//
کدخبر: ۱۵۰۷۹۶ //

همه چیز درباره بی حسی در سر

احساس بی حسی در سر می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله آسیب و یا صدمه ی وارده به عضلات گردن، سکته ی مغزی و حتی اختلال عصب شناختی باشد.

همه چیز درباره بی حسی در سر
به گزارش فرتاک نیوز،

 بی حسی در سر می تواند در نتیجه ی تحریک یا التهاب عصب، یا تحت فشار بودن عصب به خصوص در ناحیه ی گردن و قسمت فوقانی پشت باشد. اصطلاح پزشکی بکار رفته برای این عارضه پارستزی سر می باشد. این وضعیت معمولاً با داشتن استرس و اضطراب و مشکلات عضلانی در گردن، شانه، و ناحیه ی بالایی پشت ایجاد می شود. هنگامی که سطح پتاسیم در خون افزایش یافته و بیشتر از حد معمول شود، ممکن است منجر به بروز هایپرکالمی گردد. در اکثر اوقات، این عارضه به مصرف داروهای دیورتیک و یا نارسایی کلیوی ارتباط دارد.

همه چیز درباره بی حسی در سر

علائم:تهوع، ضربانی که ضعیف، آهسته و نامنظم است، از حال رفتن و غش ناگهانی به دلیل ضربان قلب نامنظم، بی حسی در سر با این حال، بی حسی گاه به گاه سر می تواند نشانه ی عارضه ای جدی تر از مواردی که در بالا اشاره شد باشد. چنین وضعیتی معمولاً بر روی اعصابی که در پوست سر پخش شده اند فشار وارد می سازد.

به طور کلی، تحریک و آزردگی اعصاب سه شاخه و گردن، اختلالات ستون فقرات، بیماری های عصبی، عفونت، و همچنین فتق دیسک با این عارضه ارتباط دارند. چند علت شایع که ممکن است به بی حسی در سر منجر شوند در ادامه آورده شده اند.بی حسی در سر

دلایل احتمالی و علائم بی حسی در سر

مولتیپل اسکلروزیس یا فلج چندگانه - نوعی اختلال عصبی خود ایمنی است که از دست دادن غلاف میلین که فیبرهای عصبی خاصی را احاطه کرده است را شامل می شود و می تواند هم بر مغز و هم ستون فقرات تأثیر گذارد.

علائم:بی حسی سر، تاری دید، سرگیجه، و در موارد شدید فلج ناقص

مننژیت - مننژیت یک بیماری عفونی ناشی از باکتری بوده و مننژ یا پرده های مغز را تحت تأثیر قرار داده و به آنها آسیب می رساند.

علائم:تب، حالت تهوع، بی حسی سر، و درد در ناحیه سر

صرع ـ نوعی اختلال سیستم عصبی مرکزی است که با تشنج و از دست دادن هوشیاری مشخص می شود.

علائم:احساس سوزن سوزن شدن در سر، اسپاسم های عضلانی، بی حسی در سر

نورالژی عصب سه شاخه ـ یک اختلال عصبی شدید بوده که با حملاتی همراه بوده و عمدتاً بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد. علت دقیق این عارضه ناشناخته بوده اما بر عصب سه شاخه تأثیر می گذارد.

علائم:بی حسی در ناحیه سر و صورت، دردی تیز که یک طرف صورت را در یک زمان تحت تأثیر قرار می دهد.

سکته مغزی (عارضه ی مغزی عروقی) ـ از دست دادن ناگهانی عملکرد مغز به دلیل مسدود شدن یا پارگی رگ های خونی موجود در مغز و منجر شدن به نکروز یا مرگ بافت مغز را سکته مغزی گویند.

علائم:سرگیجه، بی حسی سر، از دست دادن کنترل عضلات

ختلالات نخاعی ـ بیماری های دژنراتیو دیسک، آرتروز ستون فقرات، فتق دیسک، و هر گونه صدمه به نخاع، ممکن است به پارستزی سر منجر شود.

علائم:احساس سوزن سوزن شدن و بی حس کننده در سر، از دست دادن کنترل حرکتی

حمله ایسکمیک قلبی ـ این عارضه در مقایسه با سکته ی مغزی کمتر خطرناک بوده به این دلیل که عرضه ی خون به مغز را تنهابرای مدت زمان کوتاهی مختل می سازد.

علائم:خستگی، ضعف، غش، بی حسی در سر

اختلال گردش خون ورتبروبازیلر (Vertebrobasilar Circulatory Disorder) ـ هر یک از چندین اختلال عصبی مربوط به شریانهای ورتبرال و بایزلر را گویند که جریان خون را به مخچه و ساقه مغز مختل سازد.

علائم:سردرد، بی حسی، ضعف عضلانی، از دست دادن شنوایی، لکنت زبان

هایپرکالمی ـ هنگامی که سطح پتاسیم در خون افزایش یافته و بیشتر از حد معمول شود، ممکن است منجر به بروز هایپرکالمی گردد. در اکثر اوقات، این عارضه به مصرف داروهای دیورتیک و یا نارسایی کلیوی ارتباط دارد.

علائم:تهوع، ضربانی که ضعیف، آهسته و نامنظم است، از حال رفتن و غش ناگهانی به دلیل ضربان قلب نامنظم، بی حسی در سر

بیماری لایم ـ یک بیماری التهابی ناشی از باکتریهای منتقل شده از طریق نیش نوعی کنه است.

علائم:تب، تورم مفصل و بثورات، مشکلات عصبی، سبکی سر و بی حسی

تشخیص و درمان تغییرات

درمان بی حسی در سر به تشخیص علت یا علتهای نهفته و یا بیماریهای موجود بستگی دارد. بنابراین انجام معاینات و بررسی های کامل سابقه ی پزشکی بیمار و همچنین سابقه‎ی علائمی مانند زمان و میزان وقوع، محل دقیق بی حسی و اینکه آیا همراه با علائم دیگری همچون سرگیجه، تاری دید، تهوع و درد است یا خیر بر روی بیمار انجام می شود.

مرحله ی بعد تشخیص انجام آزمایش خون و یک سری معایناتی همچون موارد ذیل است:

» بیوپسی عصب

» بررسی هدایت عصبی (NCS)

» الکترومیوگرافی (EMG)

» شمارش سلولهای خونی

» بررسی سطوح هموگلوبین

» بررسی سطوح کلسیم، منیزیم، ویتامین B۱۲، و تیامین

هنگامی که علت دقیق آن با کمک این آزمایشات تشخیصی مشخص شد، پزشکان داروها، مکمل ها و درمانهای مناسب را جهت رسیدگی به این مشکل تجویز می کنند. گاهی داروهای ضد التهابی و ضد افسردگی نیز ممکن است جهت درمان بی حسی در سر بسته به علت نهفته مورد نیاز باشد. در عین واحد، کنترل و مدیریت مناسب استرس، می تواند به شخص در چیره شدن بر بی حسی و سایر ناراحتی های همراه با آن کمک کند. مدیتیشین و تکنیکهای رهایی از استرس نیز چند راه مؤثر و به اثبات رسیده در این امر به شمار می روند.

تشخیص مناسب می تواند نقش مهمی در درمان احساس بی حسی و جلوگیری از هرگونه عوارضی داشته باشد که در صورت عدم درمان به موقع رخ خواهند داد. چنانچه مدت زمان زیادی است که احساس بی حسی در سر می کنید و چنانچه این بی حسی همراه با علائم فوق الذکر است، آنگاه احتمال زیادی می رود که این وضعیت به صدمه ی عصب و یا یک اختلال در ارتباط است. چنین وضعیتی در صورتی که به موقع تشخیص داده نشده و مورد توجه قرار نگیرد، ممکن است به عوارض جدی نورولوژیکی منجر شود.

راه های مختلف طبیعی برای درمان این بیماری

استرس و اضطراب

سوزن سوزن شدن سر می تواند نشانه ای از اضطراب و استرس باشد. استرس به روش های مختلفی بر روی بدن تاثیر می گذارد. این حالت تحریک عضلات و اعصاب را تشدید می کند. معمولا، این نوع احساس سوزن سوزن در یک یا هر دو طرف سر ایجاد شده و به صورت متوالی می آید و می رود. احساس سوزن سوزن شدن گاهی جلوتر و گاهی همراه با دوره های استرس و اضطراب ایجاد می شود.

مجله بین المللی Trichology گزارش داد که پوست سر یک منطقه بسیار حساس است و به راحتی تحریک می شود. محققان در این مقاله اعلام کرده اند که استرس یکی از دلایل احساس سوزن سوزن، سوزش و یا احساس راه رفتن موجودی روی پوست سر می شود. همراه با احساس سوزش در پوست سر، استرس می تواند به درماتیت خارشی در پوست سر منجر شود.

بنابراین مدیریت استرس برای جلوگیری از ایجاد تاثیرات منفی بر سلامت عمومی بسیار مهم است. در میان درمان های طبیعی برای استرس و اضطراب برای جلوگیری از سوزن سوزن شدن سر استفاده از ویتامین های گروه B، به خصوص B۶، چای بابونه، و روغن هایی که خواص کاهنده استرس را دارند، قرار دارد.

میگرن

میگرن یک سردرد ضربان دار و شدید است که می تواند باعث احساس سوزن سوزن شدن سر قبل از شروع حملات یا در طول حملاتسردرد شود. میگرن در اکثر مواقع فقط در پشت و یا یک طرف سر احساس می شود. بنابراین احساس سوزن سوزن شدنی که همراه میگرن است معمولا در یک طرف سر است.

دکتر Jasvinder Chawla می گوید که یکی از عوارض میگرن پارستزی یا بی حسی است. به گزارش وب سایت BrainandSpine، میگرن می تواند احساس سوزن سوزن شدن و حتی بی حسی در صورت، لب ها و زبان ایجاد کند. در مورد میگرن های شدید، گاهی مشکلات گفتاری و سرگیجه نیز وجود دارد.

پزشکان هنوز نمی دانند که میگرن به چه دلیل ایجاد می شود. اما برخی معتقدند که کمبود تغذیه ای موجب ایجاد حملات میگرن می شود. بنابراین اگر بعد از سوزن سوزن شدن سر سر درد گرفتید یا اگر همزمان با سردرد چنین حسی دارید، این احساس به دلیل میگرن در شما به وجود می آید. بنابراین درمان میگرن می تواند موجب درمان احساس بی حسی و سوزن سوزن شدن سر شود.

عفونت سینوسی

عفونت سینوسی فشار در سر را افزایش داده و احساس سوزن سوزن شدن یا خزیدن موجودی در سر را به وجود می آورد. عفونت در سینوس ها باعث التهاب در پیشانی، بینی و میان چشم ها می شود. یکی از شایع ترین عوارض سینوزیت، پارستزی عصب سه قلو در سر است. این عصب، بزرگترین عصب در سر است و مسئول احساس سوزن سوزن شدن و درد در صورت، پوست سر و پیشانی می باشد.

برای درمان عفونت های سینوسی، می توانید از روش هایی مانند شستشوی بینی با آب گرم شور، استفاده از کمپرس آب گرم روی سر و پیشانی، استفاده از غذاهای تند و ادویه دار و استفاده از بخور برای نرم کردن مخاط و باز شدن سینوس ها استفاده کنید.

آسیب عصبی یا عضلانی

هر نوع آسیب به عضلات گردن یا اعصاب سر می توانید سوزن سوزن سر را آغاز کند. احساسی که به این دلیل ایجاد می شود بیشتر بر روی گونه ها یا پوست سر حس می شود. بسته به نوع آسیب، احساس سوزن سوزن شدن ناشی از آسیب های عصبی می تواند موقتی یا مزمن باشد.

مجله انجمن کایروپراکتیک کانادا (Canadian Chiropractic Association) گزارشی را از یک زن که از سوزن سوزن شدن سر و سرگیجه رنج می برد منتشر کرده است. پزشکان با بررسی این مورد دریافتند که احساس سوزن سوزن شدن در پیشانی، گونه و چانه او ناشی از سفتی و ضعف یکی از عضلات گردن است.

پزشکان می گویند که آسیب به اعصاب سر می تواند باعث احساس مورمور شدن شود. این آسیب عصبی معمولا با عفونت های ویروسی، فشار خون بالا و یا سکته مغزی ایجاد می شود. علائم عمومی نوروپاتی کرانیال، که در آن اعصاب در مغز تحت تاثیر هستند، شامل احساس سوزن سوزن شدن، درد و بی حسی در ناحیه سر می شود.

وارد آمدن ضربه به سر

ضربه به سر نیز می تواند آسیب به اعصاب و عضلات ایجاد کرده و در نتیجه بی حسی و سوزن سوزن شدن سر به وجود آید. علائمی که همراه با ضربه به سر به وجود می آیند عبارتند از:

پارستزی

سردرد

تاری دید

تهوع

استفراغ

اگر هر یک از این علائم را پس از وارد آمدن ضربه به سر داشتید، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

گزش کنه (بیماری لایم)

بیماری لایم که از گزش کنه ناشی می شود می تواند باعث احساس سوزن سوزن شدن در سر و سردرد شود. نیش ساس آلوده معمولا باعث بثورات قرمزی که مرکز کم رنگ تری دارد، بر روی پوست می شود. با گسترش عفونت در بدن، درد مفاصل و خستگی ایجاد می شود.

علائم بیماری لایم که پس از گزش کنه شروع می شود معمولا طولانی مدت هستند. این علائم می توانند تا ۱۲ ماه پس از گزش حیوان در بدن وجود داشته باشند. در دوره های عود، بیمار علائم زیر را تجربه می کند:

سوزن سوزن شدن سر

سردرد

سفتی گردن

مشکلات حافظه

ناتوانی در تمرکز کردن

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، برای بیماری لایم درمان با آنتی بیوتیک مورد نیاز است. بیمارانی که در مراحل اولیه این بیماری، تحت درمان با آنتی بیوتیک قرار می گیرند معمولا به سرعت و به طور کامل بهبود می یابند.

ورم مغز

آنسفالیت التهاب مغز است و گاهی اوقات توسط گزش کنه ایجاد می شود. عفونت های ویروسی شایع ترین علت آنسفالیت هستند. اگر چه، عفونت های باکتریایی و دیگر بیماری های التهابی نیز ممکن است به این بیماری دامن بزنند. تورم مغز پارستزی همراه با استفراغ، سردرد و تب ایجاد می کند. یکی دیگر از بیماری های جدی که باعث التهاب مغز همراه با احساس سوزن سوزن شدن سر می شود، مننژیت است.

هر دوی این بیماری ها نیاز به معاینه پزشک دارند تا از التهاب بیشتر و ایجاد صدمه دائمی به مغز جلوگیری شود.

زونا

زونا توسط ویروس هرپس زوستر ایجاد می شود و اگر سر را تحت تاثیر قرار دهد می توانید احساس سوزن سوزن شدن در یک طرف صورت یا پوست سر به وجود آورد. زونا باعث التهاب عصب در زیر پوست شده و پوست این نواحی را حساس و دردناک می کند. پس از اولین علائم زونا که سوزن سوزن شدن و بی حسی است بثورات ایجاد شده، سپس بثورات به تاول تبدیل می شوند، بعد از این، تاول ها ترشح داشته و سپس پوسته پوسته می شوند.

دکتر چارلز پاتریک دیویس می گوید که بسته به اعصاب درگیر در این بیماری، زونا می تواند بسیاری از نقاط بدن را تحت تاثیر قرار دهد. ناراحتی ایجاد شده توسط زونا در سر به صورت سوزن سوزن شدن، درد، تیر کشیدن و حساس و سوزن سوزن شدن پوست خود را نشان می دهد. دکتر دیویس می گوید که اگر این سوزن سوزن شدن در صورت احساس شود، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

شما می توانید زونا را در خانه با استفاده از عسل درمان کنید. عسل برای تسکین حساس شدن پوست مفید است و خواص ضد باکتریایی آن زخم را به سرعت درمان می کند.

نوروپاتی دیابتی

یکی از عوارض ناشی از دیابت آسیب به اعصاب محیطی و جمجمه (اعصاب در مغز) است. این عوارض منجر به احساس سوزن سوزن شدن، درد و بی حسی می شود.

مجله Postgraduate Medical گزارش می دهد که افرادی که نشانه ای از آسیب های عصبی ناشی از دیابت دارند، درد عصب در آن ها، شب ها بدتر می شود. دردی که به این شیوه احساس می شود معمولا درد تند، تیز و سوزشی است.

مدیریت دیابت می تواند به کاهش احساس سوزن سوزن شدن سر و دیگر قسمت های بدن منجر شود. بسته به شدت بیماری، ممکن است مصرف انسولین و یا داروهای دیگر برای کنترل دیابت مفید باشد. ضمن این که در موارد خفیف پزشک معمولا کنترل بیماری را با رژیم غذایی توصیه می کند.

تومور مغزی

در موارد نادر، احساس سوزن سوزن شدن سر می تواند علامت تومور مغزی باشد. بر اساس گزارش مجله Neuropsychiatric Disease and Treatment، تومورهای مغزی که به یکی از اعصاب مغز فشار وارد می کنند ممکن است موجب پارستزی در نقاط مختلف بدن، از جمله سر شوند.

خوشبختانه، احساس سوزن سوزن شدن سر به خودی خود نشانه ای از تومور مغزی نیست. تومورهای مغزی باعث بروز علائم شدید زیر می شوند:

سردرد

تشنج

از دست دادن هوشیاری

استفراغ

تغییرات در توانایی راه رفتن

سلب مسئولیت:اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۰۷۹۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان