//
کدخبر: ۲۱۹۹۵۷ //

پزشکان چکار می کنند تا به آرتریت روماتوئید مبتلا نشوند؟

آرتریت روماتوئید جزء دسته بیماری های خودایمنی بوده و می تواند در هر سنی تظاهر کند و اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، می تواند فلج کننده و دردناک شده و باعث تغییر شکل در اندام گردد.

پزشکان چکار می کنند تا به آرتریت روماتوئید مبتلا نشوند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 درمان های جدیدتر اما در کاهش درد مفاصل و آسیب های ناشی از آرتریت روماتوئید موفق هستند و بهبودی ناشی از آنها یک احتمال واقعی است. اما اقدامات اولیه ضروری برای پیشگیری از این بیماری ضروری تر به نظر می رسد.

راهنمایی های متخصصان روماتولوژی و دیگر پزشکان برای کاهش خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را در اینجا دنبال کنید:

مراقبت از سلامت دستگاه گوارش: داشتن مقادیر زیادی از باکتری های مفید در روده به کاهش درد و التهاب و ورم مفاصل کمک می کند. باکتری های سالم روده در صورت کاهش، اثر برعکس داشته و باعث التهاب در سراسر بدن و بخصوص مفاصل می شوند. مصرف مواد غذایی پروبیوتیک از جمله لبنیات و کفیر، کلم ترش و ... به افزایش میزان باکتری های مفید روده کمک می کند.

تقویت عضلات: افزایش توده عضشلانی و در وواقع تقویت عضلات برای جلوگیری از ابتلا به آرتروز و آرتریت روماتوئید و همچنین درد ناشی از آنها بسیار مهم است. در واقع وقتی آرتریت دارید عضلات شما ضعیف می‌ شود، همین مساله دردتان را تشدید می‌ کند. با انجام ورزش ‌هایی برای تقویت عضلات، درد تسکین یافته و پایداری مفاصل بیشتر می ‌شود، بنابراین خطر افتادن کمتر می‌ شود. بعضی ورزش‌های خاص دامنه حرکت مفاصل را بالا می ‌برد، برای اینکه حرکت‌ های ورزشی را درست انجام بدهید حتما با فیزیوتراپیست خود مشورت کنید.

مصرف رژیم غذایی ضد التهاب: حذف شکر های تصفیه شده و تمرکز بر چربی های مفید مانند آجیل، دانه ها، آووکادو و ماهی های چرب باعث کاهش علائم التهاب در مفاصل و درد ناشی از آنها می شود. علاوه بر این، مصرف آنتی اکسیدان و کلسیم، استخوان‌ ها را تقویت می‌ کند. مصرف 400 واحد ویتامین دی در روز به همراه 1000 تا 1200 میلی گرم کلسیم بعلاوه ویتامین های ث وEدر حفاظت از استخوان ها بسیار مهم است.

انجام حرکات یوگا: برای جلوگیری از آرتریت روماتوئید و آرتروز، و همچنین ساییدگی مفاصل ناشی از آنها مهم است که عضلات و مفاصل انعطاف پذیر و قوی داشته باشید. تمرینات یوگا، پیلاتز و هنرهای رزمی برای تقویت عضلات اطراف مفصل مفید است و منجر به افزایش دامنه حرکتی می شود.

جلوگیری از مصرف الکل و تنباکو: برخی از عوامل خطر ابتلا به ورم مفاصل شامل جنس و ژنتیک می شوند ولی عوامل خطر دیگری هم هستند که می توان آنها را حذف کرد از جمله مصرف سیگار و الکل. اجتناب از سیگار، کاهش مصرف رژیم غذایی حاوی پورین که با نقرس مرتبط است و اجتناب از مصرف الکل، خطر ابتلا به رایج ترین انواع آرتریت و ورم مفاصل را کاهش می دهد.

مصرف روغن زیتون: روغن زیتون دارای خواص ضد التهابی است. در واقع می توان گفت؛ ترکیبات موجود در روغن زیتون تولید مواد التهاب زا را کاهش می دهند. بنابراین، با گنجاندن روغن زیتون در برنامه غذایی تان به جنگ با التهاب بروید. سعی کنید از روغن های زیتون بکر و تصفیه نشده استفاده کنید، به دلیل این که مقادیر مواد مغذی ارزشمندی همچون پلی فنول ها در آن ها بیشتر است.

کاهش وزن: از دست دادن وزن و حفظ آن در محدوده سالم بزرگترین عامل برای کنترل علائم آرتریت و پیشگیری از آن است. جلوگیری از هر گونه استرس و فشار مکانیکی روی استخوان ها ناشی از وزن اضافی می تواند خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را کاهش دهد.

انتخاب مواد غذایی رنگی: توصیه می شود که در برنامه غذایی تان به رنگ ها بیشتر توجه کنید. چرا؟ به دلیل این که رنگ میوه ها و سبزیجات ناشی از مواد مغذی به نام فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها است، این مواد مغذی آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند. آنتی اکسیدان ها ترکیبات مهمی در رژیم غذایی هستند که با التهاب می جنگند. ویتامین ث یکی دیگر از آنتی اکسیدان های مهمی است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود. میوه ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان ها عبارتند از؛ بلوبری، کدو حلوایی، سیب زمینی شیرین، هویج، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، پرتقال و طالبی

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۹۹۵۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان