//
کدخبر: ۷۲۰۶۵ //

مسئله اضافه وزن در کودکان را جدی بگیرید

تعداد کودکان چاق یا دچار اضافه‌وزن در سنین ۵-۰ سال از ۳۲ میلیون نفر در سال ۱۹۹۰ به ۴۱ میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

مسئله اضافه وزن در کودکان را جدی بگیرید
به گزارش فرتاک نیوز،

با پیشرفت تکنولوژی و زندگی در این دنیای مدرن اما بی تحرک مارامبتلا به بیماری های بسیاری خواهد کرد که شایع ترین آنها چاقی و اضافه وزناست که در ادامه بیماری هایی مثل مشکلات قلبی، فشار خون بالا را نیز در پی دارد. از این رو همواره به خانواده ها گفته می شود مراقب کودکا خود باشند تا دچار اضافه وزن های شدیدی نشوند چرا که این چاقی در بزرگسالیبرایشان دردسرهای بسیاری را در پی خواهد داشت.

عوامل تأثیرگذار در اضافه وزن و چاقی

با توجه به نزدیک شدن تعطیلات عید، معمولا افراد به مصرف تنقلات روی می آورند. تنقلات یکی از چیزهایی است که در همه سنین برای بدن مضر می باشد. اگر بزرگسالان از تمام مضرات آن ها آگاهی داشته باشند، نه تنها خود طرف آنها نمی روند، بلکه برای ساکت کردن بچه هایشان تنقلات نمی خرند.

تمام والدین می خواهند بچه هایی شاداب و سرزنده داشته باشند. بعضی از آنها سرزندگی را در چاق بودن فرزندان شان می دانند. در حالی که تحقیقات نشان می دهد که چاقی در کودکی خود عامل بسیاری از بیماری ها در بزرگسالی است.

فست فودها

غذاهای چرب

نوشابه و نوشیدنی‌های قندی

کاهش مصرف میوه و سبزیجات

کم‌تحرکی

 چاقی در کودکان ارتباط مستقیمی با بالا بودن وزن آنها هنگام تولد و وزن گیری شان در دوران شیرخوارگی و کودکی دارد. به همین دلیل تاکید می شود که کودکان را از نظر وزن گیری و منحنی رشد زیرنظر داشته باشید و پیگیر شاخص رشد آنها باشید.

گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) در مورد چاقی کودکان

- تعداد کودکان چاق یا دچار اضافه‌وزن در سنین ۵-۰ سال از ۳۲ میلیون نفر در سال ۱۹۹۰ به ۴۱ میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

- تعداد کودکان چاق یا دچار اضافه‌وزن در منطقه آفریقا در این بازه زمانی، از ۴ به ۹ میلیون نفر افزایش یافته است.

- بالاترین نرخ چاقی و اضافه‌وزن، در بین کودکان کشورهای در حال توسعه دیده می شود که این نرخ ۳۰ درصد بالاتر از کشورهای توسعه‌یافته است.

- با ادامه روند کنونی، تعداد کودکان چاق تا سال ۲۰۲۵ به ۷۰ میلیون نفر خواهد رسید.

به گفته متخصصان انگلیسی، میلیون‌ها خانواده در چرخه ویرانگری گرفتار شده‌اند که می‌تواند طول عمر آنها را کاهش دهد و دولت بریتانیا باید اقدام فوری در این زمینه انجام دهد.

آمارها نشان می‌دهند، از هر ۳ دانش‌آموز انگلیسی، یک کودک در زمان اتمام دوره دبستان دچار چاقی یا اضافه‌وزن است.

پروفسور نینا مودی (Neena Modi) رئیس کالج سلطنتی زایمان و سلامت کودکان تأکید کرد: ۸۰ درصد کودکان چاق، در بزرگسالی نیز با این مشکل مواجه خواهند بود که می‌تواند امید به زندگی را تا ۱۰ سال و امید به داشتن زندگی سالم را نیز تا ۲۰ سال کاهش دهد. در نتیجه، این افراد مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت می‌شوند.

به گفته پزشکان، والدین چاق بیش از سایر افراد، مستعد داشتن فرزندان چاق هستند که این مسأله ناشی از عادات غلط زندگی است.

براساس گزارش کالج سلطنتی زایمان و سلامت کودکان (انگلیس)، یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای کاهش نرخ چاقی و در بین کودکان اضافه‌وزن و نوجوانان، محدود کردن تبلیغات خوراکی‌های ناسالم از جمله فست‌فودهاست.

گروه‌های فعال در حوزه سلامت عمومی، خواستار ممنوع‌کردن تبلیغ مواد غذایی با چربی اشباع، قند و نمک در تلویزیون پیش از ساعت ۹ شب و همچنین محدود کردن تعداد فست‌فودها در نزدیکی مدارس و مراکز تفریحی هستند.

انتقادهای زیادی به دولت انگلیس وارد است که اقدامات در زمینه مقابله با چاقی کودکان، کافی نبوده و دولت نمی‌تواند از کودکان در مقابل بمباران تبلیغات موادغذایی و خوارکی‌های مضر محافظت کند.

وضعیت چاقی در بین کودکان ایرانی

 رییسی معاون بهداشت وزیر بهداشت اواسط دی‌ماه سال جاری در نشستی خبری اظهار کرد: ۷۶ درصد بیماری‌‌ها و مرگ و میر ایرانیان مربوط به بیماری‌‌های غیرواگیر است. ابتلا به بسیاری از این بیماری‌ها مانند دیابت و سرطان، به روش تغذیه بازمی‌‌گردد.

وی با بیان اینکه در یک روند ۱۰ ساله چاقی در بین کودکان ایرانی دو برابر شده است، خاطرنشان کرد: ۱۴ درصد کودکان در معرض اضافه‌وزن قرار دارند که در بسیاری از استا‌ن‌ها مانند گیلان و اردبیل، این آمار  به ۲۰ درصد می‌رسد.

وی افزود: ذائقه کودکان را به خوراکی‌‌های شیرین عادت داده‌ایم. در این میان، برنامه‌های وزارت بهداشت در راستای کم‌کردن نمک، شکر و چربی است که تولیدکنندگان صنایع غذایی به این موضوع اعتراض می‌کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: الو دکتر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۲۰۶۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان