//
کدخبر: ۲۶۵۰۶۵ //

لبنیات عامل انتقال کرونا است؟

یک کارشناس حوزه‌ لبنیات گفت: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر اینکه کرونا از طریق لبنیات منتقل می‌شود ارائه نشده است.

لبنیات عامل انتقال کرونا است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

اسماعیل خاتمی مقدم در مورد تاثیر لبنیات بر ایمنی بدن، اظهار کرد: از جمله راه‌های پیش‌گیری از بیماری، فاصله اجتماعی و دور شدن از ورود عوامل بیماری زا، اقدامات بهداشتی و مسائل مربوط به بهداشت است که اثر آلودگی در بدن را کاهش می‌دهد، به طوریکه اگر فردی بیماری زمینه ای نداشته باشد می‌توان توانایی بدن را بالا نگه داشت.

وی با بیان اینکه در صورت احتمال بروز بیماری، با تقویت ایمنی بدن می‌توان به سرعت از آن عبور کرد و از این جهت در راستای تقویت سیستم دفاعی بدن یکی از عوامل تقویت کننده تغذیه درست است، به‌طوری‌که تنوع و تعادل غذایی باید رعایت شود، تصریح کرد:برای تحقق این امر باید الگوی تغذیه مناسب در دستور کار قرار بگیرد و مواد غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن از جمله مصرف لبنیات در سبد خانوار قرار داده شود.

کارشناس حوزه‌ لبنیات با اشاره به اینکه تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر اینکه کرونا از طریق لبنیات منتقل می‌شود ارائه نشده است، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه مشکلات گوارشی از علائم کرونا است اما راه ورود کرونا به بدن سیستم‌های گوارشی نیست، منشا کرونا ویروس و انتقال کرونا از لبنیات، مواد غذایی و نحوه مصرف اعلام نشده است.

خاتمی مقدم با بیان اینکه مصرف لبنیات و ترکیبات آن می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و این امر اثبات شده است، تصریح کرد: به طوری که ویتامین های D و ویتامین های محلول در آب، اسیدهای چرب و لبنیات در تقویت سیستم ایمنی موثر است اما گفته می‌شود که لبنیات پاستوریزه مصرف و از مصرف لبنیات به صورت فله خودداری شود.

وی افزود: این موضوع ربطی به کرونا ندارد و بیشتر به موضوع سلامت تاکید شده چرا که در شیر و لبنیات پاستوریزه آلودگی‌های ثانویه کمتر از لبنیات سنتی و منشا تولید شیر خام و فرآیند تولید آن برای آلودگی مستعدتر است.

هیچ دستگاهی ناظر کیفی شیر فله نیست

خاتمی مقدم در مورد کیفیت بهداشتی لبنیات، ادامه داد: از آن‌جایی‌که کنترل سلامت و کیفیت بهداشتی لبنیات سنتی را هیچ دستگاهی انجام نداده و هیچ دستگاه متولی مسئول نظارت بر کیفیت این کالای فاسدپذیر نیست بهتر است بگوییم که مصرف لبنیات فله و سنتی از ریسک بالاتری برخوردار است پس باید لبنیات از منابعی تامین شود که ریسک کمتری دارد.

این کارشناس حوزه‌ی لبنیات در ادامه در مورد میزان مصرف سرانه‌ی لبنیات و افزایش قیمت شیر، گفت: با وجود کرونا فعالیت‌های مردم کاهش یافت و مصرف غذا نیز به همراه لبنیات کمتر شد، وقتی می خواهیم ایمنی بدن را بالا ببریم باید به تقویت بدن توجه بیشتری بکنیم، آنچه در این میان حائز اهمیت است تفاوت بین سرانه تولید و مصرف است، به‌طوریکه در یک روش، تولید، مترادف با سرانه مصرف می شود اما مرکز آمار ایران بر اساس آخرین آمار فروردین سرانه تولید را به ازای هر ایرانی ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم از ترکیبی از شیرها عنوان کرده است.

فساد در یارانه شیر، دستان تولیدکننده را خالی گذاشته است

خاتمی مقدم تصریح کرد: وقتی قیمت تولیدی بالا می‌رود یک کارخانه همه هزینه های آن شامل حقوق، دستمزد و سایر هزینه‌ها را بر قیمت تمام شده تقسیم می کند اما وقتی تولید پایین بیاید با وجود اینکه نیروها و هزینه‌ها همچنان به جای خود باقی است، پس به ازای هر واحد، قیمت تمام شده لبنیات افزایش می‌یابد و باید از طریقی این کاستی جبران شود که متاسفانه به دلیل فسادی که در بخش اصلی یارانه شیر وجود دارد این یارانه به تولید کننده اصلی نمی‌رسد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۵۰۶۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان