//
کدخبر: ۹۴۴۵۸ //

کدام غذاها در ماه رمضان باعث تشنگی می شوند؟

 کدام غذاها در ماه رمضان باعث تشنگی می شوند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

اینکه حواستان به آب خوردن و رفع تشنگی در ماه رمضان باشد بسیار خود است اما باید بدانید که کدام غذاها در ماه رمضان باعث تشنگی می شوند ؟ پاسخ این سوال می تواند به شما کمک کند تا تشنگی کمتری احساس کنید. اگر بدانید کدام غذاها در ماه رمضان باعث تشنگی می شوند و با پرهیز از این غذاها می توانید رمضان بهتری را بگذرانید.

گوشت باعث تشنگی می شود؟

به گزارش سایت الودکتر، مصرف مواد گوشتی در وعده سحر می تواند در طول روز تشنگی ایجاد کند. چون بدن برای هضم پروتئین به آب بیشتری نیاز دارد. بنابراین بهتر است این مواد غذایی در وعده افطار مصرف شود. نمک از دیگر دزدان آب و ایجاد عطش است. بنابراین لازم است تا حدامکان از مصرف غذاهای شور اجتناب و برای خوش طعم کردن غذا از لیموترش استفاده شود.

ایجاد تشنگی با زولبیا بامیه

مصرف شیرینی جات یکی از عوامل مهم در عطش است چرا که غلظت خون را افزایش می دهد در این زمینه به روزه داران توصیه می شود از قند طبیعی مانند خرما و عسل استفاده کنند. برخی مواد غذایی و شیرینی های مصنوعی مانند زولبیا و بامیه، غلظت مایعات بدن را افزایش می دهند و در نتیجه روزه دار احساس تشنگی می کند. توصیه می شود برای پیش گیری از افزایش غلظت مایعات بدن از قندهای گیاهی مانند خرما به جای زولبیا و بامیه استفاده شود.

یک اشتباه مهم ایجاد کننده تشنگی

کدام غذاها در ماه رمضان باعث تشنگی می شوند ؟ برای پاسخ به این سوال باید بدانید که یکی از اشتباهات رایج ماه رمضان صرف  نظر کردن از وعده سحری است. چون این کار باعث افزایش احساس تشنگی و گرسنگی در طول روز می شود. بهتر است در این وعده نیز از میوه و سبزیجات استفاده شود تا در طول روز کمتر احساس تشنگی شود. البته نباید در این وعده آب زیادی مصرف شود. چون کلیه ها به کار افتاده و مازاد آب را دفع می کنند. در نتیجه نه تنها از تشنگی طول روز جلوگیری نمی شود بلکه باعث برهم خوردن خواب و استراحت فرد روزه دار می شود. با وجود اینکه تشنگی به روزه داران فشار می آورد اما اکیداً توصیه می کنیم از مصرف آب یخ در شروع افطار خودداری شود. چون تأثیر بدی روی معده و به طور کلی دستگاه گوارش می گذارد. بهتر است مایعات بدن به طور تدریجی و در فاصله افطار تا سحر مصرف شود.

چای پررنگ باعث ایجاد تشنگی می شود؟

در کنار نوشیدنی های مناسب برخی از نوشیدنی های نیز ممنوعه هستند و باید از مصرف کردن آن ها جدا پرهیز کنید. یکی از نوشیدنی های ممنوعه هنگام سحر چای پر رنگ است که باعث می شود آب بدن در طول روز کاسته شده و تشنگی به سراغ روزه دار آید.

آب یخ باعث رفع عطش می شود؟

زمانی که آب خنک همراه با یخ مصرف می شود، چون دمای بدن را برای مدت کوتاهی پائین می آورد، باعث رفع عطش در درازمدت نمی شود. هنگام افطار باید از نوشیدن آب یخ به طور ناگهانی پرهیز کرد همچنین در وعده افطار نیز از نوشیدنی های ولرم استفاده کرد. به هیچ عنوان از نوشیدنی های سرد و تگرگی استفاده نکنید. تحقیقات پزشکی حاکی از آن است که نوشیدنی های سرد بعد از مدت طولانی که هیچ چیزی نخورده اید می توانند دستگاه گوارش و اندام های داخلی بدن را دچار مشکلات گوناگون کنند.

کدام غذاها در ماه رمضان باعث تشنگی می شوند ؟

بهتر است روزه داران در وعده سحری از خوردن غذاهای خشک نظیر کوکو سبزی ، کوکو سیب زمینی ، کتلت ، کباب و جوجه کباب و.... خودداری کنند . این غذاها به همراه غذاهایی که ادویه و فلفل زیادی دارند باعث بروز عطش در طول روز می شوند. مصرف سس مایونز ، خامه ، سوسیس و کالباس نیز باعث بروز مشکلات گوارشی و بروز تشنگی می شود.

این نوشیدنی ها را حذف کنید

سعی کنید در طول ماه مبارک رمضان نوشابه و تمامی نوشیدنی های گاز دار را فراموش کنید. این نوشیدنی های نیاز به معده ای فعال برای هضم شدن دارند اما زمانی که معده شما به خاطر روزه داری کم کار شده دیگر توانی برای هضم نوشابه باقی نمی ماند.

نکات مهم برای رفع عطش در ماه رمضان

- از غذاهایى که داراى قندهاى مرکب هستند مثل میوه جات بیشتر استفاده شود.

- از غذاهاى حاوى فیبر مثل سبزیجات ومیوه جات بایستى بیشتر استفاده شود.

- از مواد غذایى سرخ شده ، پرچرب و شیرین پرهیز گردد.

- از غلات و حبوبات به میزان دلخواه در غذاى سحرى استفاده گردد.

- مصرف بیش از حد گوشت در سحرى توصیه نمى گردد.

- مصرف آب قبل از شروع سحرى و در بین وعده هاى غذایى توصیه نمى شود.

- مصرف ادویه جات و غذاهایى مثل کله پاچه، سیرابى و... در سحرى توصیه نمى شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۴۴۵۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان