//
کدخبر: ۹۸۴۰۶ //

با این خوراکی چربی خون را کاهش دهید

کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی انستیتو تغذیه صنایع غذایی ایران گفت :سویا ماده غذای سرشار از پروتئین به عنوان گوشت بدون کلسترول شناخته شده است و موجب کاهش چربی خون می شود.

با این خوراکی چربی خون را کاهش دهید
به گزارش فرتاک نیوز،

 سویا جانشین پروتیئن حیوانی در رژیم غذایی است . این ماده غذایی موجب کاهش کلسترول بد یا LDL و همچنین کاهش تری گلیسیرید خون و در نتیجه کاهش بیماری های قلبی می شود.

وی افزود: این ماده اثرات ضد سرطانی و پوکی استخوان دارد و از جمله گیاهان پایین آورنده چربی خون بالا محسوب می شود.

دکتر حاج سید جوادی خاطرنشان کرد: چربی خون ممکن است موجب بروز بیماری های زیادی شود اما خودش نیز یک بیماری مزمن تلقی می شود.آنچه در آزمایشگاه با عنوان چربی خون اندازه گیری می شود، شامل کلسترول و تری گلیسیرید خون است.

وی افزود: کلسترول نیز انواع مختلف دارد که در اصطلاح عامه مردم به عنوان کلسترول خوب و کلسترول بد شناخته شده است. کلسترول دربدن توسط کبد ساخته می شود و هم می تواند از طریق خوردن غذاهای حاوی چربی مانند تخم مرغ، چربی گوشت، شیر، خامه و کره وارد بدن شود.

به گفته وی، کلسترول خوب یا HDL با انتقال کلسترول اضافی از خون به کبد، دفع می شود اما بالا بودن کلسترول بد یا LDL باعث افزایش رسوب در دیواره رگ های خونی و سایر نقاط بدن می شود.

وی افزود: پایین آوردن کلسترول خون گام نخست پیشگیری از بیماری های ناشی از چربی خون بخصوص بیماری های قلبی- عروقی است و می توان با رژیم غذایی و ورزش آن را پایین آورد ولی این دو کار اصولی و تحت نظر پزشک متخصص انجام شود تا سلامتی شخص به خطر نیفتد.

دکتر حاج سید جوادی توصیه کرد: جایگزینی انواع روغن های گیاهی مانند روغن آفتابگردان، سویا، کنجد، ذرت، زیتون و روغن هسته انگور بجای روغن های حیوانی است در کاهش چربی خون ضروری است.

کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی انستیتو تغذیه صنایع غذایی ایران اضافه کرد: سویا به عنوان یک ماده غذای سرشار از پروتئین به عنوان گوشت بدون کلسترول شناخته شده، علاوه بر اینکه اثرات ضد سرطانی و پوکی استخوان آن نیز مطرح است. موارد منع مصرف مثل نارحتی های تیروئید و حاملگی نیز دارد که باید با پزشک مشورت شود.

وی از سیر به عنوان کاهش دهنده چربی یاد کرد و افزود: سیر بر روی طیف وسیعی از بیماری ها اثر دارد. ترکیبات بودار سیر ماده موثره آن است که در درمان سرماخوردگی، بالا بودن قند خون و چربی خون و فشار خون مفید است.

حاج سید جوادی افزود: این ماده در جلوگیری از تشکیل لخته در رگ های خونی موثر است و می تواند باعث کاهش سفت شدن عروق خونی شود.در برخی مواقع باعث سر درد و سر گیجه می شود که شاید به خاصیت کاهش فشار خون ربط داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد :شنبلیله می تواند روی قند و کلسترول بالا اثر کند. این سبزی نیز مانند شوید و سایر سبزی ها، به دلیل فیبر زیاد از یبوست نیز جلوگیری می کند البته شنبلیله می تواند در بیمارانی که انسولین مصرف می کنند، باعث اختلال شود.

به گفته کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی انستیتو تغذیه صنایع غذایی ایران، رژیم های پایین آورنده قند یا چربی خون باید به طور اصولی و تحت نظر پزشک متخصص انجام شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۸۴۰۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان