//
کدخبر: ۱۶۴۴۳۱ //

بیماری خاموشی که جانتان را تهدید می کند .علائم مرموز لوسمی را بیشتر بشناسید

در لوسمی مغز استخوان مقدار بسیار زیادی از سلول‌های سفید خون، غیرعادی تولید می‌شود و بدن توانایی مقابله با بیماری‌ها را نخواهد داشت.

 بیماری خاموشی که جانتان را تهدید می کند .علائم مرموز لوسمی را بیشتر بشناسید
به گزارش فرتاک نیوز،

خون از مایعی به نام پلاسما و سلول‌های شناور که  مغز استخوان آن را تولید می‌کند، تشکیل شده است؛ مغز استخوان ماده‌ای نرم و اسفنجی شکل است که داخل استخوان‌ها یافت می‌شود، این ماده حاوی سلول‌هایی است که به آنها سلول‌های مادر یا سلول پایه می‌گویند و وظیفه تولید سلول‌های خونی را به عهده دارند.

در سرطان خون یا لوسمی مغز استخوان مقدار بسیار زیادی از سلول‌های سفید خون غیرعادی تولید می‌کند؛ این سلول‌ها با سلول‌های خون نرمال و عادی متفاوت هستند و درست عمل نمی‌کنند درنتیجه، تولید سلول‌های سفید خون طبیعی را متوقف می‌کند و توانایی فرد را در مقابله با بیماری‌ها از بین می‌برند.

سلول‌های لوسمی همچنین بر تولید سایر انواع سلول‌های خونی از جمله گلبول‌های قرمز خون که اکسیژن را به بافت‌های بدن‌ می‌رسانند و پلاکت‌های خونی که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کنند، نیز فشار می‌آورد .

علت بروز لوسمی چیست؟

محمدرضا نورمحمدی آنکولوژیست  اظهار کرد: سرطان خون به دلیل متغیر‌های ناشناخته و مستقل متعددی که موجب تغییرات سلول‌ها می‌شود، در سیستم تکثیر سلول‌های مغز استخوان تداخل ایجاد می‌کند؛ عامل مستعد و پیشتاز در تظاهر سرطان خون مانند هر سرطان دیگری از به هم خوردن نظم تقسیم سلولی به وجود می‌آید.

چه عواملی روند سرطان خون را افزایش می‌دهد؟

  نورمحمدی به روند بدخیمی سرطان خون اشاره کرد و گفت: لوسمی در مردان بیشتر تظاهر می‌کند، سابقه قبلی ابتلا به برخی از بیماری‌های خونی و یا سابقه قبلی ابتلا به سرطان، عوامل ژنتیکی و استعداد میزبان،  تشعشعات، اعتیاد به دخانیات، آلاینده‌های موجود در هوای محیط زیست و محل کار،  نارسایی مکانیسم ایمنی طبیعی بدن و سن روند سرطان خون را افزایش می‌دهند.

لوسمی چه نشانه‌هایی دارد؟

وی افزود: کم خونی، لثه‌های خونی و متورم، کبودی پوست، تب خفیف، درد استخوان، خونریزی شدید و پی درپی و پدیدار شدن خون در ادرار یا مدفوع کودک نشانه‌های نمادین لوسمی است که با دیدن این علائم حتما باید به پزشک مراجعه کرد؛ نشانه‌هایی مانند علائم لوسمی می‌توانند در کودکانی که از اختلالات گوناگون دیگری رنج می‌برند نیز ظاهر شوند.

بزرگی جگر یا طحال از نشانه‌های بارز لوسمی

این آنکولوژیست با بیان اینکه بزرگی جگر یا طحال از نشانه‌های بارز لوسمی است، بیان کرد: هنگامی که سلول‌های سفید سرطانی در لام خون محیطی دیده شود باید به وجود این بیماری شک کرد که با آزمایش مغز استخوان تشخیص قطعی می‌شود.

وی درباره راه‌های تشخیص سرطان خون، گفت: معاینات فیزیکی، آزمایش خون، نمونه گیری از مغز استخوان و عکسبرداری و سونوگرافی از راه‌های تشخیص سرطان خون است؛

آیا سرطان خون قابل درمان است؟

این آنکولوژیست اظهار کرد: درمان لوسمی بستگی به نوع لوسمی، وضعیت بیماری در شروع درمان، سن، سلامت عمومی و چگونگی واکنش بیمار به نوع درمان دارد؛  برای درمان سرطان خون از روش‌های  شیمی درمانی، پرتو درمانی و  پیوند مغز استخوان و پیوند سلول‌های بنیادی استفاده می‌شود.

نورمحمدی درباره راه‌های درمانی سرطان، گفت: به علت بکارگیری دارو‌های ضدسرطان جدید بقای بیماران سرطان خونی در چند سال گذشته افزایش داشته است؛ این دارو‌ها منجر به فروکش کردن نشانه‌ها می‌شود و جریان درمان بیماری بدتر نمی‌شود و حتی بیماران تا اندازه‌ای درمان می‌شوند.

انواع سرطان خون چیست؟

علی ارغوانی متخصص داخلی اظهار کرد: لوسمی با توجه به نوع سلول‌های موجود در بافت مغز استخوان که دچار سرطان شده است تعریف می‌شود و اشکال مختلفی از این نوع سرطان وجود دارد  که هر کدام نشانه‌ها و عوارض خاص خود را دارند، سرطان خون براساس طیف، شدت و سرعت پیشرفت روند بیماری به ۲ دسته حاد و مزمن تعریف می‌شود.

وی درباره لوسمی حاد و مزمن، گفت: در لوسمی حاد، رشد بیماری سریع و تعداد زیادی گلبول‌های سفید نارس مطرح است و مدت فاصله زمانی بین شروع بیماری و گسترش دامنه آن بسیار کوتاه است و در لوسمی مزمن، رشد بیماری آهسته، همراه با تعداد بیشتری سلول‌های سرطانی بالغ است و مدت فاصله زمانی بین شروع بیماری و گسترش دامنه آن طولانی‌ است.

خون و انواع سلول‌های خونی

این متخصص داخلی تشریح کرد: خون از مایع لزجی به نام پلاسما و سلول‌های شناور آن که به وسیله مغز استخوان تولید می‌شود تشکیل شده است؛ مغز استخوان ماده‌ای نرم و اسفنجی شکل است که داخل استخوان‌ها یافت می‌شود؛ این ماده حاوی سلول‌هایی است که سلول‌های مادر یا سلول پایه نامیده می‌شود و وظیفه آنها تولید سلول‌های خونی است.

ارغوانی با اشاره به اینکه سه نوع یاخته خونی وجود دارد، گفت: یاخته‌های خونی شامل گلبول‌های سفید، گلبول‌های قرمز و پلاکت هستند؛ گلبول‌های سفید مسئولیت دفاع از بدن را در مقابل عوامل خارجی عهده‌دار هستند، گلبول‌های قرمز خون اکسیژن را به بافت‌ها می‌رساند و فرآورده‌های زائد را از اندام‌ها و بافت‌ها جمع آوری‌ می‌کند، پلاکت‌ها هم وظیفه انعقاد خون و جلوگیری از خونریزی را بر عهده دارند.

وی با اشاره به علائم هشدار دهنده سرطان خون بیان کرد: تورم و خونریزی لثه‌ها و خونریزی مکرر بینی،  تظاهر لکه‌های قرمز دانه اناری زیرجلدی پوست، ضعف و لاغری و احساس خستگی مفرط،  احساس سیری و بی اشتهایی و خواب آلودگی، درد‌های استخوان و مفاصل،  تب و لرز و نشانه‌های شبیه سرماخوردگی،  تنگی نفس در اثر فعالیت،  لخته یا منعقد نشدن خون در پی ایجاد زخم یا بریدگی،  عفونت‌های مکرر و عود آنها،  تورم و بزرگی حجم غده‌های لنفادی، طحال و کبد و کم خونی از علائم هشداردهنده سرطان خون است.

حالت تهوع و استفراغ؛ نشانه‌ای خطرناک در بدن

این متخصص داخلی یادآوری کرد: علاوه بر نشانه‌های فوق ممکن است عوارضی در بیمار ظاهر شود که به اجتماع یاخته‌ها و سرایت سرطان به اندام‌های دیگر بدن مربوط باشد، در چنین مواردی بیمار از سردرد، حالت تهوع و استفراغ، کاهش سطح هوشیاری، تشنج، عدم حفظ تعادل، تورم در ناحیه گردن و صورت شکایت می‌کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۴۴۳۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان