//
کدخبر: ۶۴۱۹۰ //

خواص نارنگی برای پوست و سلامت

نارنگی، یکی از میوه‌های سرشار از فیبر غذایی است. فیبر موجود در نارنگی نه‌تنها گوارش را تقویت می‌کند، بلکه عملکرد عمومی بدن را هم از نظر کیفیت ارتقا می‌بخشد.

خواص نارنگی برای پوست و سلامت
به گزارش فرتاک نیوز،

 نارنگی، یکی از بهترین میوه‌های پاییزی و زمستانی است که حالت آبدار و خوش‌مزه‌ای دارد و به‌راحتی در موقعیت‌های مختلف قابل مصرف است. به‌علاوه، نارنگی حاوی مقدار زیادی از ترکیبات مفید است که همگی برای سلامتی ما انسان‌ها مفید هستند. اگر می‌خواهید با فواید حاصل از مصرف نارنگی آشنا شوید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

 

مخزنی از مواد مغذی

نارنگی مانند پرتقال سرشار از ویتامین‌ A، ویتامین B و ویتامین C است. همچنین آهن، منیزیم، کلسیم و فسفر هم دارد. درنتیجه، مصرف نارنگی به‌طور منظم با تقویت بینایی، تقویت سلامت دستگاه تولید مثل و تقویت سیستم ایمنی بدن همراه می‌شود.

 

تقویت گوارش

نارنگی، یکی از میوه‌های سرشار از فیبر غذایی است. فیبر موجود در نارنگی نه‌تنها گوارش را تقویت می‌کند، بلکه عملکرد عمومی بدن را هم از نظر کیفیت ارتقا می‌بخشد. این فیبر دو ویژگی دیگر هم دارد: تسهیل کردن حرکات روده و تغذیه سلول‌های روده.

 

به تاخیر انداختن پیری

از آن‌جایی که نارنگی واقعا منبع فوق‌العاده‌ای برای دریافت ویتامین‌ C و ویتامین A است، فوایدی که به پوست می‌رساند نیز بی‌پایان است. محققان می‌گویند که نارنگی، انتخابی عالی برای محافظت از پوست در مقابل بیماری‌های مختلف محسوب می‌شود. ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در نارنگی دارای ۳ قابلیت مهم هستند: کاهش چین‌وچروک‌های پوستی، ‌بازسازی سلول‌های آسیب‌دیده و روشن کردن پوست صورت. بنابراین، مصرف نارنگی به‌طور منظم می‌تواند برای حفظ جوانی و لطافت پوست مفید باشد.

 

جوان‌سازی پوست

نارنگی سرشار از ویتامین C است که نوعی آنتی‌اکسیدان شگفت‌انگیز و قدرتمند برای مقابله با رادیکال‌های آزاد محسوب می‌شود. بنابراین، مصرف نارنگی نه‌تنها فرآیندهای پیری را به تاخیر می‌اندازد، بلکه تولید کلاژن را در بدن افزایش می‌دهد و در نتیجه کاری می‌کند که پوست نرم‌تر و صاف‌تری داشته باشید. روشن‌سازی پوست ماسک صورت نارنگی، با مخلوط کردن چهار تکه نارنگی، عسل و ماست به ‌دست می‌آید. به ‌گفته محققان، استعمال این ماسک به‌طور منظم می‌تواند درخشندگی مطلوبی به پوست شما بدهد. همچنین این ماسک، باکتری‌های مضر و چربی اضافی پوست را از بین می‌برد و در نهایت نرمی و طراوت خاصی به پوست می‌بخشد.

 

تقویت رشد موها

ویتامین B موجود در نارنگی، سه ویژگی مهم برای انسان‌ها دارد.: تقویت رشد موها، کنترل ریزش مو و به تاخیر انداختن سفید شدن موها. ویتامین C نارنگی نیز آهن در دسترس بدن را افزایش می‌دهد و سلامت موها را ارتقا می‌بخشد. به‌علاوه، ویتامین A درون نارنگی هم از موها در مقابل آلودگی‌ها و بیماری‌های پوست سر محافظت می‌کند. به‌طور کلی، مصرف نارنگی به‌صورت منظم باعث می‌شود که موها حالت نرم و ابریشمی پیدا کنند.

 

کمک به لاغری

فیبر بسیار زیادی که نارنگی به بدن می‌رساند، احساس سیری و پُری قابل توجهی را ایجاد می‌کند. همین ویژگی به شما کمک می‌کند تا کمتر غذا بخورید و راحت‌تر بتوانید وزن‌تان را کنترل کنید. همچنین، نارنگی به پایین آوردن سطح انسولین کمک می‌کند و استفاده از چربی‌های ذخیره را بیشتر می‌سازد.

 

کمک به تنظیم فشار خون

نارنگی حاوی پتاسیم است که وجودش برای سلامت قلبی-عروقی واقعا ضروری محسوب می‌شود. پتاسیم برای تثبیت فشار خون نیز حیاتی است، چون با انقباض عروق خونی ارتباط دارد. محققان می‌گویند که پتاسیم موجود در نارنگی می‌تواند به پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری فشار خون بالا کمک کند و خطر مواجهه با سکته مغزی را کاهش بدهد.

 

کاهش کلسترول

نارنگی مانند بسیاری از میوه‌ها حاوی چربی نیست یا چربی ناچیزی دارد. همچنین، فیبر درون نارنگی از دو نوع محلول در آب و غیرمحلول در آب است. همین ویژگی‌ها به جذب چربی اضافی و تنظیم سنتز کلسترول بد خون (LDL) کمک می‌رسانند. بنابراین، شانس ابتلا به چاقی نیز به‌واسطه مصرف منظم نارنگی کاهش می‌یابد.

 

کمک به پیشگیری از ابتلا به سرطان

مطالعات علمی نشان داده‌اند که نارنگی دارای قدرت بالایی در مقابله با سرطان است. درواقع، ترکیبات فعال زیستی مانند بتا-کریپتوکسانتین و لیمونن که در نارنگی وجود دارند، از خاصیت ضدسرطانی برخوردار هستند. به‌علاوه، ویتامین C و A نیز با سرطان مقابله می‌کنند. به‌طور خاص هم نارنگی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پستان مفید است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۴۱۹۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان