//
کدخبر: ۱۹۷۰۲۶ //

فشارخون بالا چه بلایی سر رگهایتان می آورد

متخصص جراحی مغز و اعصاب گفت: مغز و سیستم عصبی تحمل تغییرات ناشی از فشارخون را ندارند و به همین دلیل کنترل فشارخون لازم و ضروری است.

فشارخون بالا چه بلایی سر رگهایتان می آورد
به گزارش فرتاک نیوز،

امیر رضا خواه روز سه شنبه افزود: رگ‌های خونی در تمام ارگان‌های بدن وجود دارند و در بافت مغزی این رگ‌ها که در واقع حامل مواد غذایی و اکسیژن هستند به وفور وجود دارند و این رگ‌ها تحمل فشارخون بالا را ندارند.

وی ادامه داد: متأسفانه فشارخون بالا یک بیماری شایع در کشور است و باعث تغییر در جریان خون به دلیل آسیب‌هایی که در دیواره رگ‌های عروق مغزی ایجاد می‌کند می‌شود.

وی اظهار داشت: این تغییرات می‌تواند عملکرد سلول‌های عصبی را تحت تأثیر قرار دهد و باعث سکته‌های مغزی، خونریزی و انسداد عروق مغزی تا تحلیل تدریجی بافت عصبی شود که موجب آسیب‌های مزمن و شناختی و تغییرات عروق خونی می‌شود.

متخصص جراحی مغز و اعصاب گفت: فشارخون بالا یک بیماری بسیار خطرناک برای بدن و بافت عصبی است اما خوشبختانه بسیار قابل کنترل است.

رضا خواه افزود: تمامی افراد به خصوص افراد بالای چهل سال و مخصوصاً کسانی که در خانواده آنها پرفشاری خون ارثی است هر ۶ ماه یک بار به صورت مستمر فشارخون خود را کنترل کنند تا از عوارض خطرناک ناشی از آن پیشگیری شود.

فشارخون بالا مهمترین عامل خطر بیمارهای قلبی و عروقی و شایع‌ترین علت مرگ و میر زودرس است.

بسیج ملی کنترل فشار خون بالا از ۲۷ اردیبهشت آغاز شده و تا ۱۵ تیر ماه ۱۳۹۸ در آذربایجان غربی و همزمان با سراسر کشور در حال اجراست.

افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل فشارخون، پیامدهای افزایش نسبت شناسایی، آغاز مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به فشارخون بالا از جمله اهداف کلی اجرای این طرح ملی است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۷۰۲۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان