//
کدخبر: ۳۸۴۴۶۲ //

کدام ویتامین ها به کاهش عفونت بدن کمک می کنند؟

در این مقاله به معرفی ۶ ویتامین که باعث کاهش عفونت و التهاب می شوند اشاره شده است.

 کدام ویتامین ها به کاهش عفونت بدن کمک می کنند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 وجود عفونت و التهاب در بدن می‌تواند ما را در معرض خطرات جدی قرار دهد. هرچه زودتر از شر این التهاب و عفونت‌ها خلاص شویم، احتمال گسترش آن‌ها در بدن کمتر می‌شود. تحقیقات انجام شده در زمینه مبارزه با التهاب و عفونت نشان داده، که برخی از ویتامین‌ها می‌توانند به کاهش التهاب و عفونت کمک کنند. این ویتامین‌ها به صورت مکمل و یا با خوردن غذاهایی که به طور طبیعی، حاوی این ویتامین‌ها هستند، به دست می‌آیند. در این مقاله به معرفی ۶ ویتامین که باعث کاهش عفونت و التهاب می شوند اشاره شده است.

کاهش عفونت با ویتامین A

مطالعات به دست آمده نشان می‌دهد، که ویتامین A می‌تواند سیستم ایمنی بدن را از تحریک و ایجاد التهاب و عفونت حفظ کند. ویتامین A در دو فرم موجود است:

    بتا کاروتن که یک پروویتامین است. و ویتامین A را در بدن ایجاد می‌کند.

    و ویتامین A یک آنتی اکسیدان است که بدن را در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

رژیم‌های حاوی بتا کاروتن و ویتامین A می‌توانند، به کاهش عفونت در بدن کمک کنند. غذاهای غنی از ویتامین A شامل:

    هویج

    کلم بروکلی

    سبزیجات گردویی

    اسفناج

    و انواع مختلفی از برگ سبزیجات دیگر است.

کاهش التهاب و عفونت با ویتامین B

افرادی که ویتامین B6 کمی دارند، دارای پروتئین های واکنش پذیر C (C-reactive protein) زیادی هستند. این پروتئین‌های واکنش‌پذیر، یکی دیگر از ترکیبات ایجاد کننده التهاب در بدن انسان هستند. این پروتئین ها به خصوص در بیماری‌های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید سبب ایجاد التهاب بیشتر می‌شوند. برای کاهش التهاب و افزایش ویتامین B6، سعی کنید مصرف غذاهای سرشار از ویتامین B6 از جمله:

    انواع کلم

    فلفل دلمه

    قارچ

    طالبی

    ماهی تن

    و مرغ

را افزایش دهید. و بیشتر از  این مواد مصرف کنید. یک تحقیق در کشور ایتالیا نشان داده است که حتی دوز کم اسید فولیک (یک نوع ویتامین B) که طی یک دوره کوتاه و به صورت روزانه مصرف شود، می‌تواند التهاب را بصورت چشمگیری کاهش دهد.

منابع غذایی فولات عبارتند از:

    نخود سیاه چشم

    برگ سبزیجات سبز تیره

    مارچوبه

    و جگر

 ویتامین C

کاهش عفونت با ویتامین سی

ویتامین C برای کمک به حفظ سلامت سیستم ایمنی و عملکرد بهتر آن شناخته شده است. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین C می‌تواند بدن را از شر رادیکال‌های آزاد که مسئول التهاب بدن هستندن خلاص کند. همچنین ویتامین C، مانند ویتامین‌های B، ممکن است به کاهش پروتئین‌های واکنش پذیر C کمک کند. استفاده از مکمل برای دسترسی به ویتامین سی توصیه شده است. اما همیشه بهترین تلاش برای گرفتن ویتامین C از رژیم غذایی خود شما است. سعی کنید با مواد غذایی سرشار از ویتامین سی، میزان آن را در بدن افزایش دهید. برای اینکه این مقدار از ویتامین C به‌طور متعادل به بدن شما برسد، کافی است سفره خود را از انواع میوه‌ها، سبزیجات و آنتی اکسیدان پر کنید. این کار می‌تواند:

    باعث کاهش عفونت در بدن شود

    سلامت شما را بهبود بخشد

    و به طور بالقوه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان را در شما کمتر و کمتر می‌کند.

کاهش التهاب با ویتامین دی

بر اساس یک گزارش از تحقیقات غذایی و تغذیه، نزدیک ۴۱.۶ درصد از آمریکایی‌ها کمبود ویتامین D دارند. مطالعات طولانی‌مدت نشان داده است، که ارتباط معناداری بین مصرف کم ویتامین D و ابتلا به بیماری‌های التهابی وجود دارد. علاوه بر این، محققان می‌دانند که افزایش ویتامین D می‌تواند باعث کاهش التهاب در بدن شود. گزارش دیگری در مجله ایمونولوژی، نشان می‌دهد، که رویدادهای مولکولی خاص و سیگنالینگ، ویتامین D را مسئول مهار التهاب می‌دانند. علاوه بر این، افرادی که سطح ویتامین D کم دارند، قطعا می‌توانند از مکمل‌های ویتامین D استفاده کنند.

ویتامین D به طور طبیعی از خورشید قابل دستیابی است. اما همه نمی‌توانند ویتامین D خود را از خورشید دریافت کنند. هر کسی که کمبود ویتامین D دارد، باید با پزشک صحبت کند. پزشک ارزیابی‌های لازم را انجام داده و تست‌ها و مکمل‌های مختلف را به شما پیشنهاد می‌دهد.

بهترین منابع غذایی ویتامین D عبارتند از:

    ماهی

    زرده تخم مرغ

    گوشت‌ها و غذاهای حاوی ویتامین D، از جمله شیر.

ویتامین E و کاهش وزن

کاهش عفونت با ویتامین E

ویتامین E یکی دیگر از ویتامین‌های آنتی اکسیدان است. بدین معنا که این ویتامین می‌تواند باعث کاهش التهاب شود. نتایج یک متاآنالیز در سال ۲۰۱۵، در مجله اروپایی “تغذیه بالینی” نشان می‌دهد، که ویتامین E دارای خواص ضد التهابی است و مکمل‌های ویتامین E می‌توانند برای افرادی که با شرایط و بیماری‌های التهابی زندگی می‌کنند مفید باشد.

ویتامین E به طور طبیعی در:

    آجیل و دانه‌ها از جمله: بادام و دانه‌های آفتابگردان یافت می‌شود.

    همچنین در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات نیز وجود دارد. برای مثال آووکادو و اسفناج منابع سرشار از ویتامین  Eهستند.

کاهش عفونت با ویتامین K

یک گزارش در مجله Metabolism ویتامین K نوشته شده است که نویسنده آن می‌گوید مصرف ویتامین k می‌تواند:

    نشانگرهای التهابی را کاهش داده

    به لخته شدن خون کمک کند

    و محافظت از سلامت استخوان را بر عهده دارد

در حالی که ویتامین K برای سلامتی استخوان ضروری است، اکثر مردم در رژیم غذایی خودشان به اندازه کافی از آن استفاده نمی‌کنند. مردان بزرگ‌سال بهتر است ویتامین K را به میزان ۱۲۰ میکروگرم (میکروگرم) و بصورت مکمل و روزانه مصرف کنند. در حالی‌که زنان بهتر است حدود ۹۰ میکروگرم را در روز مصرف کنند. تعداد روز و میزان مصرف برای کودکان و نوزادان پایین‌تر است.

دو نوع ویتامین K وجود دارد:

    ویتامین K1

    K2

ویتامین K1 در برگ سبزیجات از جمله:

    کلم

    اسفناج

    کلم بروکلی

    کاهو

یافت می‌شود، در حالی که K2 :

    در مرغ

    جگر

    و تخم مرغ

یافت می‌شود.

    ویتامین‌های ضد‌التهابی می‌توانند از منابع غذایی مختلفی، از جمله:

        سبزیجات

        میوه ها

        گوشت گاو

        گوشت ماهی

        غذاهای غنی شده با ویتامین

    تهیه شوند. حتی در فرم تکمیلی، این ویتامین‌ها می‌توانند التهاب را، بدون عوارض جانبی شدید کاهش دهند. به خاطر داشته باشید که قبل از مصرف هرگونه ویتامین بهتر است با پزشک صحبت کنید و از او مشورت بگیرید. ویتامین ها مکمل های ویتامینی جایگزین دارو نیستند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۴۴۶۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان