//
کدخبر: ۳۶۱۸۸۳ //

خواص کیوی برای پوست چیست؟

کیوی به گروهی بیش از 60 نوع توت خوراکی گفته می شود. این توت ها از نظر اندازه، شکل و طعم متفاوت هستند. برخی از آن ها کوچکتر از بقیه اما سرشار از مواد مغذی می باشند.

خواص کیوی برای پوست چیست؟
به گزارش فرتاک نیوز،

کیوی سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی مفیدی است که دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند و از پوست سالم حمایت می کنند.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی کیوی برای سلامتی پوست و همچنین عوارض و مضرات آن بیشتر آشنا می شوید.

سرشار از مواد مغذی سازگار با پوست است

کیوی سرشار از ویتامین های آنتی اکسیدانی C و E است. به علاوه کیوی حاوی ترکیبات گیاهی از جمله پلی فنول ها است که فواید آنتی اکسیدانی و ضد التهابی نیز دارند.

بسیاری از این مواد مغذی در پوست انسان وجود دارد. علاوه بر این خوردن آن ها می تواند از طرق مختلف برای سلامت پوست شما مفید باشد :

  • ویتامین C : مطالعات حیوانی نشان می دهد که ویتامین C ممکن است آسیب های پوستی ناشی از اشعه ماوراء بنفش (UV) را محدود کند. این ویتامین همچنین باعث تشکیل کلاژن می شود و ممکن است از تغییر رنگ پوست به دلیل لکه های ناشی از افزایش سن یا دلایل دیگر جلوگیری کند

  • ویتامین E : این ویتامین به محافظت از پوست شما در برابر آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش و استرس اکسیداتیو کمک می کند

  • لوتئین و زآگزانتین : زمانی که این آنتی اکسیدان ها با هم ترکیب شوند، ممکن است لکه های تیره روی پوست شما را کاهش دهند. آن ها همچنین ممکن است سطح کاروتنوئیدها را افزایش دهند که از پوست شما در برابر اثرات مضر نور خورشید محافظت می کند

  • پلی فنول ها : کیوی حاوی پلی فنل از خانواده فلاونوئیدها به نام اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است. اپی گالوکاتچین گالات ممکن است از پوست شما در برابر استرس اکسیداتیو و حتی سرطان پوست محافظت کند

پوست کیوی مواد مغذی بیشتری از گوشت میوه دارد. خوشبختانه پوست کیوی خوراکی است.

با این حال به خاطر داشته باشید که بیشتر مطالعات در مورد این فواید بر روی مکمل‌ های با دوز بالای مواد مغذی موجود در کیوی تمرکز دارند نه بر خوردن خود میوه.

و حتی اگر کیوی حاوی بسیاری از مواد مغذی با فواید بالقوه برای سلامت پوست است هیچ تحقیقی این ایده را تایید نمی کند که خوردن مقادیر زیاد کیوی به تنهایی باعث سلامت پوست می شود.

در عوض یک رژیم غذایی که شامل انواع غذاهای غنی از مواد مغذی مانند میوه ها، سبزیجات و ماهی است ممکن است رویکرد بهتر، واقعی تر و لذت بخش تر برای بهبود سلامت پوست شما از طریق غذا باشد.

آیا می توانید کیوی را به پوست خود بمالید؟

برخی از افراد دوست دارند از ماسک‌ های دور چشم کیوی استفاده کنند – تکه‌ هایی از میوه که روی پلک‌ ها قرار می‌ گیرند – برای کاهش پف و سیاهی دور چشم مفید هستند.

با این حال بیشتر حمایت از رژیم‌ های مراقبت از پوست به دلیل مواد غذایی است که می خورید. شواهد علمی کمی وجود دارد که نشان دهد استفاده مستقیم کیوی روی صورت فوایدی برای سلامت پوست دارد.

با وجود این بسیاری از سرم های پوست، ماسک های صورت و سایر محصولات مراقبت از پوست حاوی کیوی، دانه ها یا عصاره های آن هستند.

مزایای بالقوه کیوی برای سلامت پوست

فقط تعداد کمی از مطالعات کیوی را به طور خاص برای سلامت پوست مورد بررسی قرار داده اند. بسیاری از این موارد در انسان نبوده اند و بر روی کاربرد مستقیم کیوی روی پوست تمرکز نکرده اند.

یک مطالعه لوله آزمایشی در سال 2005 نشان داد که پلی ساکاریدها – نوعی قند – از کیوی باعث تحریک تولید سلول‌ های پوستی کراتینوسیت می‌ شوند. کراتینوسیت ها سلول های غالب در اپیدرم، بیرونی ترین لایه پوست شما هستند.

علاوه بر این مطالعه‌ ای در سال 2009 روی موش‌ ها نشان داد که مصرف عصاره کیوی علائم اگزما را بهبود می‌ بخشد، وضعیتی که باعث خارش و لکه‌ های قرمز روی پوست می‌ شود.

با این حال از آنجایی که این مطالعه شامل تجویز خوراکی عصاره کیوی بود، نتایج را نمی توان برای محصولات مراقبت از پوست مبتنی بر کیوی یا استفاده مستقیم از میوه روی پوست اعمال کرد.

این به این معنی است که کیوی زمانی که به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل مصرف شود، ممکن است به بهترین وجه برای پوست شما مفید باشد.

با این حال قبل از نتیجه گیری در مورد فواید کیوی برای پوست – صرف نظر از اینکه مصرف شود یا به صورت موضعی استفاده شود، تحقیقات بیشتری به خصوص در انسان مورد نیاز است.

عوارض و مضرات کیوی برای پوست

مهمترین دلیل نگرانی در استفاده از کیوی برای بهبود سلامت پوست، خطر واکنش آلرژیک است.

اگر به کیوی آلرژی دارید، از خوردن کیوی، مالیدن میوه به پوست یا استفاده از محصولات حاوی عصاره کیوی خودداری کنید.

بثورات و کهیر از علائم شایع آلرژی به کیوی هستند. واکنش‌ های شدید ممکن است به آنافیلاکسی تبدیل شوند، یک واکنش تهدیدکننده زندگی که ممکن است باعث مشکل در تنفس، استفراغ غیرقابل کنترل یا از دست دادن هوشیاری شود.

بنابراین اگر پس از خوردن کیوی یا استفاده از محصولات حاوی آن، متوجه علائم غیرعادی شدید، بلافاصله مصرف میوه یا استفاده از محصولات را متوقف کنید و تا زمانی که بتوانید در مورد این موضوع با یک متخصص مشورت کنید از مصرف میوه خودداری کنید.

خلاصه

کیوی حاوی چندین ماده مغذی است که ممکن است برای پوست شما مفید باشد، از جمله آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C، لوتئین و زآگزانتین و همچنین فلاونوئیدها.

حتی ممکن است افرادی کیوی را مستقیما روی پوست خود بمالند اما این بهترین راه برای استفاده از این میوه به منظور بهبود سلامت پوست نیست.

در عوض از خوردن کیوی در کنار سایر میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و ماهی لذت ببرید تا مطمئن شوید که رژیم غذایی شما حاوی مقدار زیادی مواد مغذی حمایت کننده پوست از منابع مختلف است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۱۸۸۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان