//
کدخبر: ۱۵۴۶۰۱ //

علائم عجیب کمبود ویتامین در بدن

بدن ما هر روز سیگنال هایی ارسال کرده و ما را از حال و روز درونی خود آگاه می سازد. به همین دلیل لازم است که نسبت به این نشانه ها و علامت ها حساس باشیم. چون ممکن است نشان دهنده یک اختلال درونی باشد.

علائم عجیب کمبود ویتامین در بدن
به گزارش فرتاک نیوز،

 کمبود ویتامین و مواد معدنی نیز جزو اختلالاتی است که بدن ما به هر ترفندی آن را بروز می دهد. گاه به دلیل عدم تغذیه درست یا در پی رژیم های لاغری نامناسب بدن دچار کمبودهایی می شود. در این مطلب شما را با این علائم بیشتر آشنا می کنیم.

ترک گوشه لب های پوسته پوسته

اگر مشاهده کردید روی لب هایتان پوسته پوسته شده و ترک های سفید دارد ممکن است دچار کمبود ویتامین های گروه B شده بخصوص ریبوفلاوین (B۲)، نیاسین (B۳) و B۱۲ و همچنین کمبود آهن و زینک شده باشید. این نوع کمبودها به ویژه در بین افرادی که به تغذیه گیاهخواری روی آورده اند و تغذیه متعادلی ندارند بیشتر است. بهترین کار این است که از ماهی آزاد، تخم مرغ، ماهی تن و همچنین غذاهای دریایی بیشتر استفاده کنید. برای افرادی که گوشت نمی خورند نیز مصرف عدس، بادام هندی، گوجه فرنگی خشک شده و کنجد و غیره توصیه می شود. یادتان باشد مصرف ویتامین C را نیز افزایش دهید تا آهن بیشتر جذب بدنتان شود. برای این کار نیز به سراغ بروکلی، کلم ها، فلفل دلمه ای قرمز و گل کلم بروید.

ریزش موی شدید و مشکلات پوستی

جوش های سفید و قرمز روی گونه و بازوهااین مسئله می تواند ناشی از کمبود زینک باشد. ریزش مو از علائم مستقیم کمبود این ماده مغذی است که همچنین در التیام زخم ها مشکل ایجاد کرده و باعث می شود پوست به خوبی مرطوب نشود. کمبود زینک (روی) اغلب باعث بروز مشکلات پوستی مانند بروز لکه های قرمز رنگ روی پوست و کبودی آن در تماس جزئی با اشیاء می شود. البته این علائم با وجود کمبود ویتامین B۷ و همچنین ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A،D،E و K نیز بروز می کند. اگر تخم مرغ خام مصرف می کنید ممکن است میزان بیوتین بدنتان دچار مشکل شود چون تخم مرغ حاوی پروتئینی است که مانع از جذب این ویتامین می شود. راه حل مشکل این است که از مخمر آب جو، میوه های خشک، تخمه کدو، غلات کامل، محصولات لبنی، ماهی آزاد، آووکادو، گل کلم، قارچ، تمشک و موز استفاده کنید.

اگر روی گونه ها یا بازوهایتان جوش های قرمز رنگی مشاهده می کنید.شاید دچار کمبود اسیدهای چرب ضروری و ویتامین های گروه A و D شده اید. این جوش های قرمز رنگ با آکنه فرق داشته و مقاوم تر هستند. این ها دردناک بوده و به سختی از بین می روند چون شکل شان مانند یک توپ چربی است. راه حل مشکل این است که تا می توانید مصرف چربی های اشباع شده یا ترانس را کاهش داده و در عوض چربی های سالم میل کنید. ماهی آزاد، تخم کتان، تخم شربتی و شاهدانه و همچنین آجیل هایی مانند بادام و گردو و غیره را به برنامه غذایی تان اضافه کنید. برای افزایش میزان ویتامین A بدنتان نیز به سراغ هویج، سیب زمینی شیرین و فلفل دلمه ای قرمز بروید.

خشکی مفاصل دست ها و پاها

مور مور شدن و خشکی مفاصل دست ها و پاها می تواند ناشی از کمبود ویتامین B بخصوص ویتامین های B۶، B۹(اسیدفولیک) و B۱۲ باشد. زمانی که بدن به میزان کافی از این ویتامین ها در اختیار نداشته باشد عصب های پریفریک و همچنین عصب های پوست تحت تأثیر قرار می گیرند.

این کمبود همچنین باعث بروز افسردگی، نگرانی و اضطراب شدید، خستگی، کم خونی و اختلالات هورمونی می شود. برای مقابله با این مشکلات به سراغ اسفناج، مارچوبه، لوبیاها، تخم مرغ و غذاهای دریایی بروید.

گرفتگی عضلانی و درد در پاها، ساق پا و پشت ساق پا

چنین مشکلاتی از کمبود پتاسیم، کلسیم و منیزیم ناشی می شود. در برخی موارد تنها یک کدام از این مواد معدنی در بدن کاهش پیدا می کند و در برخی موارد مشکل از کمبود هر سه ناشی می شود. اگر شروع به انجام ورزش های سنگین کرده اید ممکن است بدنتان به دلیل تعریق زیاد مواد معدنی ویتامین های (گروه B) بیشتری از دست بدهد. بنابراین علاوه بر ادامه ورزشتان لازم است که مصرف موز، فندق، بادام، کدوحلوایی، گیلاس، سیب، بروکلی، گریپ فروت، کلم کیل، گیاه قاصدک و اسفناج را افزایش دهید.

عوارض کمبود ویتامین ها

کمبود ویتامین Aعلاوه بر علائم عجیبی که در نتیجه کمبود ویتامین و مواد معدنی بروز می کند (که در بالا اشاره شد) مشکلات دیگری نیز در نتیجه تغذیه نامتعادل و نامناسب بروز می کند که در ادامه اشاره می شود:

کمبود ویتامین A باعث خستگی زیاد، دید نامناسب شبانه، شرایط نامناسب پوست و مو، خونریزی و حساسیت لثه ها می شود.

ویتامین ها گروه B

اگر بدنتان دچار کمبود ویتامین B۱ شود مشکلاتی از قبیل بی خوابی، خستگی، ضعف عضلانی، افسردگی، تحریک پذیری، کاهش وزن، مشکلات معدی روده ای و بیماری های قلبی بیشتر می شود.

اگر دچار کمبود ویتامین B۲ شده باشد چشم هایتان قرمز و دردناک شده و در دهان و روی زبانتان زخم هایی ایجاد می شود. چرب شدن موها، درماتیت (التهاب و قرمز شدن پوست) و سستی و بی حالی نیز از عوارض کمبود این ویتامین محسوب می شوند.

اگر پای کمبود ویتامین B۳ در میان باشد سردرد، کمبود انرژی، بوی بد دهان، عصبانیت، کاهش اشتها و مشکلات معدی روده ای اجتناب ناپذیر می شود.

کمبود ویتامین B۵ نیز باعث بروز کرامپ های عضلانی، سوزش پوست، تپش قلب، حالت تهوع و مشکل به خواب رفتن می شود.

کمبود ویتامین B۶ باعث بی خوابی، کم خونی، مشکلات پوستی، ریزش مو، کرامپ و گرفتگی عضلانی و حالت احتباس آب در بدن (ورم) می شود.

کمبود ویتامین B۱۲ خستگی ایجاد می کند و باعث بروز اسهال، از دست دادن تعادل بدن، افسردگی، کاهش اشتها، التهاب عصب ها و درد در دهان و روی زبان می شود.

کمبود ویتامین C

زمانی که بدن دچار کمبود ویتامین C می شود در التیام زخم ها و جراحات و شکستگی ها دچار مشکل می شود. همچنین بروز خونریزی بینی و لثه ها، دردناک شدن مفاصل و التهاب و مشکلات گوارشی و همچنین کم خونی و افسردگی نیز با وجود کمبود این ویتامین شایع است.

کمبود ویتامین D

ویتامین D بسیار مهم تر از یک ویتامین ساده است. کمبود آن باعث شکنندگی استخوان ها، مشکل جوش خوردن استخوان، راشیتیسم، پوسیدگی دندان ها، سنگ کلیه، ضعف عضلانی شدید و عدم جذب کافی کلسیم می شود. متأسفانه کمبود این ویتامین در بین مردم بسیار شایع شده است.

کمبود ویتامین E

کمبود این ویتامین باعث بروز کم خونی، بیماری های دژنراتیو قلبی، اختلالات باروری، مشکلات عصبی و همچنین مشکلاتی در حفظ تعادل بدن در حالت ایستاده و حین راه رفتن می شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۴۶۰۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان