//
کدخبر: ۲۳۴۷۴۴ //

رژیم غذایی گیاهخواری به شما چه آسیبی می زند؟

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد رژیم غذایی مبتنی بر گیاهخواری صرف، برخلاف باور بسیاری از افراد، چندان برای بدن مفید نبوده و در برخی موارد حتی موجب بروز آسیب‌هایی هم می‌شود. یکی از مهم‌ترین این موارد، کمبود برخی مواد معدنی و ویتامین‌ها است.

رژیم غذایی گیاهخواری به شما چه آسیبی می زند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 نتایج مطالعات جدید پژوهشگران دانشگاه اوترخت در کشور هلند (Utrecht University) نشان می‌دهد رژیم غذایی گیاهخواری صرف می‌تواند در برخی موارد برای انسان ضرر داشته باشد. به‌عنوان نمونه مصرف الکل در افراد گیاهخوار، تأثیراتی به‌مراتب بدتر نسبت به افرادی که رژیم غذایی تلفیقی گوشت و گیاه را پیروی می‌کنند، دارد.

در این مطالعات، افرادی به‌صورت داوطلب موردمطالعه قرار گرفتند و شرایط رژیم غذایی و مصرف الکل در آن‌ها توسط پژوهشگران مورد پایش قرار گرفت.

از این افراد خواسته شد بعد از ساعات اولیه شب به نوشیدن مشروبات الکلی بپردازند و عوارض جانبی بدن مانند سردرد، تپش قلب، حالت تهوع، تعریق، سرگیجه، تشنگی و حساسیت به نور و صدا در این افراد موردبررسی قرار گرفت.

در ادامه این مطالعات، به شرکت‌کنندگان دستور داده شد تا در طول دوره پژوهش، هر ماده غذایی که بر اساس رژیم غذایی عادی خود، مصرف کرده و می‌خوردند را ثبت کنند. آنچه که آن‌ها می‌خورند متعاقباً از منظر ارزش غذایی موجود در آن موردبررسی قرار گرفت.

بررسی‌های بعدی نشان داد، افرادی که رژیم غذایی مبتنی بر گیاهخواری صرف را دنبال می‌کنند، مقدار کم‌تری روی (Zinc) و ویتامین B3 داشتند، این افراد شرایط نامناسب‌تری نسبت به سایر شرکت‌کنندگان داشتند.

کمبود عنصر روی در بدن به‌وضوح با عوارضی همچون استفراغ در زمان نوشیدن مشروبات الکلی همراه بود و کمبود ویتامین B3، همچنین به اسید نیکوتین معروف است، منجر به تشدید علائم مستی در این افراد می‌شد. گفتنی است کمبود این ویتامین و ماده معدنی در عملکرد کلی بدن انسان نیز تأثیرات منفی دارد.

محققان خاطر نشان کردند که هر دو ماده مورد نظر یعنی روی و ویتامین‌های گروه B و به‌طور خاص B3 بیشتر در غذاهایی با منشأ حیوانی یافت می‌شوند، بنابراین می‌توان این‌گونه استنباط کرد که دلیل کمبود این دو ماده مهم در بدن افراد گیاهخوار، به رژیم غذایی آن‌ها مرتبط است.

دکتر رابیا دی لاتوره (Rabia De LaTour) از اعضای این تیم تحقیقاتی و استاد دانشگاه نیویورک درباره این موضوع گفت: ویتامین B3 و روی برای شکستن زنجیره اتانول که علاوه بر مشروبات الکلی در برخی دیگر از مواد غذایی نیز وجود دارد، به استالدهید (acetaldehyde) مورداستفاده قرار می‌گیرد. طبیعتاً کمبود این مواد در بدن انسان دارای عوارضی است که در موارد خاص مانند مصرف الکل، خود را بیشتر نشان می‌دهد.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی پزشکی بالینی (Journal of Clinical Medicine) منتشرشده و در دسترس پژوهشگران قرار دارد.

مطالعات پیشین پژوهشگران نشان می‌داد که مصرف گوشت درصورتی‌که در آن افراط نشود نه‌تنها مضر نیست بلکه برای انسان مفید نیز هست. محققان دانشگاه‌های مک مستر (McMaster) و دالوشی (Dalhousie) کانادا در یک بررسی تحقیقاتی دریافتند که گوشت قرمز و گوشت‌های فرآوری شده تأثیر منفی بسیار کمی بر سلامتی بدن انسان دارند که این میزان به حدی اندک است که می‌تواند نادیده گرفته شود.

پروفسور گوردون گویات (Gordon Guyatt) استاد دانشگاه مک مستر در مقاله‌ای که در مجله Annals of Medicine داخلی منتشرشده است، عنوان کرد: «علاقه بسیار زیادی در تغذیه و استفاده از گوشت قرمز در سطح جهانی وجود دارد. مردم باید بتوانند بر اساس بهترین اطلاعاتی که در دسترسشان قرار می‌گیرد، درباره رژیم غذایی خود تصمیم بگیرند.»

از سوی دیگر پژوهشگران مصرف موادی که شامل ویتامین B12، آهن، فریتین، کلسیم و ویتامین D است را برای جلوگیری از برخی از بیماری‌ها همانند کم‌خونی، اختلالات عصبی و مشکلات استخوانی توصیه می‌کنند. این مواد غذایی عموماً در رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاه‌خواری مطلق وجود ندارد. محققان کلینیک مایو در آریزونا در این رابطه تحقیقات مفصلی انجام داده‌اند.

بر این اساس، کمبود مواد مغذی به دلیل عدم استفاده گیاهخواران از مشتقات حیوانی باید برنامه‌ریزی‌شده باشد و درعین‌حال آموزش این افراد در خصوص مصرف پروتئین‌ها و یا اسیدهای آمینه که به معضل اصلی در رژیم گیاهخواران است، بیش‌ازپیش صورت بگیرد.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۴۷۴۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان