیقات صورت گرفته در مورد آهن‌ربادرمانی روی افراد مبتلا به آرتروز بوده‌است، نوعی از بیماری التهاب مفاصل که در اثر بالا رفتن سن رخ می‌دهد.

در افراد مبتلا به آرترو زانو و لگن، برخی مطالعات اولیه نشان داده‌اند که آهن‌ربا در تسکین درد مفاصل، در مقایسه با دارونما بسیار بهتر عمل کرده‌است. پزشکان دقیقا نمی‌دانند که آهن‌ربا چگونه می‌تواند درد را کاهش دهد، و معلوم نیست که آیا می‌تواند روی افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید نیز موثر باشد یا خیر.

درمان‌های ذهنی بدنی

این روش‌های درمانی می‌توانند به شما کمک کنند که استرس را در خودتان کنترل کنید. همچنین برای مدیریت اوضاع خواب و درد نیز می‌توان از این روش‌های درمان سود جست.

درمان روماتیسم مفصلی ۳: تنفس عمیق

نفس عمیق و آرامی را از شکم‌تان بکشید. این کار می‌تواند شما را آرام کند و استرس‌تان را از بین ببرد.

۴. آرام‌سازی عضلانی پیش‌رونده

برای انجام این روش درمانی، عضلات‌تان را در قسمت‌های مختلف بدن سفت و سپس شل کنید. شما می‌توانید این روش را به صورت بالا به پایین انجام بدهید، به این ترتیب که با ماهیچه‌های صورت‌تان شورع کنید، و سپس با گردن، بازو، قفسه‌ی سینه، پشت، شکم، ساق پا و پاها ادامه بدهید. یا کارتان را از پاها شروع کنید و کم‌کم به سمت بالای بدن پیش بروید. زمانی که عضلات‌تان را منقبض می‌کنید، عمل دم را انجام بدهید و زمانی که عضلات را شل می‌کنید، عمل بازدم را انجام بدهید.

درمان روماتیسم مفصلی ۵: تجسم

این روش می‌تواند به کاهش استرس و درد کمک کند. برای انجام این روش درمانی، چشمان‌تان را ببندید، نفس عمیق بکشید و خود را در یک مکان ساکت و پر از صلح و آرامش تصور کنید.

۶. مراقبه

این تکنیک می‌تواند به سادگیِ تمرکز بر تنفس‌تان و توجه صرف بر دم و بازدم باشد. مراقبه یا مدیتیشن به هیچ گونه اعتقادی معنوی نیاز ندارد و برای انجام آن قرار نیست بیش از اندازه آرامش داشته باشید. هر کسی می‌تواند این کار را انجام بدهد و تنها چند دقیقه مراقبه، می‌تواند تفاوت زیادی روی سلامت شما ایجاد کند. ذهن شما قطعا مدام به این سو و آن سو خواهد رفت. اما مشکلی نیست! فقط تمرکز خود را بگذارید روی د و بازدم‌تان یا هر چیز دیگری که خودتان دوست دارید.

حرکات یوگا برای درمان کمر درد معجزه می‌کنند

درمان روماتیسم مفصلی ۷: تای چی

این هنر رزمی آهسته و آرام برای مفاصل شما بسیار مفید است. تای چی می‌تواند به انعطاف پذیری و قدرت مفاصل نیز کمک کند.

۸. طب سوزنی

این روش سنتی طب چینی از سوزن‌های فوق‌العاده ریز برای تحریک مسیرهای انرژی که “مریدین” نام دارند، استفاده می‌کند تا عدم تعادل انرژی یا “چی” را در بدن اصلاح کند.

تحقیقات زیادی در زمینه ی تاثیر طب سوزنی روی روماتیسم مفصلی (آرتریت رواتوئید) صورت نگرفته‌است اما مطالعات نشان می‌دهند که طب سوزنی در کاهش میزان درد، به ویژه درد کمر کمک می‌کند. این روش درمانی می‌تواند به بهبود علائم آرتروز نیز کمک کند.

فواید طب سوزنی

۹. بیوفیدبک یا پس‌خوراند زیستی

تکنیک بیوفیدبک به شما کمک می‌کند که یاد بگیرید واکنش‌های اتوماتیک را مانند ضربان قلب و فشار خون کنترل کنید. شما این کار را با سنسورهای روی بدن‌تان انجام می‌دهید که اطلاعاتی را به یک مانیتور می‌فرستد. یک درمانگر به شما می‌آموزد که چگونه نسبت به استرس‌ها واکنش نشان دهید. البته تحقیقات کافی وجود ندارد برای دانستن این‌که آیا بیوفیدبک درد رواتیسم مفصلی را کاهش می‌دهد یا خیر،  اما به هر حال این تکنیک هم ارزش امتحان کردن را دارد.

درمان روماتیسم مفصلی ۱۰: مکمل‌ها

چند مطالعه که روی روماتیسم مفصلی صورت گرفته‌اند، مزایای مکمل‌های خاص و داروهای طبیعی را نشان می‌دهند. اما تحقیق در این زمینه هنوز در مراحل اولیه‌ی خود قرار دارد.

به یاد داشته باشید که مکمل‌ها می‌توانند داروهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهند. هر چه مصرف می‌کنید را به اطلاع پزشک‌تان برسانید حتی اگر طبیعی باشد. به این ترتیب او تشخیص خواهد داد که آیا مکملی که مصرف می‌کنید برای شما بی‌خطر است یا خیر.

* بهترین مکمل ها عبارتند از

۱. روغن ماهی:

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که مکمل‌های روغن ماهی می‌توانند به کاهش سفتی مفاصل ناشی از روماتیسم مفصلی کمک کنند. امگا ۳ باعث کاهش التهاب می‌شود و از شما در برابر بیماری‌های قلبی محافظت می‌‌کند. این مکمل برای افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی که بیش از سایرین در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند، مفید است. به نظر می‌رسد که روغن ماهی خطری ندارد، البته در صورتی که به درستی مصرف شود. بیش از ۳ گرم در روز روغن ماهی مصرف نکنید زیرا خطر خونریزی را افزایش می‌دهد.

۲. تریپتریگیوم ویلفردی

چند مطالعه تاثیر این مکمل را در کاهش التهاب مفاصل در افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی نشان داده‌اند. یک مطالعه‌ی بزرگ که از سوی دولت تامین بودجه شده بود، و تریپتریگیوم ویلفردی را با ریشه‌ی سولفاسالازین (دارویی که از قدیم‌الایام برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود) مقایسه کرد، نشان داد که این مکمل علائم رواتیسم را بهبود می‌دهد. عوارض جانبی این مکمل ممکن است شامل ناراحتی معده، سردرد، ریزش مو، عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی و ناباروری در مردان باشد. زنان باردار و زنانی که در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند نیز نباید این مکمل را مصرف کنند.

به یاد داشته باشید که پیدا کردن مکمل بدون خطر و با کیفیت تریپتریگیوم ویلفردیِ تولید ایالات متحده دشوار است. بدون خطر بودن و اثربخشی این مکمل اگر در خارج از ایالات متحده تولید شده باشد (به عنوان مثال در چین) توسط مرکز ملی طب مکمل و جایگزین تایید نمی‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۳۷۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان