//
کدخبر: ۱۰۷۷۴۲ //

کاهش ضریب هوشی کودکان در اثر عدم شناسایی ابتلا به این بیماری

کم‌کاری تیروئید در نوزادان نوعی بیماریست که در صورت عدم شناسایی و درمان در آغاز تولد، سبب کم شدن بهره هوشی می‌شود.

کاهش ضریب هوشی کودکان در اثر عدم شناسایی ابتلا به این بیماری
به گزارش فرتاک نیوز،

کارشناس واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت شهید پیرویان، اعلام کرد: کم‌کاری تیروئید در نوزادان، یکی از بیماری‌های مهمی است که بر سیستم عصبی و رشد مغز نوزادان اثر می‌گذارد و در صورتی ‌که دیر شناسایی شود، عقب‌ماندگی ذهنی را ایجاد می کند.

«طاهره بیاتی» افزود: هر هفته تاخیر در درمان کم‌کاری تیروئید نوزادان، سبب کاهش ضریب هوشی شده و بهترین زمان درمان آن روزهای اول تولد، به ویژه تا ۶ هفتگی است.

او با بیان اینکه در این بیماری سطح هورمون «تیروکسین» کمتر از میزان طبیعی بوده و اغلب موارد در اثر اختلال غده تیروئید در دوران جنینی اتفاق می‌افتد و با توجه به اینکه غده تیروئید بر همه جوانب سلامت اثر می گذارد، تاکید کرد: در صورت کنترل و شناسایی کم‌کاری این غده، اقدام‌های درمانی باید هرچه سریعتر شروع شود.

بیاتی با اشاره به اینکه کم‌کاری مادرزادی تیروئید، یک بیماری ارثی است، اضافه کرد: وضعیت بدنی نوزاد مبتلا به این بیماری ممکن است در بدو تولد، عادی، بدون علامت و با ظاهری سالم باشد.

او در ادامه عنوان کرد: علایمی از جمله کاهش دمای بدن، تمایل نداشتن به شیر خوردن، بزرگی زبان، کبودی دست و پا، خشکی پوست و زردی بیش از سه روز در بیماری کم‌کاری تیروئید مشاهده می‌شود که با انجام آزمایش ساده غربالگری خون در نوزاد سه تا پنج روزه، قابل تشخیص است.

این کارشناس بیماری‌های غیر واگیر در پایان با بیان عوارض به جا مانده از این بیماری مانند کوتاهی قد، لالی و کاهش شنوایی، بر تشخیص و درمان تخصصی، در صورت ابتلا به این بیماری هشدار داد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۷۷۴۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان