//
کدخبر: ۳۶۸۲۱۷ //

اگر این علائم را دارید سریعا به پزشک مراجعه کنید

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه از قطعی شدن ابتلای یک نفر به وبا در این شهرستان خبر داد.

اگر این علائم را دارید سریعا به پزشک مراجعه کنید
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر مجتبی ذکایی در گفت‌وگویی، اظهار کرد: نخستین فرد مبتلا به التور(وبا) در شهرستان ساوه از زائرین برگشتی از کشور عراق بوده است که پس از بروز علائم به بیمارستان امام حسین(ع) در مرز مهران مراجعه کرده و بعد از انجام نمونه‌گیری، گزارش مثبت شدن التور دریافت و رسیدگی به موضوع در دستور کار معاونت بهداشتی قرار گرفت.

وی افزود: بلافاصله تیم واکنش سریع در مرکز بهداشت ساوه تشکیل و کارشناسان مربوطه برای بررسی شرایط بیمار به منزل او مراجعه کردند و پس از بررسی‌های لازم، نمونه‌گیری برای افراد در تماس با او انجام و آموزش‌های مربوط به بهداشت محیط و آموزش سلامت از جمله گندزدایی وسایل و سرویس بهداشتی و نیز شستشوی دست و راه های پیشگیری از انتقال بیماری ارائه شد و خوشبختانه حال عمومی بیمار مطلوب است.

معاون بهداشتی علوم پزشکی ساوه در ادامه گفت: در بیماری وبا(التور) فرد از اسهال آبکی شدید بدون دل‌درد و زورپیچ شکم، استفراغ، عطش، تشنگی فراوان، کم شدن یا قطع ادرار، گرفتگی و درد عضلات پشت ساق پا شکایت دارد.

 وی گفت:  دست‌های آلوده، مصرف آب آلوده، میوه و سبزی آلوده، مواد غذایی نپخته و آلوده، یخ آلوده و تغذیه نوزادان و کودکان با بطری شیر آلوده از دلایل ایجاد بیماری است و شستشوی دست ها با آب و صابون، استفاده از آب سالم، ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات، دفع بهداشتی فاضلاب ها و زباله، گرم کردن و پختن غذا به میزان کافی، پرهیز از مصرف آب چاه و رودخانه و هر نوع آب تصفیه نشده از ایجاد بیماری جلوگیری می‌کند.

دکتر ذکایی با اشاره به اینکه التور یک بیماری حاد اسهالی است که عامل آن میکروب وبا است، افزود: علائم بیماری ناشی از سمی است که توسط میکروب در روده باریک افراد آلوده ترشح می شود. بنابراین میکروب از طریق مدفوع انسان در محیط پخش می‌شود و آب و غذا را آلوده می‌کند.

وی در خصوص علائم این بیماری بیشتر توضیح داد و گفت: استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، نداشتن تب، نداشتن دل درد، نداشتن پیچش شکم، گرفتگی عضلات پشتی ساق پا، عطش و تشنگی مکرر، قطع یا کم شدن ادرار، اسهال حاد آبکی، سریع‌السیر، جهنده، با دفعات اجابت مزاج غیرقابل شمارش و مکرر که در صورت تکرر سبب کم‌آبی بدن بیمار شده و بیمار را به کام مرگ می‌کشد.

این مقام مسئول در علوم پزشکی ساوه اظهار کرد: چنانچه فردی علائم این بیماری را مشاهده کرد بلافاصله به مراکز بهداشتی درمانی برای نمونه‌گیری و تائید قطعی مراجعه و حتما بهداشت فردی را رعایت کند و با خودمراقبتی و قرنطینه خانگی مانع از گسترش بیماری شود.

وی با اشاره به اینکه عراق یکی از کانون‌های شیوع بیماری وباست، افزود: این احتمال وجود دارد که برخی از زائران اربعین مبتلا به این بیماری باشند و باید توجه کنند که باید از دست دادن و روبوسی خودداری کنند و نسبت به درمان خود حتما اقدام کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۸۲۱۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان