//
کدخبر: ۲۹۷۳۳۴ //

مزایای عدم مصرف گوشت

اگر شما هم سبک تغذیه‌ای را انتخاب کرده‌اید که در آن گوشت حذف شده یا به حداقل میزان رسیده است بدانید که قدم خوبی در جهت سلامتی‌تان برداشته‌اید؛ البته به شرط اینکه چهارچوب یک تغذیه مناسب و متعادل را رعایت کنید. در ادامه به مزایای عدم مصرف گوشت اشاره می‌کنیم.

 مزایای عدم مصرف گوشت

امتناع از مصرف گوشت به دلایل مختلف رخ می‌دهد. خیلی از افراد ذاتاً علاقه‌ای به خوردن گوشت ندارند، برخی دیگر به دلیل حمایت از حیوانات و محیط زیست به گیاهخواری رو می‌آورند و برخی دیگر را قیمت گوشت به این تصمیم وادار می‌کند. به گزارش فرتاک نیوز،در هر حال عدم مصرف گوشت به هر دلیلی باشد اتفاقات خوبی در بدن رقم می‌زند و با مطالعه آن خواهید فهمید که گرانی چندان هم بد نیست. البته این مورد آخر مزاح بود اما اگر شما هم سبک تغذیه‌ای را انتخاب کرده‌اید که در آن گوشت حذف شده یا به حداقل میزان رسیده است بدانید که قدم خوبی در جهت سلامتی‌تان برداشته‌اید؛ البته به شرط اینکه چهارچوب یک تغذیه مناسب و متعادل را رعایت کنید.

در ادامه به مزایای عدم مصرف گوشت اشاره می‌کنیم.

چند کیلو سبک‌تر می‌شوید

گوشت قرمز یک ماده غذایی پرکالری است. حذف این ماده غذایی باعث می‌شود اعدادی که ترازو نشان می‌دهد کمتر باشد. به عقیده متخصصان میزان پروتئین موجود در یک سهم غذایی گوشت معمولاً بیشتر از نیاز بدن است. یک وعده معادل 58 گرم گوشت گاو می‌تواند 170 کالری به بدن برساند این در حالی است که همین میزان لوبیا و پنیر توفو به ترتیب به میزان 100 و 70 کالری دارند. درست است که تفاوت میزان کالری میان گوشت و لوبیا چندان فاحش نیست اما واقعیت این است که انباشت کالری و چاقی به مرور زمان اتفاق میافتد. نتایج بررسی‌هایی که در سال 2015 انجام شده و در Journal of General Internal Medicine به چاپ رسیده است نشان می‌دهد افرادی که رژیم غذایی گیاهخواری دنبال می‌کنند نسبت به افرادی که رژیم معمولی دارند وزن بیشتری از دست می‌دهند.

pH بدنتان کنترل می‌شود

زمانی که pH خون متعادل باشد یعنی تعادل اسیدی و بازی بدن در حالت نرمال و متعادل باشد وضعیت سلامتی بدن در حد بالاتری قرار خواهد داشت. در اکثر رژیم‌های غذایی که حاوی گوشت قرمز هستند مواد غذایی اسیدی وجود دارند. به گفته متخصصان گوشت قرمز باعث تولید میزان زیادی اسید در بدن می‌شود که باید جذب و خنثی شود. یادتان باشد که حالت اسیدی بالا در بدن زمینه را برای بروز بیماری‌ها فراهم می‌کند. علاوه براین وجود استرس و خستگی‌های روزمره نیز می‌تواند در کنار این وضعیت مقاومت بدن را در برابر بیماری‌های جدی مانند سرطان یا دیابت کاهش دهد.

کمتر نفخ می‌کنید

گوشت قرمز کندتر از مواد غذایی دیگر هضم می‌شود، امکان بروز یبوست را بالا می‌برد و بعد از مصرف زیاد باعث بروز دردهای شکمی یا نفخ می‌شود. بعد از قطع مصرف گوشت علائم هضم سریع غذا به سرعت بروز می‌کند چون در این صورت مصرف مواد غذایی سالم و سرشار از فیبر افزایش می‌یابد. با گذشت زمان میزان باکتری‌های سالم در روده‌ها افزایش می‌یابد و این مسئله به کاهش التهاب در بدن کمک کرده و احساس نفخ را کاهش می‌دهد. نتایج پژوهشی که در سال 2015 در Nutrition Research به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که میزان التهاب در بدن گیاهخواران در مقایسه با افرادی که گوشت می‌خورند کمتر است.

پوستتان شفاف‌تر می‌شود

داشتن رنگ و روی خوب و شاداب از درون اتفاق می‌افتد. زمانی که میوه و سبزیجات بیشتری که سرشار از ویتامین‌های A, C و E هستند مصرف می‌کنید گام بزرگی در جهت بهبود وضعیت پوستتان برمی‌دارید چراکه این ویتامین‌ها با رادیکال‌های آزاد که عامل اصلی پیری و مشکلات پوستی هستند مقابله می‌کنند.

میزان چربی خونتان پایین می‌آید

حذف گوشت از برنامه غذایی باعث کاهش جذب چربی‌های اشباع شده می‌شود که عامل افزایش کلسترول خون هستند. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که مردم مصرف چربی‌های اشباع شده را به 5 یا 6 درصد میزان کالری روزانه محدود کنند. این مسئله باعث کاهش کلسترول خون بالا می‌شود. حتماً می‌دانید که افزایش کلسترول خون زمینه را برای تجمع پلاک در جداره رگ‌های خونی مهیا می‌کند. این تجمع که به آن تصلب شرایین نیز گفته می‌شود می‌تواند باعث بروز بیماری‌های عروق کرونری، سکته قلبی و سکته مغزی شود. توجه داشته باشید که مشکل کلسترول بالا ممکن است عامل ژنتیکی داشته باشد اما بدانید که با حذف مصرف گوشت قرمز میزان کلسترول خونتان کاهش پیدا خواهد کرد.

احتمال ابتلا به سرطان کاهش پیدا می‌کند

حذف گوشت گاو از برنامه غذایی باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون یا روده می‌شود بخصوص اگر سابقه این بیماری را در خانواده داشته باشید. به عقیده متخصصان داشتن یک برنامه غذایی سرشار از چربی‌های اشباع شده با بروز التهاب بالا در بدن در ارتباط است. یادتان باشد که التهاب مزمن نیز خطر بروز سرطان را افزایش می‌دهد.

در سال 2015 سازمان بهداشت جهانی، گوشت قرمز را یک ماده غذایی با پتانسیل سرطان‌زایی برای انسان معرفی کرده است. نتایج بررسی‌های متعدد نشان می‌دهند که ارتباط زیادی بین مصرف زیاد گوشت قرمز و خطر بروز سرطان و به‌ویژه سرطان کولون وجود دارد. نتایج پژوهشی که در سال 2019 در International Journal of Epidemiology به چاپ رسیده است نیز نشان می‌دهد که مصرف روزانه 76 گرم گوشت قرمز یا گوشت‌های فرآوری شده در مقایسه با روزانه 21 گرم گوشت می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را تا 20 درصد افزایش دهد.

یادتان باشد که پخت گوشت با حرارت بالا مانند کباب کردن باعث تولید ترکیباتی می‌شود که عامل بروز سرطان در روده افرادی می‌شود که به طور ژنتیکی مستعد ابتلا به سرطان روده هستند. گوشت‌های فراوری شده مانند سوسیس، کالباس و غیره نیز حاوی نیترات‌ها بوده و بیشتر در مظان اتهام قرار دارند.

خطر ابتلا به بیماری‌های جدی کاهش می‌یابد

حذف گوشت قرمز از برنامه غذایی می‌تواند خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را کاهش دهد. گوشت قرمز حاوی میزان زیادی اسیدهای چرب اشباع شده است که خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی مفرط و دیابت را افزایش می‌دهند.

نتایج پژوهشی که در سال 2018 در European Heart Journal به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که مصرف زیاد گوشت قرمز با تولید ترکیبی به نام کارنیتین همراه است که خطر سکته قلبی را بالا می‌برد. به عقیده محققان ترکیبات تولید شده باعث ایجاد تغییر در سوخت و ساز کلسترول در بدن شده و همین امر نیز خطر افزایش پلاک در جداره رگ‌های خونی و در پی آن خطر بروز بیماری‌های قلبی را بالا می‌برد.

علاوه براین، خطر بروز بیماری آلزایمر در افرادی که عاشق مصرف گوشت گاو هستند بیشتر است. نتایج پژوهشی که در سال 2017 در British Medical Journal به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که ابتلا به این بیماری می‌تواند با افزایش میزان آهن در بدن که در نتیجه مصرف زیاد گوشت قرمز بروز می‌کند در ارتباط باشد.

انرژی بیشتری کسب می‌کنید

هرچه قلب سالم‌تر و دستگاه گوارش در حالت خوبی قرار داشته باشد جسم و روح انسان سالم‌تر و شاداب‌تر خواهد بود. مصرف مواد غذایی سالم‌تر مانند لوبیاها، روغن‌های گیاهی، غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات به جای گوشت باعث شادابی و انرژی هر چه بیشتر می‌شود.

مراقب مواد مغذی بدنتان باشید

با تمام فوایدی که عدم مصرف گوشت در بدن دارد باید به موارد مهمی دقت داشته باشید. در واقع باید حواستان به میزان مواد مغذی بدنتان باشد و این کار ممکن نخواهد بود مگر در سایه داشتن تغذیه‌ای سالم و متعادل. یادتان باشد که می‌توان کمبود پروتئین را با مصرف مواد غذایی گیاهی حاوی این ماده به راحتی جبران کرد اما عدم مصرف گوشت باعث بروز کمبود برخی مواد مغذی می‌شود که باید با مصرف مکمل برطرف شود. این مواد غذایی شامل ویتامین‌های گروه B و بخصوص B12 و همچنین مواد معدنی مانند آهن است. از جمله منابع غذایی حاوی این ویتامین می‌توان به غذاهای دریایی و همچنین توفو، ماهی، پنیر و تخم‌مرغ اشاره کرد. محققان مصرف مکمل را نیز توصیه می‌کنند. به عقیده آن‌ها مصرف مکمل ویتامین B12 باکیفیت می‌تواند میزان نیاز بدنتان به این ویتامین را به بهترین شکل تأمین کند.

باید بدانید که در بین افراد زیادی بخصوص افرادی که گوشت قرمز مصرف می‌کنند نیز بروز کمبود منیزیم رایج است. امروزه خاک‌های کشاورزی از نظر منیزیم ضعیف هستند و رژیم‌های گیاهی نمی‌توانند به میزان کافی از این ماده به بدن برسانند. علاوه بر این در تغذیه گاوها نیز به میزان کافی از این ماده مغذی وجود ندارد. بنابراین بهتر است تحت نظر پزشک مکمل منیزیم و ویتامین D3 را نیز فراموش نکنید. یادتان باشد که پروبیوتیک‌ها که باکتری‌های مفیدی تولید می‌کنند باعث جذب هر چه بیشتر مواد مغذی و هضم بهتر مواد غذایی می‌شوند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۷۳۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان