//
کدخبر: ۳۸۱۹۰۵ //

تفاوت زیرسویه جدید کرونا با سویه‌های قبلی چیست؟

متخصص بیماری‌های عفونی بر ضرورت تکمیل واکسیناسیون، استفاده از ماسک و شست و شوی دست ها برای پیشگیری از ابتلا به سویه جدید کرونا تاکید کرد.

تفاوت زیرسویه جدید کرونا با سویه‌های قبلی چیست؟
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر علیرضا جانبخش گفت: در حال حاضر موارد ابتلا به کرونا در برخی کشورها رو به افزایش است و باعث نگرانی‌هایی درباره این ویروس شده است.

به گفته وی سویه جدید کرونا XBB و BQ.1 وBA.2 یکی از زیرسویه‌های امیکرون هستند که، به تازگی در حال شیوع در ایران و سراسر جهان هستند و علائم و ویژگی های مشابه به هم دارند و تنها تفاوتی که با سویه های قبلی دارد قدرت انتشار بالای آن است به طوری که انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر حدود ۶ برابر بیشتر از اومیکرون می باشد.

دکتر جانبخش افزود: یک ویژگی دیگر این ویروس ایمن گریزتر بودن آن  است و در نتیجه خاصیت ویروس کشی سیستم ایمنی کمتر می تواند عمل کند که این مسئله ماندگاری ویروس را علی رغم فعالیت سیستم ایمنی بیشتر می کند، اما خوشبختانه این ویروس علائم بالینی شدیدی ایجاد نمی کند.

وی با بیان اینکه سردرد،درد شدید گلو و آبریزش بینی و احتقان دستگاه تنفسی و تب خفیف و علائم گوارشی به صورت حالت تهوع و اسهال و استفراغ از علائم شایع این بیماری است گفت: درگیری ریه در موارد خیلی کمی اتفاق می افتد و حدود ۲ درصد بیماران دچار مشکل ریوی می شوند و اصولا در این ویروس مرگ و میر پایین است مگر اینکه افراد به فرم شدید ریوی مبتلا شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه توجه به واکسیناسیون برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری را ضروری دانست و گفت: کسانی که دوز سوم را دریافت کرده اند باید دوز چهارم را دریافت نمایند و افرادی که ۶ ماه از تزریق دوز چهارم واکسن آنها گذشته است باید دوز یادآور را دریافت کنند.

این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه فرم های خفیف با بیماری های ویروسی دیگر قابل تفکیک نیست گفت: در این موارد استفاده از درمان های معمول ضد درد،ضد سردرد، ضد تب،ضد اسهال، برای درمان یک سرماخوردگی قابل درمان است.

وی افزاد درصورتی که بیماری از روز پنجم به بعد تشدید پیدا کند و علائم بیماری همچنان ادامه داشته باشد و تشدید شود،مانند فرم های ریوی باید حتما به پزشک مراجعه شود.

دکتر جانبخش علاوه بر واکسیناسیون برای پیشگیری از ابتلا به سویه جدید کرونا استفاده از ماسک به ویژه در هنگام رفتن به مکان های شلوغ و پر جمعیت و یا استفاده از وسایل نقلیه عمومی و در فضاهای سربسته و شست و شوی دست ها را بسیار ضروری دانست.

وی همچنین تغذیه و خواب مناسب و استفاده از سبزیجات تازه در رژیم غذایی و استفاده کمتر از غذاهای پر چرب و شور برای تقویت سیستم ایمنی را توصیه کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: اقتصاد آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۱۹۰۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان