//
کدخبر: ۳۲۶۵۶۰ //

فواید رابطه جنسی ؛ از کاهش استرس تا افزایش طول عمر

از فواید رابطه جنسی می توان به کاهش استرس، کاهش خطر ابتلا به سرطان، حمله قلبی و افزایش ایمنی بدن اشاره کرد.

فواید رابطه جنسی ؛ از کاهش استرس تا افزایش طول عمر
به گزارش فرتاک نیوز،

داشتن رابطه جنسی سالم، علاوه بر لذت بخش بودن فواید بسیاری نیز دارد. از فواید رابطه جنسی می توان به کاهش استرس، کاهش خطر ابتلا به سرطان، حمله قلبی و افزایش ایمنی بدن اشاره کرد. رابط جنسی باعث بهبودی روابط عاطفی بین زوجین می شود. به طور کلی داشتن نزدیکی، سلامت عمومی بدن را افزایش داده و امری مهم در روابط زناشویی و زندگی مشترک به حساب می آید.

 

مهم ترین فواید رابطه جنسی:

از مهم ترین فواید رابطه جنسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

•    تقویت سیستم ایمنی:

سلامت جسمی بیشتر و افزایش ایمنی بدن از فواید رابطه جنسی می باشد. مطالعات نشان داده است افرادی که رابطه جنسی کمتری دارند، بیشتر بیمار می شوند و رابطه جنسی سبب تقویت سیستم ایمنی زوجین می گردد. رابطه جنسی با افزایش تولید آنتی بادی بر علیه بیماری های باکتریایی، ویروسی و دیگر میکروب های بیماری زا، به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. البته عوامل دیگری به جز رابطه جنسی نیز می توانند سبب افزایش ایمنی بدن گردند. داشتن رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، خواب کافی و انجام واکسیناسیون همگی از عواملی هستند که سبب تقویت سیستم ایمنی و مقاومت بدن در برابر بیماری ها می شوند.

•    افزایش میل جنسی:

شاید پذیرش این واقعیت غیر قابل باور باشد که بهترین درمان برای افرادی که میل جنسی کمی دارند، رابطه جنسی است. یکی از فواید رابطه جنسی، درمان خشکی واژن یا درد واژن است. همچنین رابطه جنسی، جریان خون واژن و خاصیت الاستیسیته واژن را افزایش داده و در نتیجه باعث ایجاد رابطه جنسی بهتر و افزایش میل جنسی می شود.

•    تقویت عضلات کف لگن و بهبود کنترل مثانه:

حدود 30 درصد از زنان در مراحل مختلف زندگی خود بی اختیاری ادرار را تجربه می کنند. ارگاسم منظم در زنان سبب تقویت عضلات کف لگن می شود. همچنین با انجام ورزش کگل نیز می توان عضلات کف لگن را تقویت نمود. قوی تر شدن عضلات کف لگن سبب کاهش اختلالات عضلانی کف لگن و بی اختیاری ادرار می شود.

•    کاهش فشارخون:

میلیون ها نفر در دنیا از اختلال افزایش فشار خون رنج می برند و این در حالی است که رابطه جنسی سبب کاهش فشار خون می شود. مطالعات نشان داده اند که داشتن رابطه جنسی (و نه خودارضایی)، عامل کاهش فشار خون سیستولیک است. رابطه جنسی یک روش مناسب برای افرادی است که به دنبال تغییرات سبک زندگی (رژیم غذایی، ورزش، کاهش استرس) جهت کاهش فشارخون هستند. رابطه جنسی، جایگزین مناسبی برای داروهای کاهش فشار خون نیست، اما می تواند به عنوان روشی کمکی در جهت کاهش فشار خون عمل کند.

•    افزایش فعالیت و سوخت و ساز بدن:

یکی از فواید رابطه جنسی برای زوجین افزایش مصرف انرژی است. رابطه جنسی مانند هر فعالیت فیزیکی دیگری با مصرف انرژی همراه است. نشستن و تلویزیون نگاه کردن حدود 1 کالری در دقیقه می سوزاند. این در حالی است که داشتن رابطه جنسی ضربان قلب را افزایش داده و در حین رابطه جنسی عضلات متعددی فعال می شوند و بدن حدود 5 کالری در دقیقه، انرژی می سوزاند. یک مطالعه بین افراد جوان نشان داد که زوجین در هر رابطه جنسی، 108 کالری در هر نیم ساعت می سوزانند. لازم به ذکر است که زوج ها نباید فراموش کنند که رابطه جنسی منظم را نمی توان جایگزین ورزش نمود اما در کل داشتن زندگی جنسی سالم، روش خوبی برای افزایش فعالیت های فیزیکی می باشد.

•    کاهش حملات قلبی و افزایش سلامت قلب و عروق:

کمک به حفظ سلامت قلب، یکی دیگر از فواید رابطه جنسی است. رابطه جنسی مقدار هورمون های استروژن و پروژسترون را متعادل می نماید. اگر این هورمون ها از حالت تعادل خارج شوند، احتمال بیماری های قلبی و پوکی استخوان افزایش می یابد. یک مطالعه بر روی مردان نشان داد که میزان مرگ در اثر بیماری قلبی در مردانی که حداقل 2 بار در هفته رابطه جنسی دارند، 50 درصد کمتر از مردانی است که رابطه جنسی کمتری دارند.

•    کاهش درد:

تحریکات جنسی و ارگاسم می توانند حس درد را کاهش داده و آستانه درد را افزایش دهند. ارگاسم سبب آزاد سازی هورمون هایی می شود که می توانند از ایجاد سیگنال های درد جلوگیری نمایند. کاهش آرتروز، کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی و حتی کاهش سردرد، از جمله فواید رابطه جنسی می باشند.

•    کاهش احتمال سرطان پروستات:

تعدادی از فواید رابطه جنسی صرفا مختص مردان است. مطالعه ای بر روی مردان نشان داده است که احتمال ابتلا به سرطان پروستات در مردانی که انزال مکرر داشتند (21 بار در ماه)، نسبت به مردانی که انزال کمتری داشتند، پایین تر بود. البته باید مطالعات بیشتری برروی ارتباط رابطه جنسی و سرطان پروستات انجام شود، زیرا ممکن است عوامل دیگری در این ارتباط نقش داشته باشند.

•    بهبود کیفیت خواب:

از دیگر فواید رابطه جنسی، بهتر شدن کیفیت خواب است. رابطه جنسی می تواند به بهتر خوابیدن افراد کمک کند زیرا ارگاسم سبب آزادسازی هورمون پرولاکتین می شود و هورمون پرولاکتین خود سبب افزایش احساس آرامش و خواب آلودگی افراد می شود. بنابراین آزاد سازی هورمون پرولاکتین یکی از دلایل خواب راحت پس از رابطه جنسی است.

روابط جنسی

•    کاهش استرس:

رابطه جنسی یکی از بهترین روش های کاهش استرس است، زیرا بغل کردن، لمس کردن و برقراری رابطه جنسی باعث آزاد سازی هورمون اکسی توسین می شود و در نتیجه احساس صمیمیت و آرامش زوجین افزایش می یابد. تحریکات جنسی می تواند سبب آزاد سازی موادی شود که برای زوجین احساس خوب ایجاد می کند. صمیمیت بیشتر و برقراری ارتباط نزدیک بین زوجین باعث کاهش استرس و افزایش سلامتی عمومی می گردد.

•    بهبود روابط اجتماعی:

انسان ها به طور ذاتی اجتماعی آفریده شده اند و تعامل با دوستان و خانواده سلامت عمومی افراد را افزایش می دهد. یکی از فواید رابطه جنسی بهبود روابط اجتماعی است، زیرا افرادی که ارتباط نزدیکی با همسر و اطرافیان خود دارند، در مقایسه با افرادی که کمتر اجتماعی هستند، سالم تر و شادتر زندگی می کنند.

•    بهتر شدن روابط زوجین:

همانطور که گفتیم رابطه جنسی و ارگاسم، سبب آزاد سازی هورمون اکسی توسین می شود. این هورمون باعث ایجاد صمیمیت بین زوجین می گردد، به همین دلیل به هورمون اکسی توسین هورمون عشق نیز می گویند. آزاد سازی این هورمون می تواند عشق و اعتماد را در افراد ایجاد کند. در دوران پیش از یائسگی، زنان هر چه مدت زمان بیشتری را صرف در آغوش گرفتن همسران خود نمایند یا با آن ها بیشتر قدم بزنند، میزان اکسی توسین در آن ها بیشتر می شود، در نتیجه هورمون اکسی توسین سبب بهبود روابط زناشویی می گردد.

•    جوان ماندن و افزایش شادابی پوست:

رابطه جنسی منظم سبب آزاد سازی هورمون استروژن و تستوسترون می شود که این هورمون ها سبب جوان ماندن می شوند. هورمون استروژن باعث افزایش شفافیت پوست صورت و ایجاد پوستی جوان تر می شود. در یک بررسی نشان داده شده افرادی که حداقل یک بار در هفته رابطه جنسی دارند، 7 تا 12 سال جوان تر از سن واقعی خود به نظر می رسند.

•    افزایش طول عمر:

یکی دیگر از فواید رابطه جنسی افزایش طول عمر است. افرادی که ارگاسم بیشتری دارند، طول عمر بیشتری دارند. اگرچه عوامل متعددی در افزایش طول عمر مداخله می نمایند، اما داشتن زندگی جنسی فعال یک راه لذت بخش برای افزایش طول عمر افراد است.

•    تقویت عملکرد مغز:

رابطه جنسی فعال باعث بهبود فعالیت مغز می شود. رابطه جنسی، مغز را به حالت تحلیلی تر و پردازش‎گر تر سوق می دهد.

•    سهولت باروری:

یکی دیگر از فواید رابطه جنسی، بارداری آسان تر است. در یک بررسی نشان داده شد که کیفیت اسپرم در مردانی که هر روز و به مدت یک هفته رابط جنسی دارند، بالاتر است؛ به این معنی که DNA اسپرم در این افراد سالمتر است، زیرا  DNAموجود در اسپرم مردانی که ارتباط جنسی کمتری دارند، قطعه قطعه می شود. اسپرم های سالم احتمال باروری را افزایش می دهند.

•    تنظیم عادت ماهانه:

از دیگر فواید رابطه جنسی، تنظیم عادت ماهانه است، زیرا رابطه جنسی باعث آزاد شدن هورمون استروژن شده و هورمون استروژن می تواند تنظیم عادت ماهانه را به همراه داشته باشد. زنان هر چه رابطه جنسی بیشتری داشته باشند، هورمون استروژن بیشتری آزاد می کنند و تنظیم عادت ماهانه در آن ها بهتر خواهد بود.

 

تعداد دفعات رابطه جنسی در سنین مختلف:

تعداد دفعات رابطه جنسی به طور متوسط، 54 بار در طول یک سال یعنی حدود یک بار در هر هفته می باشد.

این تعداد در افراد بین 20 تا 30 سال، در حدود 80 بار در سال است و در بین افرادی که در دهه ششم زندگی خود هستند، به طور میانگین به 20 بار در سال می رسد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۶۵۶۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان