//
کدخبر: ۱۸۴۷۶۳ //

شایع ترین مشکلات دندان را بشناسید

دندان درد یکی از شایع ترین مشکلات دندانی در تمام دنیاست. مهم ترین دلیل مراجعه افراد به دندانپزشکان نیز همین مشکل است.

شایع ترین مشکلات دندان را بشناسید
به گزارش فرتاک نیوز،

  اگر از افراد علت دندان درد را بپرسیم، بیشتر آن ها می گویند پوسیدگی دندان باعث درد دندان می شود، اما در حقیقت دلایل زیاد دیگری نیز باعث درد دندان می شوند و شناخت آن ها به شما کمک می کند تا از بروز این درد جلوگیری کنید.

۱- پوسیدگی دندان: شایع ترین علت دندان درد(اما نه فقط این)، پوسیدگی دندان است.

پوسیدگی های کوچک که فقط روی پوشش خارجی دندان (مینا) موثرند، معمولا دردی ندارند.

اما وقتی که پوسیدگی، مینای دندان را سوراخ می کند و به لایه داخلی دندان به نام عاج می رسد، دندان خیلی حساس و آسیب پذیر می شود.

وقتی پوسیدگی پیشرفت کرد و به لایه های عمیق تر و داخلی تر دندان به نام پالپ رسید، درد شدید و تند و تیزی شروع می شود.

عفونت دندان پوسیده باعث مرگ پالپ دندان شده و آبسه (تجمع چرک) زیر ریشه دندان تشکیل می شود.

بیماری پیشرفته لثه ای نیز باعث آبسه دندان می شود.

عفونت و التهاب ناشی از آبسه دندان باعث بروز درد نبض دار و لرزشی می شود. لذا به سختی متوجه می شوید که درد دندان باعث ناراحتی شما شده است.

۲- همه ما می دانیم که بیماری لثه باعث قرمزی، ورم و خونریزی لثه می شود. اما بیماری پیشرفته لثه ای باعث درد دندان، حتی در دندان های سالم هم می شود.

عفونت لثه باعث التهاب لثه و استخوان و در نتیجه بروز ورم، از بین رفتن استخوان اطراف دندان و درد کند و کمرنگی می شود.

آبسه لثه که در مراحل پیشرفته بیماری لثه رخ می دهد (پریودونتیت) نیز باعث درد دندان می شود.

۳- افتادن از بلندی و یا تصادفات رانندگ، حوادث باعث ترک برداشتن یا شکستگی دندان می شود که شما یا متوجه آن می شوید و یا نمی شوید.

در این حوادث وقتی که خط ترک خوردگی دندان به پالپ آن (اعصاب) برسد، باعث بروز درد شدیدی در دندان می شود.

حتی اگر خط ترک خوردگی دندان خیلی عمیق نباشد و به پالپ آن نرسد، تجمع پلاک دندان و میکروب ها در شکاف ترک باعث پوسیدگی دندان و دندان درد می شود.

۴- گاهی اوقات ممکن است دچار دندان درد شوید، در حالی که اثری از ترک خوردگی و پوسیدگی دندان و بیماری پیشرفته لثه ای وجود ندارد. این درد می تواند ناشی از ترک مخفی دندان باشد که خیلی کوچک است و در عکسبرداری از دندان نیز معلوم نمی شود.

این مشکل را سندرم دندان ترک برداشته می گویند که در اثر بد جویدن غذاها، دندان قروچه (به هم ساییدن دندان ها)، آسیب دندان (مثل ضربه به دندان)، ضعیف شدن دندان در اثر پر کردگی وسیع و بزرگ و... اتفاق می افتد.

گاهی اوقات در طی عصب کشی دندان، ممکن است دندان در اثر فشار وارده به آن ترک بردارد.

چنین ترک دندانی باعث بروز درد شدید موقع جویدن غذا می شود.

۵- دندان قروچه و به هم ساییدن دندان ها نیز باعث وارد آمدن فشار زیادی روی بافت نگهدارنده دندان ها و در نتیجه بروز درد در دندان و حتی در مفاصل و عضلات فک صورت می شود.

۶- دندان عقل نهفته نیز باعث درد دندان می شود.وقتی دندان عقل، جای کافی در فک نداشته باشد باعث بروز درد می شود. همچنین موقع بیرون آمدن، روی دندان کناری فشار وارد می کند و باعث درد می شود.

اگر دندان عقل به طور کامل بیرون نیاید و کمی بیرون بیاید، تمیز کردن آن سخت است.

رشد میکروب ها روی مواد غذایی جمع شده در این دندان باعث ورم و قرمزی لثه با درد منتشره می شود (عفونت لثه).

گاهی هم وضعیت قرار گرفتن دندان عقل در لثه ناجور است (مثلا کج یا افقی است)، لذا یا نمی تواند بیرون بیاید و یا بد شکل بیرون می زند و باعث درد و عفونت دندانی می شود.

اگر این مشکلات دندان عقل برطرف نشوند، باعث بروز عفونت های خطرناک و درد شدیدی می شود.

۷- مسواک زدن غلط دندان ها و بیماری لثه باعث جدا شدن (عقب نشینی) لثه از دندان می شود. این مشکل باعث روباز شدن ریشه دندان می شود و دندان حساسیت زیادی به سرما، گرما و غذاهای ترش پیدا کند. نوشیدنی های اسیدی نیز باعث فرسایش بیشتر ریشه دندان شده و حساسیت دندان بدتر می شود.

۸- وقتی که دندان ها مرتب نیستند و کج و کوله اند، روی دندان ها فشار و نیروی ناجوری وارد می شود و در نتیجه باعث التهاب اعصاب دندان ها و بروز درد می گردد.

۹- درمان های ارتودنسی (سیم گذاشتن دندان ها)، وقتی که سیم دندان تنظیم و یا محکم و سفت می شود، سیم گذاری دندان ها (ثابت یا متحرک) اغلب برای مدت زمان کوتاهی باعث درد دندان ها می شوند.

۱۰- درد دندان می تواند در اثر مشکلی که مربوط به دندان و یا فک نیست، شروع شود. تعدادی از بیماری ها در سایر قسمت های بدن می توانند باعث درد دندان شوند، به عنوان مثال در طی چرک کردن سینوس ها (سینوزیت)، فشار ناشی از سینوس ها باعث بروز درد در دندان های بالایی و عقب فک به علت نزدیکی سینوس ها به این دندان ها می شود.

به ندرت، درد دندان یا فک صورت علامتی از سکته قلبی است. همچنین درد عصب سه قلو می تواند باعث درد دندان شود که درد متفاوت شدید و تیزی در صورت است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۴۷۶۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان