//
کدخبر: ۴۱۷۰۴۳ //
استرس

تاثیر استرس و فشار خون بر سلامت چشم‌

مطالعات جدید نشان می دهد که مواردی مانند استرس و فشار خون بالا بر سلامت چشم تأثیر منفی می گذارد و حتی می تواند منجر به گلوکوم یا گلوکوم شود. این تحقیق بر اساس آزمایش‌هایی است که روی موش‌ها انجام شده است و محققان معتقدند که همان اصول احتمالاً در مورد چشم انسان نیز صدق می‌کند.

تاثیر استرس و فشار خون بر سلامت چشم‌
به گزارش فرتاک نیوز،

یکی از پیامدهای رایج استرس روانی، حتی در سالم ترین افراد، افزایش فشار داخل چشم یا فشار خون چشم یا فشار مایع در چشم است. به نظر می رسد که افزایش استرس فیزیولوژیکی ممکن است با نشانگرهای پیری بیولوژیکی مرتبط باشد، که می تواند به صورت تغییرات در برچسب های مولکولی روی DNA و پروتئین هایی که روشن یا خاموش شدن ژن ها را کنترل می کنند ظاهر شود.

دکتر Dorota Skowronska-Krawczyk، چشم پزشک و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در این رابطه می گوید: تغییرات اپی ژنتیکی که در طول این مطالعه مشاهده کردیم، نشان می دهد که تغییرات در سطح کروماتین تجمعی بوده و چندین نمونه را دنبال می کند. از استرس ناشی می شود. این یافته ها فرصتی را برای ما فراهم می کند تا از کاهش بینایی جلوگیری کنیم و بیماری را زودتر تشخیص دهیم. در طول این مطالعه، محققان عصب بینایی چشم موش‌ها را بررسی کردند و بر روی محلی که سلول‌های شبکیه در پشت چشم به هم می‌رسند و عصب را به سمت مغز تشکیل می‌دهند، تمرکز کردند.

در موش‌های جوان‌تر تفاوت کمی نسبت به حیوانات شاهد وجود داشت، اما در موش‌های مسن‌تر، آن‌هایی که IOP کمی بالا داشتند، از دست دادن آکسون‌ها یا رشته‌های عصبی به وضوح مشاهده شد که در موارد گلوکوم نیز اتفاق می‌افتد. به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد موش‌های مسن‌تر نسبت به تغییرات فشار روی چشم‌هایشان حساس‌تر هستند، که منجر به آسیب ناشی از التهاب و از دست دادن تدریجی عملکرد سلولی می‌شود که به طور معمول سال‌ها طول می‌کشد تا توسعه یابد.

فشار داخل چشم در انسان ثابت نیست، اما این فشار در طول روز در نوسان است. نوسانات قوی‌تر و طولانی‌تر با ایجاد گلوکوم مرتبط است و محققان بر اساس این مطالعه جدید فکر می‌کنند که اثر تجمعی این نوسانات و فشاری که بر چشم وارد می‌کنند مسئول پیری بافت است. متأسفانه، در حالی که هیچ راهی برای معکوس کردن کامل آسیب ناشی از گلوکوم وجود ندارد، می توان آن را مدیریت کرد و تشخیص زودهنگام می تواند تفاوت قابل توجهی در کاهش بینایی ایجاد کند. شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Aging Cell منتشر شده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۷۰۴۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان