//
کدخبر: ۱۴۵۸۸۶ //

بهترین زمان برای دادن پنیر به کودک

بهترین زمان برای دادن پنیر به کودک را در این مقاله مطالعه کنید . پنیر لبنیاتی است که خوردن آن توسط کودکان با استقبال بیشتری همراه است.

بهترین زمان برای دادن پنیر به کودک
به گزارش فرتاک نیوز،

غذا دادن به کودک یکی از مهمترین اتفاق های زندگیشان است. مادرها نسبت به دادن خوراکی های مختلف حساسیت به خرج می دهند و نگران هضم آن توسط معده کودک هستند. در این مقاله بهترین زمان برای دادن پنیر به کودک و مزایای آن برای کودک را مورد بررسی قرار داده ایم.

از چه زمانی کودک می تواند پنیر بخورد

معمولا بین ۶ تا ۹ ماهگی که کودک توانایی جویدن و خوردن غذاهای مختلف را پیدا می‌کند می‌توان پنیر را هم به رژیم غذایی کودک اضافه کرد. البته بیشتر متخصصین توصیه می‌کنند برای دادن پنیر به کودک بین ۸ تا ۱ سالگی کودک صبر کنید.

از آنجایی که پنیر از شیر گرفته می‌شود و شیر یکی از علت‌های ناراحتی معده و شکم درد در کودکان است متخصصین توصیه نمی‌کنند پنیر دادن به کودک را خیلی زود شروع کنید. البته متخصصین تغذیه اعتقاد دارند در زمان تبدیل شیر به پنیر با شکسته شدن پروتئین‌های شیر که باعث شکم درد می‌شود  مشکلی برای کودک ایجاد نخواهد شد.

از طرف دیگر برخی از کودکان از بدو تولد نسبت به شیر و لبنیات حساسیت دارند، بنابراین برای دادن پنیر به کودکانی که دچار حساسیت نسبت به لبنیات هستند باید بیشتر صبر کنید تا متخصص اطفال به شما اجازه دهد.

چگونه پنیر را به کودک معرفی کنیم

هنگامی که به این نتیجه رسیدید کودک شما برای خوردن پنیر کاملا آماده است چند روش برای معرفی پنیر به کودک وجود دارد:

- لقمه‌های کوچک پنیر به اندازه‌ای که کودک بتواند آن‌ها را با دست بگیرد. برای بچه‌های حدودا یکساله لقمه‌های غذا باید به اندازه ناخن انگشتان دستشان باشد تا بتوانند به راحتی آن را قورت دهند.

- مخلوط کردن پنیر با سبزیجات پخته شده و خشک کردن آن.

- اضافه کردن کمی پنیر به تخم مرغ وقتی در حال درست کردن نیمرو هستید.

مزایای پنیر بر سلامت کودک

پنیر یک خوراکی خوشمزه است که به راحتی با انواع و اقسام غذاهای مختلف ترکیب می‌شود. به همین خاطر بچه‌ها نه تنها از خوردن پنیر خوددرای نمی‌کنند بلکه با خوردن آن از فواید زیادی هم بهره‌مند می‌شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

پنیر سرشار از کلسیوم است که برای رشد استخوان‌ها و دندان‌های کودک ضروری است.

پنیر سرشار از پروتئین مورد نیاز برای ساخت اندام‌ها و همچنین مواد مغذی مانند ویتامین دی است.

پنیر یک غذای مفید برای افرادی است که رژیم گیاهخواری را برای تغذیه خود برگزیده‌اند چرا که پروتئین و ویتامین B12 مورد نیاز بدن که در گوشت وجود دارد در پنیر هم به اندازه کافی موجود است.

پنیر یک ماده غذایی پر کالری است که که می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن در طول روز را تامین کند.

در کودکانی که به خوبی وزن نمی‌گیرند و وزنشان زیر منحنی رشد قرار دارد یک راهکار عالی اضافه کردن پنیر به برنامه غذایی است.

همانطور که می‌دانیم پنیر برای دندان‌ها بسیار مفید است و از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

نکات احتیاطی هنگام دادن پنیر به کودک

پنیر هم مانند هر غذای جدید دیگری که به کودک معرفی می‌کنیم می‌تواند احتمال ایجاد حساسیت غذایی با خود به همراه داشته باشد، بنابراین ضروری است به نکات احتیاطی توجه کنیم تا در صورت مشاهده هر گونه حساسیت بتوانیم سریعا به کودک رسیدگی کنیم.

اگر کودک به غذایی حساسیت داشته باشد معمولا بین ۲۰ دقیقه تا ۱ ساعت پس از خوردن غذا به آن واکنش نشان می‌دهد. اگر علائمی مانند تورم لب‌ها، قرمزی چشم و صورت، جوش زدن روی پوست از مهمترین نشانه‌های حساسیت غذایی هستند. اگر کودک شما مشکل تحمل و هضم لاکتوز داشته باشد ممکن است نشانه‌هایی مانند نفخ، سفت شدن شکم یا اسهال را مشاهده کنید.

اگر می‌دانید کودک شما به لبنیات حساس است یا بیماری آسم یا اگزما دارد قبل از دادن پنیر به کودک حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

در پایان به این نکته توجه کنید که انواع و اقسام مختلفی از پنیر وجود دارد، اگر کودک شما به یک نوع پنیر علاقه نشان نداد، از دادن پنیر به کودک پشیمان نشوید و پنیرهای طبیعی دیگری که برای سلامت کودک ضرر ندارد را امتحان کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۵۸۸۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان