//
کدخبر: ۶۵۱۰۰ //

۱۱ عادت مضر برای سلامتی

برخی از کارهایی که هر روز انجام می‌دهیم، جزو اشتباهات کوچکی هستند که به مرور زمان سلامتی را با خطرات جدی روبه‌رو می‌کنند. پس بهتر است هوشیارتر باشیم.

۱۱ عادت مضر برای سلامتی
به گزارش فرتاک نیوز،

بدون شک شما هم در طول روز بعد از میل کردن غذا مسواک می‌زنید، با شیشه پایین رانندگی می‌کنید، گاهی لباس‌های خیس را داخل اتاق خشک می‌کنید، در کوچه و خیابان به موسیقی گوش می‌دهید، موبایل یا تبلت را بالای سرتان می‌گذارید و غیره. اما اگر بدانید همین کارهای روزمره و به ظاهر معمولی به سلامتی شما آسیب می‌زنند، همچنان به کارتان ادامه می‌دهید؟ بله برخی از کارهایی که هر روز انجام می‌دهیم، جزو اشتباهات کوچکی هستند که به مرور زمان سلامتی را با خطرات جدی روبه‌رو می‌کنند. پس بهتر است هوشیارتر باشیم.

 

لباس‌های خیس را داخل اتاق، پهن و خشک می‌کنید.پهن کردن لباس‌های خیس داخل خانه باعث افزایش رطوبت هوا شده و محیط را آماده ی تکثیر هر چه بیشتر مایت‌ها و حشرات موذی می‌کند. در محیط‌هایی که رطوبت آن بیش از حد طبیعی است، قارچی به نام آسپرژیلوس فلاووس فرصت رشد می‌یابد. این قارچ در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند باعث بروز عفونت‌های ریوی شده و تنفس را برای مبتلایان به آسم سخت می‌کند.حتما لباس‌های خیس را در هوای آزاد خشک کنید و اگر امکانش را ندارید از دستگاه لباس خشک کن استفاده کنید.

 

موبایل و تبلت را از خودتان جدا نمی‌کنید.این روزها موبایل از دست هیچ کس نمی‌افتد. خیلی‌ها از این فراتر می‌روند و قبل از خواب نیز مدام ایمیل یا پیغام‌هایشان را چک می‌کنند و موبایل را زیر بالش‌شان می‌گذارند. متاسفانه این عادت ریتم خواب را به هم می‌ریزد.در حالت کلی هر صفحه روشن باعث بروز هوشیاری بیشتر در بدن می‌شود.  اگر می‌خواهید خواب راحتی داشته باشید، از ساعت 9 شب سراغ رایانه نروید. زودتر از همیشه تلویزیون را خاموش کنید. موبایل را وارد اتاق خواب تان نکنید و برای چند ساعت هم که شده به اصطلاح «دیسکانکت» شوید.

 

هر روز از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید. خیلی‌ها بخصوص خانم‌ها تمایلی به استفاده از عینک ندارند، در نتیجه از لنزهای تماسی چشم استفاده می‌کنند.اما بهتر است بدانید استفاده مکرر و دائمی‌از این لنزها برای سلامتی چشم‌ها خوب نیست، بخصوص اگر در طول روز احساس ناخوشایندی در چشم‌ها احساس می‌کنید.به خاطر اینکه چشم‌ها اشک کمتری تولید کرده و خشک می‌شوند و این مسئله نیز به مرور زمان خطر بروز ورم ملتحمه چشم را بالا می‌برد.

 

 

به پیام‌های ارسالی از بدن تان بی توجهی می‌کنید.کمردرد، کسالت، خستگی یا درد معده و غیره جزو ناخوشی‌های شایعی هستند که برای همه پیش می‌آیند، اما همین مشکلات به ظاهر ساده می‌توانند نشان دهنده وجود استرس پنهان یا حتی بیماری‌های جدی تر باشند.به این نشانه‌ها بی توجه نباشید و در صورت رفع نشدن آنها حتما با پزشک مشورت کنید تا خیال‌تان راحت شود.

 

با صدای بلند موسیقی گوش می‌دهید.خیلی از جوان‌ها عادت دارند که در کوچه و خیابان یا ماشین به موسیقی گوش بدهند. شاید این روش برای دور ماندن از سر و صدای خیابان و صدای بوق‌های مکرر کارساز باشد، اما همین عادت می‌تواند در طولانی مدت برای سلامت گوش‌هایتان آسیب رسان باشد، بخصوص اگر عادت داشته باشید با صدای بلند به موسیقی گوش دهید. بهتر است بدانید که صدای بالای 85 دسیبل آسیب جدی به قوه شنوایی زده و حتی احتمال ناشنوایی را ایجاد می‌کند. اگر از player mp3 استفاده می‌کنید و فرد کنار دستی‌تان صدای موسیقی را می‌شنود، یعنی اینکه باید صدای آن را کم کنید.

 

قبل از خواب یادتان می‌افتد که ورزش کنید.ورزش کردن قبل از خواب فکر خوبی نیست، چون باعث اختلال در خواب شده و احساس خستگی در روز بعد را به همراه خواهد داشت. بهتر است در طول روز ورزش کنید تا بدن تان خسته شده و برای خوابی راحت آماده شوید.توصیه می‌کنیم حداقل سه ساعت قبل از خواب، از ورزش کردن بپرهیزید.

 

غذا را در ظروف پلاستیکی، داخل ماکروویو گرم می‌کنید.ظروف پلاستیکی حاوی ترکیبات شیمیایی مانند"بیسفنول" یا "فلاتات"ها هستند که باعث ایجاد اختلال در هورمون‌های آندورسین می‌شوند و مشکوک به سرطان زایی نیز هستند.لطفا از ظروف پیرکس یا سرامیکی برای گرم کردن غذا در ماکروویو استفاده کنید.

 

بلافاصله بعد از غذا مسواک می‌زنید.بیشتر افراد عادت دارند که بلافاصله بعد از صبحانه مسواک بزنند تا با تنفسی خوشبو سر کار بروند.خیلی‌ها به توصیه «روزی سه بار مسواک» احترام گذاشته و بلافاصله بعد از ناهار و شام نیز مسواک می‌زنند. اما همین کار بهداشتی می‌تواند به مشکلی برای سلامت دندان‌ها تبدیل شود.  میوه‌ها، آب میوه‌ها و نوشیدنی‌های اسیدی مانند نوشابه‌ها حاوی اسیدهای قوی‌ای هستند که می‌توانند به مینای دندان آسیب بزنند. پس بهتر است بعد از غذا دهان را با آب خالی بشویید و بعد از نیم ساعت به سراغ مسواک تان بروید.

 

با شیشه پایین رانندگی می‌کنید. آقایان یا خانم‌های راننده باید بیشتر حواسشان به این مسئله باشد. باید بدانید که رانندگی با شیشه‌های باز به نفع سلامتی تان نیست. نتایج پژوهشی که در دانشگاه کالیفرنیا انجام شده است نشان می‌دهد گذراندن فقط شش درصد از وقت خود در داخل اتومبیلی که شیشه‌هایش پایین است، باعث می‌شود که راننده به یکباره در معرض 45 درصد آلاینده‌های محیط اطراف خود قرار بگیرد. به زبان ساده تر اینکه، اگر با شیشه‌های باز در خیابان‌ها رانندگی می‌کنید، خودتان را در معرض آلاینده‌های بیشتری قرار می‌دهید و این عادت سلامت گوش‌هایتان را نیز به خطر می‌اندازد.

 

 

از دوستان تان الگوبرداری می‌کنید.دوستان نزدیک تاثیر زیادی در سبک زندگی ما دارند. نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان می‌دهد اگر یک دوست صمیمی‌چاق شود، احتمال اینکه وزن دوستش نیز بالا برود 57 درصد است. اگر عادت دارید زیاد با دوست تان وقت بگذرانید اجازه ندهید عادت‌های او در شما تاثیر بگذارد. اگر او اهل فست فود است و تغذیه ناسالمی‌دارد، بیشتر حواستان را جمع کنید، چون احتمال اینکه شما هم دنباله رو او شوید زیاد است.

 

نخ دندان نمی‌کشید.باید بدانید که مسواک زدن به تنهایی برای افزایش بهداشت دهان و دندان کافی نیست. مسواک نمی‌تواند به طور کامل بین دندان‌ها را تمیز کند و حتما باید از نخ دندان استفاده شود. توجه داشته باشید پرهیز از این کار ساده و کم هزینه می‌تواند برای شما گران تمام شود چون احتمالا از هزینه‌های دندانپزشکی خبر دارید. دهانی که به خوبی تمیز نشود، محل تجمع انواع باکتری‌ها خواهد شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۵۱۰۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان