//
کدخبر: ۱۶۰۸۷۶ //

۶۲ درصد مردم استان قزوین اضافه وزن دارند

معاون فنی مرکز بهداشت استان قزوین گفت: ۶۲ درصد مردم استان قزوین در سنین ۳۰ تا ۶۰ سال اضافه وزن دارند و ۴۰ درصد چاق هستند که با رعایت تغذیه سالم میتوانیم این وضعیت را بهبود بخشیم.

۶۲ درصد مردم استان قزوین اضافه وزن دارند
به گزارش فرتاک نیوز،

ناهید یزدی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان که در سالن کنفرانس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد اظهارداشت: در سال ۹۴ تعداد یک هزار و ۶۷۵ مورد انواع سرطان در قزوین ثبت شد که در مقایسه با سال ۸۵ با ثبت تعداد ۷۹۹ مورد، شاهد افزایش ۲ برابری هستیم.

وی افزود: مهمترین علت بیماریها تغذیه ناسالم و غیر اصولی است و در این میان افزایش مصرف زیاد موادی مانند قند، نمک، چربی و کاهش میزان مصرف سبزیجات و میوه این وضعیت را حادتر کرده است.

یزدی تصریح کرد: مصرف ماهی در میان افراد میانسال اگر روزی ۳۰ تا ۵۰ گرم باشد تا ۵۰ درصد موجب کاهش بیماری های قلبی می شود و اگر هفته ای دو بار ماهی در سبد غذایی گنجانده شود این میزان تا ۷۰ درصد کاهش خواهد یافت.

وی اظهارداشت: گوشت ماهی دارای پروتئین مرغوب با قابلیت هضم بالاست که خوردن آن می تواند برای سنین بالا بسیار مفید باشد.

معاون فنی مرکز بهداشت قزوین یادآور شد: ۸.۵ درصد افراد بالای ۲۵ سال استان قزوین دارای دیابت هستند و ۲۴ درصد فشار خون دارند که در این میان ۷۶ درصد بیمارها غیرواگیردار هستند.

۴۰ درصد مردم استان چاق هستند

یزدی گفت: ۶۲ درصد مردم استان قزوین در سنین ۳۰ تا ۶۰ سال اضافه وزن دارند و ۴۰ درصد چاق هستند که با رعایت تغذیه سالم میتوانیم تا ۸۰ درصد از بیماری دیابت، ۵۰ درصد از بیماری های قلبی و عروقی و ۳۰ تا ۴۰ درصد از ابتلا به فشار خون پیشگیری کنیم.

وی اظهارداشت: مصرف یک قوطی نوشابه در روز می تواند سالانه ۷ کیلو به وزن افراد اضافه کند و مصرف قند و شکر روزانه باید ۲۵ گرم باشد که در حال حاضر به ۶۶ گرم می رسد.

یزدی اضافه کرد: به جای قند باید از میوه، توت، انجیر، کشمش و خرما به اندازه لازم استفاده شود تا بتوانیم از بروز برخی بیماریها جلوگیری کنیم.

معاون فنی مرکز بهداشت قزوین اظهارداشت: میزان مصرف سرانه روغن در سال ۹۱ حدود ۴۶ گرم در روز بود که باید حداکثر ۳۵ گرم باشد.

وی بیان کرد: مصرف سرانه لبنیات در اروپا ۶۶ کیلوگرم و در ایران ۶۶ کیلوگرم است که باید این میزان افزایش یابد تا سلامت شهروندان تضمین شود.

یزدی تصریح کرد:تغذیه سالم در ۱۰۰۰ روز اول زندگی، ۹ ماهه بارداری و دو سال اول ازدواج بسیار موثر است وباید براساس برنامه مدونی باشد چون موجب شکل گیری سیستم ایمنی مناسبی در دوران کودکی و تکامل سیستم عصبی می شود.

ضروف مسی حتما باید قلع اندود شود

معاون فنی مرکز بهداشت در خصوص استفاده از ظروف مسی هم گفت: ظرف غذا باید مقاوم به حرارت باشد تا مواد سمی را وارد غذا نکند که در این زمینه ظروف شیشه ای بسیار مناسب است.

وی بیان کرد: مس یک فلز پرواکنش است بویژه اگر ترشی در آن ریخته شود براحتی واکنش نشان می دهد اما اگر قلع اندود شده باشد این واکنش را می گیرد هر چند اگر قلع کامل نباشد ممکن است خطرناک باشد.

یزدی اضافه کرد: اگر ضروف مسی قلع نداشته باشد و اکسید سبز رنگ آن را بگیرد بسیار خطرناک است اما برخی ‌فکر می کنند که طب سنتی است و ایرادی ندارد در حالی که خیلی از ظروف مسی اگر قلع همراه با سرب باشد مسمویت از سرب خطرناک است و کبد را از بین می برد، فقط ظرف مسی اگر قلع اندود کامل شده باشد و با حرارت کم استفاده شود مشکلی ندارد و در مجموع ظروفی که لعاب دارد اگر داغ باشد با اب سرد نباید تماس داشته باشد.

وی اظهارداشت: با رعایت اصول تغذیه سالم و خودداری از مصرف فست فود و غذاهای چرب و نوشابه و قند و شکر و استفاده از لبنیات می توان سلامت خود را تضمین کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۰۸۷۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان