//
کدخبر: ۱۶۵۱۶۲ //
رییس جمهوری :

پیشرفت پزشکی ایران در ۴۰ سال اخیر قابل ملاحظه بوده است

رییس جمهوری در دفاع از وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان گفت: حرکت و مسیرانقلاب اسلامی ما را به هدف رسانده و وقتی وضعیت پزشکی و سلامت کشور را با 40 سال قبل مقایسه می کنیم ، پیشرفتهای کشور قابل ملاحظه بوده است.

پیشرفت پزشکی ایران در 40 سال اخیر قابل ملاحظه بوده است
به گزارش فرتاک نیوز،

 حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز - دوشنبه - در مراسم اخذ رای اعتماد برای دکتر حسن نمکی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: همه ما می دانیم که بخش سلامت بهداشت و مسئله رسیدگی به بیماران،هزینه سلامت، پیشگیری از بیماری ها، استقلال در این زمینه و توریسم سلامت چقدر برای ما اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: انقلاب بزرگ اسلامی ره آوردی فراوان در بخش های مختلف خدمات اجتماعی برای مردم ما به ارمغان آورد که یک بخش آن سلامت بود. با نگاه به آمارهای اولیه کاملا روشن است که نظام جمهوری اسلامی ایران در این 40 سال چه گام های بلندی در راه سلامت مردم برداشته است.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در سال های 56 و 57 قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، کل پزشکانی که در کشور خدمت می کردند 14 هزار 700 نفر بودند که از این تعداد شش هزار نفر آن پزشکان خارجی بودند.علاوه بر این نیمی از بهداشت و سلامت و درمان ما در بخش پزشک عمومی یا تخصصی وابسته به پزشکان خارجی بود.

روحانی ادامه داد: در تخصص های مختلف بجز هشت رشته تخصصی پزشکی که در ایران بود ، بقیه موارد نیازمند به دانشگاه های خارج از کشور بودیم.

وی یادآور شد: امروز این استقلال بزرگ را انقلاب اسلامی برای ما به ارمغان آورده است که به جای 14 هزار پزشک امروز 140 هزار پزشک در این کشور خدمت می کنند و به جای 600 دانشجوی ورودی در رشته پزشکی در سال 57 امروز شش هزار و 100 نفر ورودی پزشکی داریم.

رییس جمهوری اضافه کرد: با این که جمعیت کشور ما کمی بیش از دو برابر شده است و از 36 میلیون ما به هشتاد و دو میلیون نفر رسیده ایم 128 درصد افزایش ما داریم،اما در بخش بهداشت و درمان به هر کجا نگاه می کنیم آمار را دو برابر نمی بینیم 10برابر 15 برابر 12 برابر 130 درصد می بینیم.

روحانی خاطرنشان کرد: حرکت ما در این زمینه حرکت صحیح و درستی بوده است و مسیری که انقلاب اسلامی در این زمینه انتخاب کرده است مسیری بوده که ما را به هدف رسانده است.

وی ادامه داد: البته به این معنا نیست که در بخش سلامت ما امروز هیچ اشکال و ایرادی نداریم، قاعدتا ضعف و اشکال هم داریم اما وقتی با 40 سال پیش مقایسه می کنیم با سایر کشورها پیشرفت کشور بسیار قابل ملاحظه است. پزشکان فداکار، ایثارگر و مخلص که ما بسیاری از آنها را در دوران هشت سال دفاع مقدس در بیمارستان های خط مقدم آنها را مشاهده کردیم.

رییس جمهوری اضافه کرد: در عملیات هایی بود که فاصله خط مقدم تا پزشک جراح و اتاق جراحی ما بیش از هفت کیلومتر نبود یعنی بیمارستان ما در جایی مستقر بود حتی گلوله خمپاره می توانست به آنجا اصابت کند.در زیر انفجارهای توپخانه های مهیب ادوات حتی بمباران هواپیماها که یکی از بیمارستانهای ما در یکی از عملیات مورد حمله قرار گرفت پزشکان و پرستاران ما باشهامت در خط مقدم بودند.

روحانی با بیان این که امروز هم پزشکان مخلص مومن و ایثار گر کم نداریم، افزود:البته در میان همه اقشار ممکن است افراد کمی هم داشته باشیم که همه ویژگی هایشان مطلوب جامعه نباشد اما این قشر همواره مومن فداکار ایثار گر و مورد احترام جامعه بوده است.

روحانی ادامه داد: همیشه از رسم ما این بوده که به عالمان دانشمندان و از جمله پزشکان همیشه احترام می کردیم این یکی از اخلاقهای شایسته و درست مردم عزیز و بزرگ این سرزمین هست.

**امیدوارم نام دکتر هاشمی در تاریخ ماندگار باشد

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در ابتدای دولت یازدهم و قبل از آغاز به کار دولت، بنده در تبلیغات انتخاباتی خود در سال ۹۲ به مردم قول دادم که یکی از اهداف دولت آینده موضوع سلامت، تجهیز بخش های مربوط به سلامت، در دسترس قرار دادن داروهای مورد نیاز و همچنین کاهش مخارج بیماران است.

وی با بیان این که ' ما از ابتدای دولت یازدهم به فکر ایجاد طرحی برای تحول سلامت بودیم' ، ادامه داد: تقریبا در همان ماه‌های اولیه یعنی در اوایل سال ۹۳ طرح تحول سلامت و اجرایی و عملیاتی شد و در اجرای این طرح دکتر قاضی زاده هاشمی، وزیر بسیار پرتلاش، مخلص و ایثارگر ما نقش بسیار ارزشمندی در اجرای این طرح داشت.

رییس جمهوری با تقدیر از خدمات وزیر پیشین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار داشت: امیدوارم نام دکتر هاشمی در تاریخ کشور ما در کنار طرح تحول سلامت ماندگار باشد.

روحانی ادامه داد: یکی از تاسف های من در دولت دوازدهم این است که دوست بسیار عزیز، پرتلاش و خوبمان نتوانست تا پایان راه در کنار هم باشیم، برای او آرزوی موفقیت می کنم، هر کجا که هست فردی خدوم، جهادی و مردی است که آشنایی من با او به دوران دفاع مقدس و ایام جنگ بر می گردد.

وی با بیان این که در طرح تحول سلامت کار بسیار بزرگی انجام گرفت، یادآور شد: دولت و مجلس هر دو برای طرح تحول سلامت دست به دست هم دادیم، شاید هیچ کار مهمی را دولت بدون حمایت و کمک شما نمایندگان نتواند انجام دهد.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: همین امروز زحمت تصویب بودجه سال آینده بر دوش شماست و خوشحالم که شما نمایندگان در بخش کمیسیون تلفیق کارها را به اتمام رساندید و انشاءالله بعد از ۲۲ بهمن کار بررسی نهایی را آغاز می کنید. اگر بودجه سال 98 هرچه زودتر به دست ما برسد می‌توانیم برای سال آینده سریع‌تر برنامه‌ریزی کنیم.

** وضعیت 4 لایحه

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود از رییس مجلس شورای اسلامی، هیات رییسه و نمایندگان به خاطر تصویب چهار لایحه مهمی که علیه پولشویی و تروریسم وجود داشت و مجلس شورای اسلامی کردتصویب کردند، قدردانی ر.

وی تاکید کرد: تصویب این چهار لایحه به عنوان یک اقدام مهم از سوی مجلس و دولت در تاریخ کشور خواهد شد چون ما همیشه پیشتاز مبارزه با تروریسم بودیم و نباید اجازه دهیم قدرت ها و ابرقدرت ها که دستشان به خون مردم آلوده است و ترورهای مختلف را در طول تاریخ انجام دادند، مدعی مبارزه مالی با تروریزم باشند.

رییس جمهوری با بیان این که نباید بهانه‌ای به آنها بدهیم که بتوانند به ما اهانت کنند، اضافه کرد: امیدوارم با توجه به این که دو لایحه از چهار لایحه نهایی شده است، دو لایحه دیگر هم در مراحل بعدی نهایی شود.

وی افزود: ما تکمله ای هم به عنوان دو فوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم که انشالله آن هم به دست شما نمایندگان تصویب شود تا ما بتوانیم برای روان سازی مبادلات خارجی، مالی و بانکی دست مسئولین را بازتر کنیم.

** در طرح تحول سلامت، بهداشت را به منزل مردم نزدیک تر کردیم

رییس جمهوری گفت: در تبلیغات انتخاباتی خود درباره سلامت مردم، تجهیز بخش سلامت و در دسترس قرار دادن داروهای مورد نیاز و همچنین کاهش مخارج بیماران قول داده بودم. دراوایل انقلاب اسلامی 55هزار تخت بیمارستان داشتی، اما امروز 129هزار و 600 تخت بیمارستانی در کشور داریم؛ یک برنامه بسیار بزرگ و یک تحول بسیار بزرگ تدوین کردیم؛ 131 درصد افزایش تخت بیمارستانی در این طرح بزرگ انجام گرفت.

روحانی اظهارداشت: برای ساخت 24هزار تخت جدید برای بازسازی 44 هزار تخت اقدام کردیم؛ در کنار تجهیزات و تسهیلات برای مردم، قدم های خوبی در این چند سال برداشتیم ؛ مخارج پزشکی برای بیماران بستری به زیر 10 درصد و حتی در روستاها تا زیر 5 درصد هم رسیده است.

وی افزود: در طرح تحول سلامت، سلامت و بهداشت را به منزل مردم نزدیک و نزدیک تر کردیم، در آغاز انقلاب 1500 خانه بهداشت در کشور داشتیم اما امروز 12 برابر یعنی 18 هزار خانه بهداشت در کشور فعالیت می‌کنند.

رییس قوه مجریه بیان کرد: اگر پزشکان متخصص ما در گذشته فقط در شهرهای بزرگ بودند امروز تا مناطق مرزی هم نزدیک شده‌اند، بسیاری از شهرهای کوچک و روستاییان با فاصله کمی به پزشک متخصص دسترسی دارند. این کار یک تحول بزرگ در حوزه سلامت و پزشکی است.

روحانی خاطرنشان کرد: بسیاری از سران کشورهای جهان در ملاقات هایی که داریم نسبت به طرح تحول سلامت دچار شگفتی هستند و سوال می کنند که چگونه این طرح با این عظمت در ایران اسلامی اجرایی و پیاده شده است؛ بسیاری از کشورهای صنعتی و بزرگ هنوز در اجرای چنین طرحی به خوبی موفق نبوده‌اند این طرح یکی از افتخارات بزرگ نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: پیش از انقلاب در بسیاری از بیماری ها و عمل های جراحی نیازمند این بودیم که بیماران به خارج از کشور بروند، امروز تقریباً این نیاز به طور کامل مرتفع شده و برعکس نیز شده است؛ ما گردشگری سلامت داریم، تعداد زیادی از مردم کشورهای همسایه ها ، ایرانی هایی که در اروپا ساکن و آمریکا ساکن هستند برای عمل جراحی به ایران می‌آیند و عمل جراحی انجام می دهند نه اینکه چون در ایران ارزانتر است بلکه به خاطر پزشکان متخصص و خدمات مناسب بیمارستانی به ایران می آیند.

رییس جمهوری تاکید کرد: در یک بیمارستان تمام بخش‌ها باید دست به دست هم بدهند تا بیمار به سلامت از بیمارستان خارج شود و زندگی خود را دوباره آغاز کند.

**95 درصد دارو در داخل تولید می شود

روحانی گفت: در اوایل سال 92 مسئله دارو یکی از مشکلاتی بود که مردم با آن مواجه بودند ؛ بسیاری از داروها نایاب بود و یا بسیار گران بود، ما تلاش کردیم مشکل دارو حل شد، ما امروز افتخار می کنیم که اگر در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی از لحاظ عددی 25 درصد داروها را در داخل تولید می شد و 75 درصد از خارج تامین می‌کردیم امروز 95 درصد دارو در داخل تولید می شود و فقط 5 درصد از داروها را از خارج وارد می کنیم.

رییس جمهوری همچنین گفت: به لحاظ عددی از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی 25 درصد داروها در داخل تولید و 75 درصد در خارج تهیه می شده است . امروز 95 درصد داروها در داخل تولید می شود و 5 درصد از خارج وارد می کنیم. می‌توانیم تسهیلات بیشتری در این زمینه فراهم کنیم تا صادر کننده دارو در منطقه باشیم.

روحانی ادامه داد: در برخی بخش ها نسبت به کشورهای همسایه و حتی غیر همسایه و حتی اروپا صادر کننده بخشی از داروها هستیم. فناوری های پیشرفته ای که امروز در بیوتکنولوژی، ژنتیک، سلولهای بنیادی وجود دارد، تحول بسیار بزرگی را در بخش سلامت به وجود آورده است.

وی با تاکید براین که وزارت بهداشت وزارتخانه ای است که به بسیاری از وزارتخانه‌های دیگر متصل است، خاطرنشان کرد: امیدوارم این مجلس، تجارت را از وزارتخانه صنعت و معدن جدا کند که اصرار من است. می دانید بدون وزیر بازرگانی مستقل مسائل صادرات و واردات و تنظیم بازار حل نمی شود. در ابتدای دولت دوازدهم، لایحه دوفوریتی خدمت شما فرستادم و خواستم این وزارت بازرگانی را جدا کنید. به وزارتخانه عظیم و بزرگی که صنعت معمولی، صنایع سنگین و معادن وزارتخانه بازرگانی را اضافه کردیم و بازرگانی را تقسیم کردیم و بخشی را به جهاد کشاورزی دادیم. ما نمی دانیم با چه کسی طرف هستیم.

**راهی جز جدایی وزارت بازرگانی نیست

وی ادامه داد: اگر می خواهید مردم برای خرید اجناسشان کمتر معطل شوند و اطمینانشان بیشتر شود به عنوان مسئول دولت عرض می کنم راهی جز جدایی وزارت بازرگانی وجود ندارد و گرنه این مشکل ادامه پیدا می کند. این مشکل برای همه ملت است نه من. به عنوان نمایندگان مردم می خواهم در این زمینه کمک کنید تا وزیر بازرگانی مستقل این کار را انجام دهد.

ربیس جمهوری اظهار داشت: این وزارتخانه با وزارتخانه های صنعت و بهداشت کار دارد. اگر مواد غذایی پروتئین، کیفیت و سلامت لازم را نداشته باشد همین مواد غذایی منجر به بیماری می شود به جای این که این توانایی را به افراد برای مقابل بیماری را می دهد.

روحانی یادآور شد: به وزیر سابق بهداشت، آقای هاشمی چند بار تاکید کردم بر روی آب درون بطری ها که مردم می خرند و استفاده می کنند دقت کنید چون گزارش های متعددی در این زمینه رسیده بود. رفتند و بررسی کردند و یکی از این آب هایی که خیلی معروف است و در ادارات استفاده می شود. آن آب کیفیتش به مراتب از آب شیر تهران پایین تر بود.

وی افزود: وزارت بهداشت رده بندی کند و به مردم رده آب های الف با ب و ج را مشخص کند تا مردم بدانند در روغن هم هیمنطور و سایر مواد غذایی همینطور، مسئولیت مهمی همزمان با بخش کشاورزی و صنعت دارد

رییس دولت دوازدهم در ادامه با اشاره به ارتباط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با سایر وزارتخانه ها اظهارداشت: اگر می‌خواهیم توریسم سلامت داشته باشیم بخش سلامت ما با بخش گردشگری باید رابطه بسیار نزدیک داشته باشد و وزیر بهداشت باید ذوفنون باشد و از بخش‌های دیگر هم اطلاع داشته باشد.

روحانی افزود: وزارت بهداشت بخش کوچکی نیست. بخش وسیعی است و باید از داروسازی هم بداند همانقدر که از آب مردم هم بداند باید از انواع بیماری ها و راه حل آن هم مطلع باشد . همانطور که از مواد غذایی و کشاورزی که برای مردم تامین می شود باید مراقبت کند. بنابراین وزارت بهداشت وزارتخانه ای است که در بخش‌های مختلف با قسمتهای مختلف دیگر باید در تماس باشد.

وی اضافه کرد: یکی از کارهای مهمی که آقای دکتر هاشمی بنا بود انجام دهد و این مسئولیت با رای شما بر دوش آقای نمکی می‌آید مسئله سلامت الکترونیک و کارت الکترونیک برای سلامت است، این کار از کارهای مهمی است که اولا تشخیص را آسان می کند،ثانیا از پول ها و هزینه‌هایی که نیازی نیست جلوگیری می‌کند، ثالثاً از باندهای فسادی که امروز متأسفانه در مراکز تشخیص و برخی از مطب ها و کلینیک ها و بیمارستان ها- زیاد نیست- اما متاسفانه وجود دارد وما با سلامت الکترونیک ما می توانیم از این مسئله عبور کنیم.

روحانی گفت: این شفاف می‌شود که یک فرد امسال چند بار ام آر آی و اسکن شده و یا عکس گرفته و به دکتر مراجعه کرده و چه مقدار دارو مصرف کرده است. ما هم می توانیم پزشک را کنترل کنیم و ببینیم چقدر برای مریض دارو می نویسد و متخصصین و نظام پزشکی و ناظران ما ببینند این داروها چه مقدار لازم و ضروری بوده و چه مقدار زینت النسخه بوده است.

وی یادآورشد:چون من یک وقتی به دکتر گفتم چرا آنقدر می نویسید گفت داروی من دو خط اول است بقیه ی زینت النسخه است چون اگر نسخه من دو خط باشد خیلی بد است ما زینت النسخه نمی خواهیم ما دارو می خواهیم برای بیمار .

رییس جمهوری اظهارداشت: تعداد زیادی از پزشکان ما متعهد هستند و این کار را نمی کنند برخی هم ممکن است دقت نکنند. این یک مقدار هم به فرهنگ ما مربوط می‌شود اگر یک مریض ما پیش پزشکی برود و پزشک او را معاینه کند و در نهایت بگوید نیاز به دارو نداری و باید یک مقدار استراحت کنی و نوشیدنی مصرف کنی، می‌گوید این دکتر سواد نداشته است و این را خودم هم بلد بودم استراحت کنم. اگر پزشک نسخه را بنویسد و دارو کم بنویسد باز هم می‌گوید این چه پزشکی بود و یک قرص برای من نوشته است.

وی با تاکید بر لزوم تحول و اصلاح در فرهنگ جامعه اظهارداشت: این کار نیاز به صدا و سیما، روزنامه ها، مجلات، فضای مجازی است.این همه هشتگ درست می کنیم یک بار هم هشتگ درست کنیم برای مبارزه و جلوگیری از داروهایی که نیاز نیست و زینت النسخه است و ما این کار را باید انجام دهیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۵۱۶۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان