//
کدخبر: ۲۶۲۶۷۰ //

عید تا عید در قرنطینه

اقوام مختلف شهرستان دزفول نوروز امسال با توجه به شیوع کرونا تا حد زیادی دیدو بازدیدها را کم کردند که انتظار می‌رود با توجه به اعمال دوباره محدودیت‌ها برای کاهش آمار کرونا از آیین‌های ویژه عید فطر نیز چشم پوشی کنند.

عید تا عید در قرنطینه
به گزارش فرتاک نیوز،

با توجه به شیوع ویروس کرونا از ابتدای اسفندماه سال گذشته، مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اعلام وضعیت اضطراری برای جلوگیری از افزایش آمار مبتلایان خواستار قرنطینه خانگی شهروندان شدند.

محدودیت‌های اعمال شده در روزهای منتهی به روز طبیعت در فروردین ماه اوج همکاری مردم در ماندن در خانه بود و باعث کاهش آمار مبتلایان به کرونا در شهرستان دزفول شد اما بعد از آن، برداشتن برخی محدودیت‌ها و سهل انگاری مردم، اوج گیری کرونا را به همراه داشت.

وضعیت در حال حاضر نیز مناسب نیست و هر روز بر تعداد مبتلایان به کرونا در دزفول افزوده می‌شود که همین امر باعث شده وضعیت این شهرستان در استان خوزستان قرمز شود و مسوولان برای کاهش تردد شهروندان محدودیت‌هایی اعمال کنند.

عید سعید فطر در پیش است و اقوام مختلف شهرستان دزفول به ویژه عرب زبان‌ها طبق سنتی دیرینه این عید را جشن گرفته و به دید و بازدید می‌روند و دورهمی‌هایی دارند که انتظار می‌رود اقداماتی برای خودداری از این دیدو بازدیدها در شرایط شیوع کرونا انجام شود تا دوباره شاهد افزایش آمار مبتلایان به کرونا نباشیم.

شرایط موجود می‌طلبد مردم دزفول برای حفظ سلامت خود و خانواده‌ها، همکاری لازم را با مسوولان برای اجرای مصوبات ستاد مبارزه با کرونا داشته باشند و در کاهش آمار مبتلایان سهیم باشند.

لزوم استفاده از ظرفیت بزرگان و معتمدان برای مقابله با کرونا

با توجه به وجود ظرفیت بزرگان، معتمدان و شیوخ برای کاهش دیدو بازدیدها در ایام عید فطر سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول خواستار همکاری و استفاده از ظرفیت این متنفذین شد.

امید بن عباس گفت: ترک برخی آداب و رسوم دشوار است اما انتظار می‌رود بزرگان در راستای سلامت جامعه از ظرفیت خود مردم برای پیشگیری از کرونا استفاده کنند.

وی ادامه داد: براساس گزارش نیروی انتظامی بزرگان، معتمدان و ریش سفیدان تا حدود زیادی برای مقابله با کرونا همکاری کرده‌اند اما عده‌ای همچنان بر برگزاری آیین‌ها اصرار دارند که دستگاه قضایی با افراد خاطی برخورد قانونی می‌کند.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول با بیان اینکه تصمیمات مسئولان درصورت همراهی نکردن مردم اثربخش نخواهند بود، اظهارداشت: جلوگیری از ورود مردم به آرامستان‌ها به همه شهرداران و بخشداران ابلاغ شده و بزرگان و معتمدین نیز باید برای جلوگیری از دیدو بازدیدهای عید سعید فطر اطلاع‌رسانی کنند.

وی خواستار همکاری معتمدان، شیوخ و بزرگان با مسئولان برای فاصله گذاری اجتماعی و اقدامات پیشگیرانه بویژه در روز عید سعید فطر شد و افزود: از مردم انتظار می‌رود در این روز در خانه بمانند و از ترددهای غیرضروری خودداری کنند.

لغو نماز عید فطر به صورت دسته جمعی در دزفول

بن عباس با اشاره به وضعیت قرمز شهرستان دزفول از لحاظ بروز ابتلا به کرونا گفت: براساس نظر دانشگاه علوم پزشکی دزفول و با توجه به جلسه مشورتی ائمه جمعه شهرستان دزفول، نماز روز عید سعید فطر به صورت دسته جمعی در هیچ مسجد، مکان مقدس و مصلایی در این شهرستان برگزار نمی‌شود.

وی با بیان اینکه تصمیماتی در این روزها اتخاذ می‌شود که در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده‌اند، افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید از دستورات پزشکی برای حفظ جان انسان‌ها در شرایط شیوع کرونا تبعیت کرد.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول با بیان اینکه دین اسلام برای سلامت انسان‌ها اهمیت زیادی قائل است، اظهارداشت: آیین‌های نماز جمعه و روز قدس در این هفته برگزار نشدند اما ویژه برنامه سخنرانی مقام معظم رهبری در روز قدس به صورت مستقیم از طریق صدا و سیما پخش شد.

بخشدار  چغامیش دزفول نیز در این باره گفت: پس از اینکه تعداد مبتلایان به کرونا در روستای سید عنایت از روستاهای بخش چغامیش دزفول افزایش چشمگیری داشت و با توجه به درپیش بودن عید فطر، تصمیم گرفتیم نشست‌هایی با بزرگان، ریش سفیدان، معتمدان و بانوان فعال در این بخش داشته باشیم.

مرتضی جودی‌فر افزود: در نشست با بزرگان روستاها از آنها خواسته شد برای جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر کرونا، از حضور در آیین‌های ختم، عروسی، میهمانی و شب نشینی‌های عید فطر خودداری کنند.

وی ادامه داد: با بزرگان روستاهای عرب نشین نیز صحبت شد تا ضمن برگزار نکردن آیین‌های مربوط به عید فطر و ادامه قرنطینه خانگی از دید و بازدیدها خودداری و نماز عید فطر را در خانه بخوانند.

لزوم برگزار نشدن آیین‌های ویژه عید فطر در بخش چغامیش

بخشدار چغامیش دزفول اظهارداشت: طبق سنتی دیرینه، اهالی عرب نشین در عید فطر به منزل افرادی که یک نفر از خانواده آنها از دست رفته است، می‌روند و ادای احترام می‌کنند لذا از آنها خواسته شد امسال از این کار خودداری کنند که همه بزرگان و سران طوایف نیز ضمن قبول این درخواست اعلام کردند سال آینده با حفظ سلامت خود و خانواده این سنت‌ها را اجرا خواهند کرد.

وی خواستار رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای قطع زنجیره کرونا از سوی اهالی این بخش شد و گفت: سران و شیوخ عرب اعلام کرده‌اند در خانه خواهند ماند و به دید و بازدید عید فطر نخواهند رفت.

وی افزود: برای تشویق اهالی روستاهای بخش چغامیش، بنرهایی با عنوان "عید فطر در خانه می‌مانیم" در ورودی روستاها نصب شده و پس از عید افرادی که رعایت کرده‌اند، تشویق خواهند شد.

جودی‌فر گفت: جریمه‌ای برای افرادی که دید و بازدید عید فطر انجام می‌دهند در نظر گرفته نشده ولی افرادی که رعایت کنند با لوح تقدیر و نصب بنر در محل روستاها از آنها تقدیر خواهد شد.

رئیس دادگستری شهرستان دزفول نیز در این باره گفت: دید و بازدید در این روزها به صلاح نیست و همه باید برای سلامتی خود و جامعه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

محمدیار ممبینی افزود: مصوبات ستاد مقابله با کرونا باید توسط مردم رعایت شوند تا بعد از ریشه کن شدن کرونا، آیین‌های دینی را در کنار هم برگزار کنیم.

دهیاران، بزرگان، معتمدان و شیوخ شهرستان دزفول در نشستی ضمن اعلام همکاری با مسئولان برای اجرای فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های اجتماعی بر لزوم برگزار نکردن آیین‌های عید سعید فطر و تجمعات تاکید کردند.

دزفول بعد از اهواز بیشترین آمار مبتلایان به کرونا را در استان خوزستان دارد.

طبق اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعداد کل مبتلایان به کرونا تا ظهر دیروز جمعه به ۱۳۱ هزار و ۶۵۲ نفر رسیده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۲۶۷۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان