//
کدخبر: ۹۷۹۶۹ //

بهترین و بدترین غذاهایی که می توانید در زمان آلودگی هوا بخورید

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در روزهای آلودگی هوا را مطرح کرد و از مردم خواست به این موارد توجه کنند.

بهترین و بدترین غذاهایی که می توانید در زمان آلودگی هوا بخورید
به گزارش فرتاک نیوز،

 آرزو کاوه‌ای امروز با اشاره به ورود ریزگردها به استان و آلودگی هوا، اظهار کرد: تغذیه می‌تواند در خفیف کردن اثرات زیان‌بار آلودگی هوا در بدن موثر باشد.

وی با بیان اینکه نوشیدنی‌ها و غذا می‌توانند در پاکسازی لوله‌های تنفسی موثر باشند، گفت: در آلودگی هوا افراد سعی کنند در فضای باز حضور نداشته نباشند، به خصوص دور کردن کودکان از این  مناطق بسیار مهم است.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اهمیت به حذف و اضافه کردن رژیم‌های غذایی به هنگام آلودگی هوا، خاطرنشان کرد:‌ این اقدام باعث کم کردن یا جلوگیری از عواقب آلودگی در بدن خواهد شد.

وی تاکید کرد:‌ عدم استفاده از غذاهای سرخ کرده، روغن‌های جامد و مواد غذایی پرچرب در این مواقع بسیار حائز اهمیت است.

کاوه‌ای با اشاره به اینکه با حذف غذاهای سرخ کرده و مواد غذایی چربی در بدن این اثر را خنثی خواهیم کرد، تصریح کرد: در این ایام مواد غذایی که حاوی مواد کافئین زیادی هستند نظیر چای پررنگ، نوشابه، قوه، نسکافه و شکلات تلخ را باید محدود کرد.

وی با تاکید به اینکه مصرف این مواد باعث افزایش ضربان قلب و متعاقباً افزایش تنفس خواهد شد، گفت:‌ افزایش مصرف مایعات خصوصا ًآب به دلیل افزایش ادرار و دفع بیشتر مواد سمی می‌تواند، موثر باشد.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه استفاده از میوه و سبزیجات حاوی ویتامین C بسیار مهم است، افزود: ویتامین C به دلیل اینکه خاصیت آنتی اکسیدانی دارد، می‌تواند با مواد مضر مبارزه کند.

وی با بیان اینکه حتماً در روز حداقل یک واحد از میوه مصرفی را به ویتامین C اختصاص دهیم، خاطرنشان کرد: خوردن پرتقال، کیوی و گوجه‌فرنگی بسیار حائز اهمیت است.

کاوه‌ای با اشاره به اینکه استفاده از منابع ویتامین E مانند بادام، پسته، زیتون و انواع جوانه‌ها و روغن‌هایی که حاوی ویتامین E  نظیر روغن آفتابگردان و روغن زیتون هستند به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی بسیار مهم است، افزود: این مواد از التهاب در بدن جلوگیری می‌کند و باعث غیرفعال شدن رادیکال‌های آزاد در هوا می‌شوند.

وی با بیان اینکه استفاده از شیر و لبنیات کم‌چرب در هوای آلوده توصیه می‌شود، گفت:‌ مصرف شیر و لبنیات پرچرب باعث افزایش بیماری‌های ریوی در هوای آلوده می‌شود، اسیدهای چرب اشباع باعث تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن هستند.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به افزایش استفاده از منابع حاوی آهن نظیر جوانه‌ها و حبوبات، افزود: سرب موجود در هوا باعث کم‌خونی و فقر آهن می‌شود و باید به این مسئله توجه کرد.

وی با بیان اینکه استفاده از روغن زیتون در بهبود وضعیت تنفس نقش دارد، گفت: در سالاد استفاده از روغن زیتون را بیشتر کنیم و خوردن میوه و سبزیجات تازه را در دستور کار قرار دهیم.

کاوه‌ای با اشاره به اینکه بین میوه‌ها سیب سرب را جمع می‌کند و مانع رسیدن آسیب به سلول‌های بدن می‌شود، افزود: پرتقال، لیمو، هویج، انبه، کدوتنبل و فلفل سبز می‌توانند این اثر را داشته باشند.

وی با بیان اینکه استفاده از انواع کلم بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان داده استفاده از کلم و کلم بروکلی به طور خاص تنفس را راحت‌تر می‌کند.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اهمیت به استفاده از انواع مواد امگا3 نظیر انواع ماهی، گردو و تخم کتان یا مکمل امگا 3 گفت:  این مواد خاصیت ضد التهابی دارند و خطر ابتلا به آسم را کاهش می‌دهند.

وی با اشاره به استفاده از سیر و پیاز که آنتی‌اکسیدان‌های قوی دارند، افزود: اینها موادی دارند که می‌تواند فلزات سنگین نظر آرسنیک، جیوه و سرب را از هوا جمع کنند.

کاوه‌ای با تأکید بر لزوم استفاده از انار، آب انار یا چای سبز به دلیل اینکه دارای موادی هستند که در برابر عوامل اکسیدکننده مقاومند، خاطرنشان کرد: عدم از استفاده از مواد غذایی حاوی مواد نگهدارنده مانند چیپس، پفک و انواع کنسرو به دلیل اینکه خاصیت اسیدی داشته و می‌توانند آسیب‌های وارد شده در بدن را تشدید کنند، مهم است.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا روی افراد چاق، اضافه وزن، دیابتی و چربی خون بالا اثرات مخرب‌تری دارد چرا که سیستم ایمنی آنها ضعیف‌تر است، افزود: بهتر است این افراد در شرایط آلودگی هوا یک قرص جوشان و یک روز در میان یک ویتامین امگا 3 را به عنوان عامل ضد التهاب مصرف کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۷۹۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان