//
کدخبر: ۱۹۳۳۸۲ //

دندان‌ "عقل" را بکشید

یک دندانپزشک معتقد است، در صورت پوسیدگی دندان عقل و یا در صورت رویش نامناسب آن و آزردگی فک، بهتر است این دندان به جای ترمیم، کشیده شود.

دندان‌ "عقل" را بکشید
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر محمدمسلم ایمانی با بیان اینکه اهمیت دندان‌های عقل به جهت کاربرد و کارکرد آن به اندازه سایر دندان‌ها نیست، گفت: تحقیقی که در زمینه دندان‌های عقل صورت گرفته نشان می‌دهد این دندان‌ها بازمانده دندان‌های آسیای انسان در گذشته است که تعداد آنها بیشتر از زمان حال بوده است.

وی افزود: درگذشته انسان‌های اولیه گوشت را بصورت خام مصرف می‌کردند و همین امر موجب بزرگ شدن و توسعه فک آنها شده و تعداد دندان‌های آسیای آنها بیشتر از زمان حال بود.

ایمانی تصریح کرد: با تغییر غذای مصرفی انسان و استفاده از غذاهای پخته، به تدریج فک انسان نیز کوچک‌تر و تعداد دندان‌ها کمتر شد و به نظر می‌رسد دندان‌های عقل یکی از دندان‌های آسیای به جا مانده از آن دوران باشد.

وی در خصوص نام گذاری این دندان به نام "دندان عقل" نیز، گفت: به نظر می‌رسد این نامگذاری به زمان رویش این دندان مربوط شود، چرا که دندان عقل در سنین ۱۷ تا ۲۰ سالگی و زمانی که به نوعی عقل افراد به بلوغ می‌رسد رشد می‌کند.

این دندانپزشک به عدم کارایی دندان عقل اشاره کرد و افزود: در صورتی که سایر دندان‌های آسیا در فک موجود باشد، عملاً دندان عقل کارایی چندانی ندارد. همچنین بود و نبود این دندان در زیبایی چهره هم تأثیری ندارد و اگر کشیده شود، صورت فرورفتگی پیدا نمی‌کند.

به گفته این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه درصورت وجود سایر دندان‌های آسیا در فک، چنانچه دندان عقل دچار پوسیدگی شده و یا رویش آن موجب آزردگی فک انسان شود، کشیدن آن بهتر از ترمیم آن است.

وی در خصوص عدم رویش به موقع دندان‌های عقل نیز گفت: چنانچه این نوع دندان قبل از ۳۰ سالگی رشد نکند، بهتر است افراد حتماً به دندانپزشک جهت بررسی فک خود مراجعه کنند.

ایمانی تصریح کرد: عدم رویش این دندان‌ها موجب آزردگی فک و آسیب آن می‌شود و بهتر است این دندان‌ها با جراحی از فک خارج شوند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۳۳۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان