//
کدخبر: ۴۲۴۵۵۴ //

روش های خانگی درمان کم‌کاری تیروئید

اتخاذ یک رژیم غذایی سالم و همچنین مصرف مکمل‌های ویتامین B و پروبیوتیک‌ها، از درمان‌های خانگی مؤثر برای رفع کم‌کاری تیروئید است.

روش های خانگی درمان کم‌کاری تیروئید
به گزارش فرتاک نیوز،

مصرف روزانه دارو‌های جایگزین هورمون تیروئید، یک درمان استاندارد برای رفع کم‌کاری تیروئید است. جدا از اینکه دارو‌ها اغلب با عوارض جانبی همراه هستند، در برخی شرایط هم ممکن است شما مصرف یک قرص را فراموش کنید که همین فراموشی، منجر به علائم بیشتر می‌شود. در برخی موارد، درمان‌های طبیعی عوارض جانبی کمتری دارند و با سبک زندگی شما سازگارتر هستند. هدف از درمان‌های طبیعی یا طب جایگزین، رفع علت اصلی مشکل تیروئید است. مشکلات تیروئید گاهی اوقات به دلیل داشتن یک رژیم غذایی ضعیف یا کمبود مواد مغذی در بدن شروع می‌شوند. تغییر رژیم غذایی و مصرف مکمل‌های گیاهی دو راه برای بهبود وضعیت تیروئید هستند. این دو راه معمولاً عوارض جانبی کمتری نسبت به مصرف دارو‌های تیروئید دارند. هم‌چنین مصرف مکمل طبیعی در افرادی که بدنشان به دارو‌های شیمیایی واکنش خوبی نشان نمی‌دهند، برای کمک به رفع کم‌کاری تیروئید مفید است.

۱) مصرف سلنیوم

سلنیوم یک عنصر کمیاب است که در متابولیسم هورمون تیروئید نقش دارد. بسیاری از مواد غذایی حاوی سلنیوم هستند، از جمله: ماهی تن، بوقلمون، آجیل و گوشت گاو. این ماده معدنی به حفاظت از تیروئید در مقابل آسیب اکسیداتیو کمک می‌کند و نقشی حیاتی در تولید هورمون‌های تیروئید دارد. سلامت غده تیروئید از آن جهت که عهده‌دار تنظیم متابولیسم و کنترل رشد و نمو است، اهمیت زیادی دارد.

۲) حذف قند از رژیم غذایی

قند و غذا‌های فرآوری‌شده منجر به افزایش التهاب در بدن می‌شوند و این ممکن است منجر به تشدید بیماری‌های تیروئیدی شود. هم‌چنین، قند فقط در کوتاه مدت سطح انرژی شما را افزایش می‌دهد و حذف آن از رژیم غذایی می‌تواند به تنظیم سطح انرژی شما کمک کند. علاوه بر این، حذف قند از رژیم غذایی ممکن است به کاهش سطح استرس و بهبود سلامت پوست شما کمک کند. اتخاذ یک رژیم غذایی بدون قند شاید آسان نباشد، اما بهره‌مندی از مزایای آن برای سلامت تیروئید حتماً ارزشمند است.

۳) دریافت ویتامین B

مصرف مکمل ویتامین B-۱۲ ممکن است در ترمیم برخی از آسیب‌های ناشی از کم‌کاری تیروئید کمک‌کننده باشد. هم‌چنین این ویتامین می‌تواند به رفع خستگی ناشی از بیماری تیروئید کمک کند.

با مصرف این غذا‌ها می‌توانید ویتامین B بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید: نخود و لوبیا، مارچوبه، دانه کنجد، ماهی تن، پنیر، شیر و تخم مرغ.

۴) مصرف پروبیوتیک‌ها

مکمل‌های پروبیوتیک حاوی باکتری‌های مفید زنده هستند که به سلامت معده و روده کمک می‌کنند. بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته در سال ۲۰۱۴، ممکن است بین کم‌کاری تیروئید و مشکلات روده کوچک ارتباطی وجود داشته باشد. این تحقیق نشان داد که رشد بیش از حد باکتری‌ها می‌تواند به دلیل کم‌تحرکی دستگاه گوارش (GI)، در کم‌کاری تیروئید نقش داشته باشد.

مکمل‌های پروبیوتیک حاوی باکتری‌های زنده هستند که می‌توانند با افزایش تنوع باکتریایی میکروبیوم، از سلامت روده و معده فرد محافظت کنند. علاوه بر مکمل‌ها، غذا‌ها و نوشیدنی‌های تخمیری مانند کفیر، برخی پنیر‌ها و ماست، حاوی پروبیوتیک‌های مفیدی هستند.

۵) پیروی از رژیم غذایی فاقد گلوتن

افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید باید از رژیم غذایی فاقد گلوتن پیروی کنند. گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو و به طور کلی غلات یافت می‌شود. بر اساس تحقیقات، تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به بیماری تیروئید، به بیماری سلیاک هم مبتلا هستند. اگر فرد مبتلا به کم‌کاری تیروئید دچار بیماری سلیاک شود، مصرف گلوتن باعث تحریک روده کوچک در او شده و فرایند جذب دارو‌های جایگزین هورمون تیروئید را دچار اختلال می‌کند. بیماری سلیاک یک اختلال گوارشی است که در آن گلوتن باعث ایجاد واکنش ایمنی در روده کوچک می‌شود. طبق تحقیقات، بسیاری از افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید، پس از حذف گندم و سایر غذا‌های حاوی گلوتن از رژیم غذایی خود احساس بهتری داشته‌اند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۴۵۵۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان