//
کدخبر: ۱۹۴۰۹۹ //

مهم ترین عامل ابتلا به فشار خون را بشناسید

مدیر گروه مبارزه و پیشگیری از بیماری های مرکز بهداشت قم گفت: در حال حاضر با توجه به افزایش بی تحرکی، زندگی ماشینی و رژیم غذایی نامناسب، سبک زندگی از مهم ترین عوامل ابتلا به فشار خون در اقشار مختلف مردم است.

 مهم ترین عامل ابتلا به فشار خون را بشناسید
به گزارش فرتاک نیوز،

 بهاره زارع افزود: مصرف نمک، دخانیات، سیگار، قلیان، الکل، ابتلا به دیابت و چربی خون تاثیر زیادی در افزایش فشار خون دارد، از سوی دیگر سوء تغذیه و کمبود کلسیم و پتاسیم نیز بر پرفشاری خون موثر است.

به گفته وی، هیجانات، استرس ها و مشکلات می تواند باعث ترشح هورمون هایی مثل آدرنالین در بدن و باعث فشار خون شود.

وی گفت: جریان خونی که در رگ ها حرکت می کند ایجاد فشار می کند که اگر این فشار ۱۲۰ روی ۸۰ میلی متر جیوه باشد، فشار خون طبیعی است و اگر بیش از ۱۴۰ روی ۹۰ میلی متر جیوه باشد، فرد دچار پرفشاری خون است.

زارع با اشاره به عوامل افزایش فشار خون، افزود: آقایان بیشتر از خانم ها دچار فشار خون می شوند و هر چه سن بالاتر رود، فشار خون نیز افزایش می یابد.

وی بیان کرد: فشار خون چهار دستگاه حیاتی بدن از جمله مغز، چشم، قلب و کلیه را درگیر می کند و موجب سکته مغزی، پارگی رگ های چشم و یا شبکیه و بزرگی قلب می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه کلیه ها خون را از مواد زائد تصفیه می کند، افزایش فشار خون به کلیه ها آسیب می زند و باعث نارسایی این اندام می شود و از سوی دیگر ناتوانی کلیه در تصفیه خون، باعث افزایش فشار خون خواهد شد.

مدیر گروه مبارزه و پیشگیری از بیماری های مرکز بهداشت قم با تاکید بر اینکه فشار خون هیچ علامتی ندارد، گفت: تنها علامت فشار خون در اطفال اختلال رشد و گاهی تشنج است و توصیه می شود از سه سالگی فشار خون اطفال چک شود.

وی افزود: بیش از ۵۰ درصد مبتلایان به فشار خون از بیماری خود مطلع نیستند و آمار احتمال ابتلا به پرفشاری خون در قم ۸۰ هزار تَن است.

بسیح ملی کنترل فشار خون از ۱۸ خردادماه جاری آغاز شده و تا ۱۵ تیرماه ادامه دارد و ۵۰ درصد افراد بالای ۳۰ سال سن، بیماران کلیوی و زنان باردار گروه هدف در این طرح هستند؛ جمعیت افراد بالای ۳۰ سال در قم ۶۵۰ هزار تَن است.

گروه های هدف می توانند برای سنجش فشار خون خود به ۲۷ مرکز خدمات جامع سلامت، ۸۹ پایگاه سلامت، ۲۷ ایستگاه سیاری که برای این منظور تعریف شده و ۶ بیمارستان دولتی در سطح شهر قم و مراکز بهداشت در روستاها مراجعه نمایند.

همچنین افرادی که دستگاه اندازه گیری فشار خون در منزل دارند می توانند با اندازه گیری فشار خون، اطلاعات به دست آمده را در سامانه ای به نشانی salamat.gov.ir ثبت نمایند و سپس پیامک های حاوی توصیه های بهداشتی و سبک زندگی سالم برای آنها ارسال می شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۴۰۹۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان