//
کدخبر: ۳۵۱۸۱۴ //

افزایش سرطان روده به دلیل زیاده روی در مصرف فست فودها

رئیس انجمن گوارش و کبد ایران گفت: ابتلاء به سرطان روده به دلیل مصرف زیاد فست فودها رو به افزایش است، به طوری که سالانه ۲ میلیون نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

افزایش سرطان روده به دلیل زیاده روی در مصرف فست فودها
به گزارش فرتاک نیوز،

فرهاد زمانی، روز سه شنبه در نشست خبری هفته جهانی سلامت گوارش (۳۱ اردیبهشت تا ۶ خرداد) که در محل انجمن برگزار شد، افزود: سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع در کشور است که مصرف زیاد غذاهای آماده، استفاده از گوشت قرمز بیش از حد نیاز بدن و مواد فرآوری شده ابتلاء به این بیماری را در جوانان افزایش داده است.

وی اظهار داشت: کشیدن سیگار، مصرف الکل، چاقی و عدم تحرک نیز از دیگر عوامل خطر زا برای ابتلاء به این سرطان است و تشخیص و درمان به موقع می‌تواند از روند پیشرفت بیماری بکاهد.

زمانی ادامه داد: مردم به ویژه در گروه سنی بالای ۵۰ سال می‌توانند با مراجعه به مراکز درمانی به صورت رایگان غربالگری سرطان روده بزرگ را انجام دهند که امکانات تشخیص و درمانی برای این نوع سرطان در کشور فراهم است.

وی با بیان اینکه با جراحی و رادیوتراپی می‌توان سرطان روده بزرگ را درمان کرد، گفت: مصرف سبزیجات، غلات و غذاهای دریایی در پیشگیری از ابتلاء به این بیماری مؤثر است.

زمانی خاطرنشان کرد: سازمان جهانی بهداشت در هفته جهانی سلامت گوارش به آگاهی در مورد سرطان روده بزرگ تاکید داشته و انجمن‌های گوارش و کبد را موظف به اطلاع رسانی در مورد این بیماری کرده است.

۹۰ درصد سرطان روده قابل پیشگیری است

نجمه آل طه استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این نشست گفت: از هر ۲۳ نفر، یک نفر از مردان و از هر ۲۵ نفر، یک نفر از زنان در دنیا به سرطان روده بزرگ مبتلا می‌شوند و این بیماری با مصرف غذاهای سالم و فعالیت بدنی ۹۰ درصد قابل پیشگیری است.

وی افزود: ژنتیک و سابقه سرطان در اعضای خانواده در بروز این بیماری مؤثر است اما عوامل محیطی بیشترین تأثیر در ابتلاء به سرطان روده بزرگ دارند.

آل طه توضیح داد: این سرطان اگر در مراحل اولیه و زود تشخیص داده شود، قابل درمان است و بروز آن به دلیل ایجاد پولیپ که ضایعه پیش سرطانی است، می‌باشد.

وی تاکید کرد: همه افراد جامعه در معرض خطر ابتلاء به این سرطان هستند و غربالگری بالای ۵۰ سال به همه توصیه می‌شود.

آل طه خاطرنشان کرد: درد شکم، خون در مدفوع، کم خونی، کاهش سریع وزن از علائم این بیماری بوده و باید به پزشک برای تشخیص و درمان سرطان روده بزرگ مراجعه شود.

به گفته این استاد دانشگاه، بزرگ‌ترین عامل خطر قابل تغییر برای ایجاد سرطان روده بزرگ عدم انجام غربالگری است و در کشورمان مراکز درمانی این غربالگری را بصورت رایگان انجام می‌دهند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۱۸۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان