//
کدخبر: ۲۷۸۱۸۹ //

اختلال پیکا یا هرزه خواری چیست؟

اختلال پیکا یا هرزه خواری می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، که از مهمترین آنها می توان به وجود مشکلاتی در روح و روان فرد اشاره کرد.

اختلال پیکا یا هرزه خواری چیست؟

در صورتی که در اسرع وقت بتوانیم راه درمانی مناسبی برای این اختلال به دست آوریم به راحتی قادر خواهیم بود، عوارض جانبی آن را تعدیل کنیم.

به گزارش فرتاک نیوز، چه عواملی می تواند زمینه ی ابتلا به این بیماری را تشدید دهد؟ در ادامه در نظر داریم به برخی از مهمترین روش های تشخیص و درمان اختلال پیکا بپردازیم و اطلاعات مفیدی در مورد آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

هرزه خواری می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، که از مهمترین آنها می توان به وجود مشکلاتی در روح و روان فرد اشاره کرد. در صورتی که در اسرع وقت بتوانیم راه درمانی مناسبی برای این اختلال به دست آوریم به راحتی قادر خواهیم بود، عوارض جانبی آن را تعدیل کنیم.

بسیاری از عوارض جانبی این مشکل، می تواند خطرات جدی و جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. در اختلال پیکا فرد علاقه مند به خوردن مواد غیر خوراکی  می باشد که می تواند برای سلامت آسیب های جدی به همراه داشته باشد.

این اختلال می تواند در کودکی به وجود آید و اگر درمان نشود، گسترش خواهد یافت. از سوی دیگر برای اینکه بتوانیم تشخیص دهیم که کودکی گرفتار این بیماری است باید حداقل سن او دو سال باشد. برای درمان این مشکل حتما با یک پزشک متخصص در ارتباط باشید زیرا هر گونه رفتار و یا ارزیابی نادرست به منظور بهبود دادن شرایط می تواند به مشکلات جدی تری نیز منجر شود.

اختلال پیکا

اختلال پیکا می تواند علل مختلفی داشته باشد و بر این اساس روش های درمانی متفاوتی را طلب کند. از سوی دیگر میزان ابتلا و شدت این اختلال به ویژه به دلیل آن وابسته می باشد. از مهمترین عللی که سبب به وجود آمدن این روش در نظر گرفته می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کم خونی به دلیل کمبود آهن از مهمترین دلایل به وجود آمدن اختلال پیکا در نظر گرفته می شود،  بدن اگر آهن کافی نداشته باشد به صورت خود به خود به منظور تامین نیاز آهن به سمت هرزه خواری کشیده خواهد شد. 
  • سوء تغذیه از دیگر عواملی در نظر گرفته می شود که می تواند سبب ایجاد این اختلال در نظر گرفته شود. در این حالت بدن به جای دریافت مواد مغذی مورد نیاز،  به مقدار مازاد مواد مضر را دریافت خواهد کرد که می تواند کارکرد آن را تحت کنترل قرار دهد.
  • تاخیر در رشد و البته غفلت والدین در رشد و پرورش کودکان و عدم نظارت نیز به عنوان دلایل دیگر ابتلا اختلال پیکا در نظر گرفته می شود.
  •  در دوران بارداری نیز ویار به مواد غیر خوراکی در برخی از موارد مشاهده شده است، اگر چه نمی تواند دلیلی بر ابتلا به این اختلال در نظر گرفته شود ولی اگر میزان آن بیشتر باشد به گونه ای که سلامتی مادر و کودک را به خطر بیندازد باید راهکارهای لازم در پیش گرفته شود.

 

اختلال پیکا

علائم اختلال پیکا یا هرزه خواری

 افرادی که دچار اختلال پیکا هستند به مدت یک ماه و یا حتی بیشتر به طور پیوسته میل به خوردن غذاهای  غیر خوراکی خواهند داشت. به گونه ای که این عامل سبب می شود که آنان از مصرف مواد غذای مقوی و مورد نیاز بدن نیز به دلیل مصرف چنین مواردی  محروم شود. 

مواد غیر خوراکی می تواند شامل، کاغذ، صابون، گچ، برخی از پودرهای شوینده و البته زغال سنگ، خاک و نشاسته باشد. فرد به طور خود به خود علاقه مند به مصرف چنین مواد غیر خوراکی است. لازم به ذکر است که به طور معمول در این نوع از افراد نشانه هایی از بی میلی به غذا و یا بیزاری از غذا دیده نمی شود.

خوردن خاک و البته تمایل به مصرف گچ در برخی از موارد در بین بانوان باردار نیز مشاهده می شود ولی می تواند نشانه ی اختلال پیکا نباشد. زیرا برای اینکه پیکا تشخیص داده شود فرد باید برای مدت زمان خاصی مایل به خوردن مواد غیر خوراکی را داشته باشد.مصرف بیش از حد چنین مواردی می تواند به راحتی به مشکلات جدی منجر شده و سلامت فرد را از بین ببرد.

 انواع اختلال پیکا

اختلال پیکا می تواند اشکال مختلفی داشته باشد که از مهمترین آنها می توان موارد زیر را نام برد:
  • اختلال پیکا سبب مصرف مازاد مواد قندی و نشاسته می شود که این مورد بیشتر در خانم های باردار مشاهده می شود.
  • تمایل زیاد به خوردن خاک و گچ که از آن به عنوان اختلال ژئوفاژی نیز یاد می شود، در کودکان و البته افراد باردار  مشاهده می شود.
  • مصرف شیشه از جمله تمایلات دیگر افرادی است که گرفتار  اختلال پیکا است، در این حالت فرد علاقه ی شدیدی به مصرف شیشه دارد.
  • خوردن یخ و البته نوشیدنی های یخی نیز در صورتی که مازاد باشد می تواند نشانه های حضور این بیماری در نظر گرفته شود. معمولا افرادی که گرفتار کم خونی هستند از این بیماری رنج می برند.
  • از دیگر اختلال های هرزگی می توان به خوردن وسایل چوبی اشاره کرد.
  • مصرف هر یک از مواد غیر خوراکی یاد شده با گذر زمان می تواند به مشکلات بسیار جدی منجر شود و باید با در نظر گرفتن راهکارهای مطلوب فرد را برای صرف نظر کردن از این شرایط متقاعد کنیم.

اختلال پیکا

درمان اختلال پیکا

درمان اختلال پیکا می تواند از مسمومیت و البته به وجود آمدن هرگونه مشکل مربوط به تغذیه ی نامناسب جلوگیری کند. در بسیاری از مواقع پزشک مربوط با تشخیص میزان بیماری، در تلاش است که ابتدا مشکلات کم خونی،  کمبود مواد مغذی را برطرف کند.

ایجاد حس بیزاری از مصرف مواد غیر خوراکی یکی از مهمترین راهکارهایی است که می تواند تاثیر مطلوبی به همراه داشته باشد. رفتار درمانی در مقایسه با تجویز دارو برای درمان اختلال پیکا یک گزینه ی مناسب تری خواهد بود و می تواند اثرات بهینه ای داشته باشد.  

اختلال پیکا می تواند در اثر اختلال وسواس فکری و عملی، اوتیسم و ناتوانی های ذهنی به وجود آید به همین دلیل درمان چنین مشکلاتی می تواند به طور مستقیم در درمان این اختلال نیز کارساز باشد. مصرف هرگونه دارو برای کاهش علائم این مشکل، بهبودی شرایط می تواند کارساز باشد به شرط آنکه با تشخیص پزشک مربوط تجویز گردد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۸۱۸۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان