//
کدخبر: ۲۴۳۸۵۰ //

ارتباط چربی اضافی با آپنه خواب

داشتن زبان چرب می تواند یکی از دلایل اصلی گره خوردن، خفگی، گاز گرفتن زبان یا توقف تنفس در طول شب باشد.

ارتباط چربی اضافی با آپنه خواب
به گزارش فرتاک نیوز،

اگر شما یکی از میلیون ها نفری هستید که از بی خوابی رنج می برید، داشتن زبان چرب می تواند یکی از دلایل اصلی گره خوردن، خفگی، گاز گرفتن زبان یا توقف تنفس در طول شب باشد. داشتن زبان چرب، موجب اختلال خواب شده و به طور بالقوه به سلامتی شما آسیب می رساند.

ارتباط چربی اضافی با آپنه خواب

چاقی عامل اصلی خطر برای این بیماری است. یک مطالعه که توسط دکتر ریچارد شوا و تیم وی انجام شده، نشان می دهد که افراد چاق مبتلا به آپنه خواب انسدادی، زبان های بزرگتر با درصد چربی بیشتر نسبت به افراد معمولی و سالم دارند.

دکتر راج داسگوپتا، متخصص خواب در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، اظهار داشت، کاهش چربی اضافی به طور کلی می تواند باعث کاهش اندازه زبان شود. در این مطالعه، محققان از تصویربرداری MRI برای اندازه گیری تأثیرزبان در انسداد راه های هوایی فوقانی استفاده کردند، به این صورت که از 67 بیمار چاق خواستند، 10 درصد از وزن خود را کاهش دهند. تصاویر نشان داد که کاهش چربی زبان تا 31 درصد موجب کاهش آپنه خواب شد.

عوارض ناشی از آپنه خواب

آپنه خواب انسدادی به نام OSA برای سلامتی فرد خطرناک است. این امر می تواند به ماده سفید مغز آسیب برساند، فشار خون را بالا ببرد، در افسردگی نقش داشته باشد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت را افزایش دهد. اختلالات خواب همچنین خطرابتلا به  آلزایمر را افزایش می دهند.

نحوه درمان

در حال حاضر، درمان استاندارد برای OSA فشار مستمر راه هوایی، معروف به درمان CPAP است. افراد دستگاهی را در صورت خود قرار می دهند، که  بینی و دهان آن ها را کاملا می پوشاند، این به دستگاه دیگری متصل است که هوا را به دهان هدایت می کند، بنابراین از باریک شدن راه هوایی جلوگیری می شود.

علاوه بر عوارض جانبی مانند احتقان، آبریزش بینی، خشکی دهان و مایع بینی، بسیاری از افراد در خوابیدن طولانی مدت با لوله ها، ماسک ها و سر و صدای دستگاه CPAP مشکل دارند.

طبق نظر متخصصین می توان راه های جدیدی از درمان را ایجاد کرد که به طور خاص روی کاهش اندازه زبان تمرکز کند. البته تحقیقات بیشتری نیز لازم است تا این نکته را تشخیص دهند که آیا رژیم های غذایی خاصی ممکن است باعث کاهش چربی در زبان شود یا اینکه تمرین های خاصی وجود دارد که باید انجام داد.

به عنوان مثال، یک سری از مطالعات نشان داده اند، نواختن سازهای بادی به عنوان یک روش جایگزین برای کسانی که نمی توانند از دستگاه CPAP استفاده کنند، تاثیرات مثبتی داشته است.

چرا این عضله ای که ما برای صحبت کردن، نفس کشیدن و خوردن از آن استفاده می کنیم، باید چربی داشته باشد؟ دلیل آن واقعا مشخص نیست، این چربی ممکن است تا حدی ژنتیکی یا مربوط به چاقی باشد. در هر صورت یک عامل مهم در درمان آپنه خواب است.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۳۸۵۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان