//
کدخبر: ۴۲۵۹۶۰ //

روشی ساده برای لاغری

طی ماه‌های اخیر دو، سه کیلو وزن اضافه کرده‌اید که می‌خواهید هر چه زودتر کلکش را بکنید و دوباره به وزن قبلی‌تان برگردید؟


روشی ساده برای لاغری
به گزارش فرتاک نیوز،

پس حتماً از خبری که محققان آمریکایی برایتان دارند استقبال می‌کنید چون به‌تازگی موفق شده‌اند یک راه بدون درد (!)، آسان، سریع و کم‌هزینه برای کم کردن وزن پیدا  کنند که نیازی هم به تغییر خوراکی‌هایی که می‌خورید، ندارد. فقط کافی است در ساعت‌های مشخصی از شبانه‌روز غذا نخورید تا به وزن ایده‌آلتان برسید. این روش در مطالعات بالینی امتحانش را پس داده و به نظر می‌رسد با تنظیم قند خون و هورمون‌های سیری و گرسنگی در بدن می‌تواند به احساس سیری بلندمدت کمک کند. 

غذا خوردن در این ساعت‌ها، قدغن!

تحقیقات جدید محققان آمریکایی نشان می‌دهد که برای رسیدن به دو تا سه کیلو کاهش وزن در هر ماه که کاهش وزن سالم و بدون عارضه محسوب می‌شود، باید ساعت‌های غذا خوردنتان را در یک بازه ۱۰ تا ۱۲ ساعته محدود کنید و خارج از این زمان سراغ هیچ خوراکی‌ای نروید تا بتوانید کالری بسوزانید. به‌عبارت‌دیگر از ساعت ۸ صبح صبحانه می‌خورید، آخرین وعده روز شما باید ساعت ۶-۸ بعدازظهر باشد و پس از آن، حتی اگر خیلی دیر بخوابید هم نباید به یخچال و میز پذیرایی و کابینت‌های آشپزخانه پاتک بزنید.

در این مطالعه، با بررسی  عادت‌های غذایی افراد  شرکت‌کننده  مشخص شده  اغلب افراد معمولاً پانزده ساعت در طی روز در حال خوردن هستند و بیشتر پرخوری‌شان هم مربوط به ساعت‌های بعد از کار است. درحالی‌که اگر همین افراد بدون هرگونه تغییری در برنامه غذایی روزانه خود، محدودیت کالری دریافتی یا افزایش ورزش و فعالیت بدنی، فقط مدت‌زمان غذا خوردنشان را به ۱۰ تا ۱۲ ساعت در روز محدود کنند بعد از چهار ماه ۵-۶ کیلو وزن کم می‌کنند.

البته تنظیم ساعت‌های غذا خوردن علاوه بر کمک به چربی‌سوزی فایده‌های دیگری هم برای بدنشان دارد چون باعث می‌شود انرژی بیشتری در طول روز داشته باشند و بهتر بخوابند.  

البته این اولین بار نیست که محققان به اهمیت تنظیم ساعت‌های غذا خوردن در رژیم‌های کاهش وزن پی برده‌اند. مطالعات قبلی نیز نشان می‌دهد این سبک از ناشتایی متناوب ـ فاصله زمانی میان حالت ناشتایی و زمان‌هایی که غذا خورده‌اید ـ به سوزاندن کالری بیشتر از طریق سوختن چربی‌ها و حفظ عضلات بدن کمک می‌کند، باعث تنظیم سطح قند خون و جلوگیری از ریزه‌خواری در طی روز شده و همچنین ریسک ابتلا به دیابت نوع دو یا دیابت غیروابسته به انسولین را کم می‌کند.

چرا ساعت‌های غذا خوردن در کاهش وزن اهمیت دارد؟

چرا وقتی ۳-۵ ساعت زودتر از همیشه از غذا خوردن دست می‌کشید و باقی شبتان را به کار دیگری جز سرک کشیدن به یخچال و... می‌گذرانید، سریع‌تر وزن کم می‌کنید؟  

محققان در پاسخ به این سؤال می‌گویند کسانی که از ابتدای شب غذا نمی خورند و تا قبل از خواب خوراکی دیگری را روانه معده‌شان نمی‌کنند، کمتر از قبل غذا می‌خورند. درواقع با کوتاه کردن زمان‌ غذا خوردن، احتمال پرخوری هم کمتر می‌شود. نکته جالب این‌که بیشتر وقت‌ها خوراکی‌هایی که آخر شب مصرف می‌شوند جزو اسنک‌هایی هستند که جز کالری و چربی هیچ ماده مغزی دیگری ندارند و با ایجاد نوسانات شدید قند خون ریسک چاقی را بیشتر می‌کنند.

از طرف دیگر خودداری از غذا خوردن در ساعت‌های پایانی روز ریتم قلبی را هم بهبود می‌دهد در نتیجه بهتر می‌خوابید و این مسئله هم روی ژن‌هایی که متابولیسم بدن را کنترل می‌کنند تأثیر می‌گذارد و هم سطح هورمون گرسنگی در بدن را پایین می‌آورد.

آیا به شیرینی معتادی؟

هر چند وقت یک‌بار خوراکی‌ یا نوشیدنی شیرین می‌خورید؟

الف) یک یا دشو بار در ماه

ب) یکی دو بار در هفته سراغ دسرهای شیرین می‌روم ولی به نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین علاقه‌ای ندارم

ج) تقریباً هر روز

صبحانه معمول شما چه شکلی است؟

الف) تخم‌مرغ و سبزیجاتی مثل گوجه‌فرنگی با یکی، دو قاشق روغن

ب) میوه یا اسموتی، فرنی با جو دو سر و...

ج) کیک، بیسکوییت، شیرینی خانگی و...

چقدر شکر به چای یا قهوه‌تان اضافه می‌کنید؟

الف) تقریباً هیچی

ب) یک قاشق چای‌خوری

ج) حداقل دو قاشق چای‌خوری

هر چند وقت یک‌بار برای خرید شیرینی و شکلات به سوپرمارکت یا فروشگاه مراجعه می‌کنید؟

الف) تقریباً هرگز

ب) خیلی کم مگر این‌که واقعاً هوس کرده باشم

ج) همیشه، تقریباً هفته‌ای یک یا دو بار

آیا هیچ‌وقت دور از چشم خانواده شکلات و شیرینی می‌خورید؟

الف) نه، اگر قرار باشد شیرینی یا دسری بخورم، بعد از غذا و همراه سایر اعضای خانواده است.

ب) شاید یکی، دو بار در سال

ج) بله، معمولاً وقتی سراغ شیرینی و شکلات می‌روم که تنها هستم و مطمئنم که کسی یک‌دفعه غافلگیرم نمی‌کند

پاسخ

اگر گزینه «الف» را برای اغلب سؤال‌ها انتخاب کرده‌اید، در مقابل شکر مصون هستید.  

اگر گزینه «ب» را برای اغلب سؤال‌ها انتخاب کرده‌اید، باید به خودتان تبریک بگویید چون رابطه سالمی با قند و شکر دارید و حدومرزتان را هم حفظ می‌کنید.

اگر گزینه «ج» را برای اغلب سؤال‌ها انتخاب کرده‌اید، بهتر است مراقب رابطه‌تان با قند و شکر باشید.

البته استفاده از کلمه اعتیاد کمی نامأنوس است، ولی به نظر نمی‌رسد رابطه شما با این سم سفید، سالم باشد و بهتر است هر چه زودتر فکری به حالش بکنید.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۵۹۶۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان