//
کدخبر: ۳۴۲۰۱۴ //

افراد چاق بیشتر به "کرونای شدید" مبتلا می شوند؟

باید توجه کرد که وضعیت وزنی افراد نیز یکی از عواملی است که در ریسک ابتلا به کرونا دخیل است؛ بنابراین سوال این است که آیا افراد چاق بیشتر مستعد ابتلا به COVID-۱۹ شدید هستند؟.

افراد چاق بیشتر  به "کرونای شدید" مبتلا می شوند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

باید توجه کرد که وضعیت وزنی افراد هم یکی از عواملی است که در ریسک ابتلا به کرونا دخیل است. افرادی که دچار چاقی هستند نسبت به بزرگسالان با وزن سالم، بیشتر مستعد ابتلا به COVID-۱۹ شدید و مرگ و میر ناشی از آن هستند.

تغذیه یکی از عوامل بسیار مهمی است که سطح پاسخ ایمنی را تعیین می کند و تغذیه خوب در حمایت از پاسخ ایمنی مهم است. ایمنی ممکن است در افراد مسن، به ویژه در افرادی که ضعیف هستند و در افرادی که مبتلا به چاقی هستند، در افرادی که سوءتغذیه و کمبود ریزمغذی دارند، مختل شود. اختلالات ایمنی مرتبط با  سوءتغذیه، حساسیت به عفونت را افزایش می‌دهد و به عفونت‌ها اجازه می‌دهد تا شدیدتر و حتی کشنده شوند. تغذیه خوب همچنین در ترویج باکتری های مفید متنوع روده، مهم است که به نوبه خود از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند.

باید توجه داشت بیماری های غیر واگیر (NCD) حدود ۷۰ درصد از کل مرگ و میرها را در سراسر جهان تشکیل می دهند. حال کرونا بر توانایی مقابله با بیماری های غیرواگیر به دلیل اختلالاتی که در خدمات بهداشتی در کشورهای سراسر جهان ایجاد کرده،  تأثیر گذاشته است.  

باید توجه کرد که تغذیه سالم به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند و برعکس، فقدان یک رژیم غذایی سالم می تواند منجر به تضعیف ایمنی ذاتی و اکتسابی شود و فرد را مستعد ابتلا به عفونت ها کند. با این حال، می توان با اصلاح الگوی غذایی سیستم ایمنی را  تقویت کرد. راهنمای الزامات سلامت مرتبط با سیستم ایمنی، ویتامین ها و عناصر کمیاب خاصی مانند روی، آهن، سلنیوم و مس را برای نقش آن ها در عملکرد سیستم ایمنی شناسایی کرده است. بررسی ریزمغذی‌ها و تأثیر آن‌ها بر سیستم ایمنی، نقش ویتامین‌های C و D و روی را در تقویت حمایت ایمنی و کاهش خطر عفونت‌ها نشان می‌دهد. بنابراین، مصرف یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی برای حمایت از سیستم ایمنی و مقابله با عوامل بیماری زا عاقلانه است.

 تغذیه نامناسب، مقادیر کافی از مواد مغذی مورد نیاز سیستم ایمنی را برای عملکرد خوب فراهم نمی کند و این امر به افزایش حساسیت به عفونت و ناتوانی در مبارزه با ویروس ها و باکتری های وارد شده به بدن، منجر می شود. در این رابطه نقش ریزمغذی ها در حمایت از سیستم ایمنی به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. مطالعات بسیاری ثابت کرده اند ریز مغذی های متعدد نقش حیاتی در حمایت از پاسخ ایمنی دارند. نقش ویتامین‌های مختلف همچون A، C و D و مواد معدنی همچون  روی، مس و آهن به خوبی بررسی شده است و نشان می دهد که کمبود چندین مورد از این ریزمغذی ها بسیاری از جنبه های ایمنی ذاتی و اکتسابی را مختل می کند و حساسیت  ابتلا به عفونت ها را افزایش می دهد.

به عنوان مثال نتایج چندین مطالعه نشان داده است که پایین بودن سطح  ویتامین D خطر ابتلا به SARS-CoV-۲ و افزایش خطر بستری شدن در بیمارستان با COVID-۱۹ و حتی مرگ را افزایش می‌دهد. در خصوص عنصر روی نیز این عنصر از فعالیت بسیاری از سلول های سیستم ایمنی پشتیبانی می کند، به کنترل استرس اکسیداتیو و التهاب کمک می کند و دارای اثرات ضد ویروسی از جمله مهار تکثیر کروناویروس ها است. از منابع مهم روی می توان به انواع گوشت، حبوبات و مغز دانه اشاره کرد.

بر اساس اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، باید توجه داشت وضعیت وزنی فرد نیز در ریسک ابتلا به کرونا دخیل است. افرادی که دچار  چاقی هستند نسبت به بزرگسالان با وزن سالم بیشتر مستعد ابتلا به COVID-۱۹ شدید و مرگ و میر ناشی از COVID-۱۹ هستند. به عنوان مثال، یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز اخیرا منتشر شده از ۲۲ مطالعه از هفت کشور در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا گزارش داد که چاقی با افزایش شانس ۳ برابری احتمال بروز علائم شدید COVID-۱۹ مرتبط است. همچنین نیاز به بستری شدن در افراد چاق ۱.۶ برابر، بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه ۱.۳ برابر، تحت تهویه مکانیکی تهاجمی ۱.۷ برابر و ابتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد ۲.۸ برابر در مقایسه با بیماران با وزن طبیعی است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۲۰۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان