//
کدخبر: ۳۰۷۶۵۴ //

چه عواملی باعث کاهش تراکم استخوان می‌شود؟

یک فوق تخصص روماتولوژی در چهارمحال و بختیاری گفت: در صورت نبود فاکتورهای خطر در بانوان، تست سنجش تراکم استخوان باید بعد از سن ۶۵ سالگی و در مردان پس از سن ۷۰ سالگی انجام شود.

چه عواملی باعث کاهش تراکم استخوان می‌شود؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 بهزاد دوروشی در گفت‌وگو با خبرنگار با بیان اینکه پوکی استخوان به‌عنوان یک بیماری خاموش مطرح است، اظهار کرد: این بیماری با علامت خاصی همراه نبوده تا اینکه با یک شکستگی خود را نشان می‌دهد، البته با استفاده از عکس‌های رادیولوژی، سی‌تی‌اسکن و ام‌آرآی می‌توان نشانه‌های زودهنگام آن را رویت کرد.

وی درخصوص دلایل بروز پوکی استخوان تصریح کرد: نبود تحرک، کاهش دریافت کلسیم و ویتامین دی، سندورم‌های سوء تغذیه، بیماری‌های مزمن کلیوی، کبدی و ریوی، بیماری‌های التهابی مانند روماتیسم از جمله دلایل پوکی استخوان هستند.

دوروشی مصرف داروهایی مانند کورتون، داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن، داروهای ضد تشنج، داروهای ضدافسردگی و ضد اسید معده را از دلایل بعدی پوکی استخوان برشمرد.

این فوق تخصص روماتولوژی درخصوص عوامل تعیین‌کننده تراکم استخوان بیان کرد: این عوامل تغذیه مناسب، فعالیت‌های بدنی، ورزش قابل قبول، مصرف نکردن نوشابه گازدار و نمک اضافی، استفاده نکردن از دخانیات و دریافت کلسیم و ویتامین دی هستند.

وی با بیان اینکه تمام اسکلت بدن در معرض پوکی استخوان قرار دارند، افزود: به‌طور کلی مهره‌ها و گردن استخوان ران بیشترین شیوع را به خود اختصاص می‌دهند.

دوروشی با اشاره به اینکه شیوع پوکی استخوان در بانوان بیشتر از آقایان است، ادامه داد: پوکی استخوان در سنین پایین نیز در بانوان مشاهده می‌شود به‌همین علت، بررسی تراکم استخوان در بانوان در سنین پایین‌تر صورت می‌پذیرد.

 این فوق تخصص روماتولوژی اضافه کرد: در صورت نبود فاکتورهای خطر در بانوان بعد از سن ۶۵ سالگی و در مردان پس از سن ۷۰ سالگی تست سنجش تراکم استخوان باید انجام شود، در صورت وجود عوامل خطر در بانوان این تست، پس از یائسگی و در آقایان بین سن ۵۰ تا ۶۹ سالگی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بارداری و شیردهی باعث برداشت کلسیم بیشتر از استخوان می‌شود، افزود: بنابراین ریسک ابتلا به پوکی استخوان بالا می‌رود، به همین علت توصیه می‌شود در طول بارداری میزان دریافت کلسیم و ویتامین دی به اندازه کافی باشد و فرد فعالیت بدنی قابل قبولی داشته باشد.

دوروشی بهترین سن برای پیشگیری از پوکی استخوان را کودکی و سن رشد عنوان و تصریح کرد: چرا که پس از سن بلوغ حداکثر توده استخوانی ایجاد شده، پس تمام تلاش باید بر شیوه زندگی مناسب در طول کودکی و سن رشد باشد و افراد فعالیت‌های بدنی قابل قبول داشته باشند.

این فوق تخصص روماتولوژی در پایان خاطرنشان کرد: افراد نسبت به مصرف لبنیات، غذاهای دریایی، سبزیجات با برگ سبز تیره، مصرف خشکبار مانند بادام، نخوردن فرآورده‌های الکلی، نوشابه‌های گازدار و نمک اضافه توجه داشته باشند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۷۶۵۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان