//
کدخبر: ۳۷۵۲۴۳ //

ویتامین‌های موثر در کاهش وزن

در واقع باید گفت هیچ ماده غذایی شامل ویتامین‌ها یا انواع مواد معدنی به تنهایی قادر به کاهش وزن شما نیست. تنها راه واقعی برای کاهش وزن، کم کردن مصرف مواد غذایی و افزایش فعالیت بدنی روزانه شماست

ویتامین‌های موثر در کاهش وزن
به گزارش فرتاک نیوز،

برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین‌های گروه «ب» برای انجام سوخت و ساز در بدن انسان ضروری بوده و کمبود آن‌ها می‌تواند موجب کاهش سوخت و ساز بدن شده و یکی از دلایل افزایش وزن و شکست خوردن شما در کاهش وزن بدنتان باشد.

در این  مطلب به معرفی ویتامین‌های مورد نیاز بدن برای کاهش وزن می‌پردازیم.

ویتامین B1 

“ویتامین B1” یا “تیامین” برای آزاد کردن انرژی از چربی‌ها، پروتئین‌ها و انواع کربوهیدرات مورد نیاز است. این ویتامین، اعمال متابولیکی مختلفی را در سیستم اعصاب، سلول‌های خونی و عضلات انجام می‌دهد. این ویتامین برای رشد کودکان و توانایی باروری در بزرگسالان ضروری است.

نقش ویتامین B1

*برای افراد عصبی، نگران و مضطرب بسیار مفید است.

* توانایی مغز را افزایش می‌دهد.

* در کاهش سوهاضمه موثر است.

* در کارکرد موثر قلب موثر است.

ویتامین‌های موثر در کنترل و کاهش وزن

منابع سرشار از ویتامین B1 عبارتند از: برنج قهوه‌ای، تخمه آفتاب گردان، نخود، جو، لوبیا، انواع نان سبوس‌دار، مغزها، لبنیات و گوشت قرمز.

ویتامین B1 طی فرایند پختن، دما و گرمای زیاد، در مواجهه با اکثر نگهدارنده‌ها و خشک کردن از بین می‌رود.

علائم کمبود ویتامین B1 عبارتند از احساس خستگی و کم اشتهایی، یبوست، عصبی بودن، سو هاضمه، سردرد، گیجی، کاهش وزن، ضربان قلب و آسیب‌های احساسی همچون زودرنجی.

اگر کمبود این ویتامین پس از علامت‌های اولیه بر طرف نشود علائمی همچون گرفتی ماهیچه ساق پا، درد و سنگینی در ساق پا، گرمی پا، خواب رفتن و بی حس شدن انگشتان دست و پا در بدن فرد اتفاق خواهند افتاد. در صورتی که در این مرحله متوجه کمبود این ویتامین نشویم، فرد دچار بیماری بری‌بری و همچنین سندرم ورنیک کورساکف خواهد شد؛ و در صورت عدم درمان حتی ممکن است به مرگ فرد بیانجامد.

علائم هشدار دهنده بری‌بری: کمبود اشتها، گیجی، درست راه نرفتن، بیماری قلبی.

علائم هشدار دهنده سندرم Wernicke-Korsakoff: دوبینی، کاهش حافظه و رفتارهای غیرعادی.

شما می‌توانید با استفاده از “سیر” یا “پیاز”، این ویتامین را در بدن خود به مقدار زیادی ذخیره کنید، زیرا این دو حاوی ماده‌ای به نام “آلانین” می‌باشند که موجب افزایش جذب این ویتامین در بدن می‌شود. توصیه شده از خوردن بیش از حد سوسیس و کالباس پرهیز کنید، زیرا در تولید سوسیس و کالباس از ماده‌ای به نام سولفور دی‌اکسید استفاده می‌شود که می‌تواند از جذب ویتامین B1 در بدن جلوگیری کند.


ویتامین B2 

ویتامین B2، برای عملکرد صحیح غده تیروئید و سوخت و ساز بدن دارای اهمیت فوق العاده‌ای است. منابع غذایی سرشار از این ویتامین عبارتند از: شیر، جگر، قلوه، بادام، پنیر، تخم مرغ، گندم، سبزیجات برگ سبز و غلات.

ویتامین B3 

ویتامین B3 نیز همانند ویتامین B2، برای تولید هورمون تیروکسین ضروری است. این ویتامین همچنین قسمتی از فاکتور تحمل گلوکز بوده و هرگاه قند خون با افزایش ناگهانی مواجه شود، در بدن شما آزاد می‌گردد. منابع غذایی حاوی این ویتامین عبارتند از: سبوس گندم، جگر، انواع ماهی تن (و کنسرو آن)، بوقلمون، مرغ، گوشت، تخم مرغ، ماهی سالمون، جو، پنیر، میوه خشک و برنج قهوه‌ای.

ویتامین B5 

ویتامین B5، توان بدن برای مصرف و تولید انرژی را افزایش می‌دهد؛ توانایی بدن را برای سوزاندن چربی ذخیره شده بالاتر برده و تحمل رژیم لاغری را برای فرد ساده‌تر خواهد کرد.

هر گونه کمبود این ویتامین به مقدار چربی مصرف شده بستگی دارد. این ویتامین، در تولید انرژی و عملکرد صحیح غده فوق کلیه (آدرنال) نقش مستقیم دارد. منابع این ویتامین عبارتند از: جگر، قلوه، گوشت، مرغ، آجیل، سبوس گندم، تخم مرغ، جو، لوبیا، نان گندم و سبزیجات برگ سبز.

ویتامین B6

ویتامین B6، به کمک عنصر معدنی روی، بر روی هضم مواد غذایی تاثیر گذار است. همچنین در ساخت هورمون‌های تیروئیدی و سوخت و ساز بدن نقش مستقیم دارد. منابع غذایی آن عبارتند از: سبوس گندم، جو، ماهی ساردین، مرغ، گوشت، برنج قهوه‌ای، کلم، میوه خشک و تخم مرغ.

ویتامین B9

ویتامین B9 یا اسید فولیک، ماده‌ای حیاتی برای زنان محسوب می‌شود؛ چون در تکامل لوله عصبی و حفظ سلامت نخاع جنین در طی بارداری نقش مستقیم دارد.


ویتامین B12

ویتامین B12، از اعصاب و سلول‌های خونی محافظت می‌کند. اگر سن شما بالای ۵۰ سال است، بدنتان به مقدار بیشتری از این ویتامین احتیاج دارد. کمبود این ویتامین موجب کم خونی، تخریب اعصاب و کاهش حافظه می‌شود.

*نکته

محققان حدس می‌زنند کمبود این ویتامین یکی از دلایل شروع بیماری آلزایمر در سنین بالا باشد.

کولین

کولین، جزئی از ویتامین‌های گروه B محسوب شده اما در واقع یک ویتامین نیست. کولین برای متابولیسم و سوخت و ساز چربی مورد نیاز است. اگر مقدار کولین در بدن شما پایین باشد، چربی ذخیره شده در کبد بیش از حد مورد نیاز فرد خواهد بود. منابع سرشار از کولین عبارتند از: دل و جگر گاو، زرده تخم مرغ، گل کلم، خیار و بادام زمینی.

اینوزیتول

اینوزیتول، نیز مانند کولین جزئی از ویتامین‌های گروه B بوده و در داخل بدن نیز ساخته می‌شود. اینوزیتول به همراه کولین در متابولیسم چربی‌ها تاثیر مستقیم دارند. منابع سرشار از آن عبارتند از: دل و جگر گاو، گندم، سویا، تخم مرغ، آجیل و مرکبات.


ویتامین C

این ویتامین در واقع گلوکز یا قند را به انرژی تبدیل می‌کند. منابع آن در مواد غذایی عبارتند از: مرکبات (پرتقال، گریپ فروت، انواع لیمو و نارنگی)، کیوی، انواع توت، گوجه فرنگی، فلفل سبز، هندوانه، طالبی، توت فرنگی، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز مثل کلم بروکلی.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: صدآنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۵۲۴۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان